شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اروپا#اتحادیه اروپا

پس از تشدید تنش ها صورت گرفت؛

دیدار وزیر خارجه آمریکا با مسئول سیاست خارجی اروپا در واشنگتن

دیدار وزیر خارجه آمریکا با مسئول سیاست خارجی اروپا در واشنگتن

همزمان با تشدید تنش های دوجانبه، وزیر امور خارجه آمریکا با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه وزارت خارجه آمریکا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن دیدار کرد.

بلینکن در همین ارتباط و پیش از آغاز گفتگو با این مقام اروپایی، اتحادیه اروپا را مهم‌ترین شریک و متحد واشنگتن در مواجهه با چالش‌های مختلف در نقاط مختلف جهان توصیف کرد و افزود که چالشی نیست که دو طرف در مورد آن همکاری نداشته باشند و در حال حاضر دستورکار مهمی میان واشنگتن و بروکسل برای رسیدگی به مسائل اروپا، حوزه اقیانوس هند-آرام و نیم‌کره غربی وجود دارد.

جوزف بورل نیز اتحادیه اروپا را بهترین شریک و متحد آمریکا دانست و افزود: دو طرف باید از سو تفاهمات عبور کرده و به همکاری‌ها ادامه دهند.

بورل در ادامه گفت، در حوزه‌های مختلف از جمله غرب بالکان، افغانستان، چین، روسیه و منطقه ساحل در آفریقا چالش‌هایی وجود دارند که حل آن‌ها نیازمند همکاری بروکسل و واشنگتن است.

این دیدار در حالی برگزار می‌شود که پیشتر، تنش میان اتحادیه اروپا و آمریکا در پی پیمان امنیتی واشنگتن با استرالیا رو به افزایش رفته بود. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در آن زمان هشدار داد که در بین اروپایی‌ها این احساس رو به افزایش وجود دارد که روابط آمریکا و اقیانوس اطلس تخریب شده است. «تیری برتون»، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا به تنش‌های اخیر بر سر مشارکت جدید بین آمریکا، انگلیس و استرالیا اشاره کرده که به طور مؤثری قرارداد قبلی بین فرانسه و استرالیا را فسخ کرد.

همچنین در پی بحران زیردریایی‌ها با فرانسه، رئیس شورای اروپا، واشنگتن را به بی وفایی متهم کرد. «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا از ایالات متحده بابت موضوع زیردریایی‌های فرانسه و ایجاد توافق نظامی جدید در اقیانوس هند و آرام به ضرر پاریس به شدت انتقاد کرد و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایالات متحده در مورد موضوع زیردریایی‌ها و تشکیل توافق نظامی جدید در اقیانوس هند و آرام خلف وعده کرده است. وی افزود: اتحادیه اروپا از واشنگتن درخواست شفاف سازی دارد تا مقاصد اعلام شده در همکاری بین ایالات متحده، انگلیس و استرالیا را بهتر درک کند زیرا قابل درک نیست.

پیش از این هم «اورزولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا از نحوه برخورد با فرانسه در خصوص معامله زیردریایی با استرالیا در چارچوب مشارکت امنیتی آمریکا، استرالیا و انگلیس انتقاد کرده بود.