شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#میلیارد دلار

جای خالی ایران در رقابت آمریکا و چین برای تصرف بازار عراق

جای خالی ایران در رقابت آمریکا و چین برای تصرف بازار عراق

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به لزوم تغییر رویکرد فعلی دیپلماسی اقتصادی و تجاری تاکید کرد، سهم ایران از بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری ۱۵ کشور همسایه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار است.

به گزارش تحریریه،  آل اسحاق گفت: با توجه به موقعیت منطقه‌ای ژئوپلتیک ما، همسایه بودن با 15 کشور و یک ظرفیت 1200 میلیارد دلاری تجارت سالانه و امکاناتی که کشور از آن برخوردار است، طبق مطالعات انجام شده، ما از این ظرفیت صادرات و واردات تعامل 1200 میلیارد دلاری بر اساس همین استانداردهایی که تولید می‌کنیم چیزی در حدود 200 تا 300 میلیون دلار می‌توانیم سهم داشته باشیم اما در زمان حال چیزی حدود 20 تا 30 میلیارد دلار است. یک شجاعتی در این میان لازم است که هزینه دارد تا این تابوها شکسته شود و باید قبول کرد که به واسطه شرایط اقتصادی، سیاسی و امنیتی امروز ما، دیپلماسی تجاری علاوه‌ بر توسعه اقتصادی بر امنیت ملی نیز نقش دارد.

«جایگاه این مسائل اقتصادی در امنیت ملی بحث دیگری است و کاملا بهم مرتبط است و دلیل آن این است که کشور عربستان با همه‌ی برنامه‌ریزی‌هایی که قبلا در مسائل تهدیدهای منطقه مانند داعش و تمام هزینه‌هایی که در این راه انجام می‌داد، در زمان حال رویکرد خود را به تجارت تغییر داده است و  هزینه‌ای به تُجّار خود می‌پردازد، جالب است که در شهر نجف‌الاشرف که یکی از شهرهای اعتقادی ما هست، در آنجا نمایندگی قرار داده است. با توجه به آن که بازار کشور عراق تا 10 یا 15 سال آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت، آمریکا، چین و دیگر کشورها خواهان تصاحب آن هستند و ما به عنوان همسایه این کشور کمترین توجه را به این مسائل داریم و به نظر من باید رایزن‌های خود را در آن اقلیم افزایش دهیم.»

پایان/