هوشنگ توکلی در خصوص وضعیت اقتصادی این روزهای جامعه و دستمزد های بازیگران با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا  گفت‌وگو کرد که در ادامه از نظر می گذرانید؛

او در خصوص فعالیت‌های اخیر خود گفت: درحال حاضر مشغول پیش تولید برای یک نمایش به نام «گاردن پارتی» هستم که آذرماه روی صحنه می‌رود. موضوع نمایش به دوران پس از کودتای ۲۸ مرداد و روز فرهنگی ایران و آمریکا باز می‌گردد. آمریکایی‌ها به بهانه این روز فعالیت هنری می‌‌کردند و سعی داشتند با مردم ایران ارتباط برقرار کنند.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که بازخوردها از نمایش چطور خواهد بود؟ بیان کرد: من به دلیل گزیده کار بودن، دیر به دیر در یک اثر هنری بازی می‌کنم. این نمایش هم نظر مرا به خود جلب کرد و باعث شد در آن به ایفای نقش بپردازم. درحقیقت این نمایش مجموعه‌ای از  امیدها، رنج‌ها و غم‌ها را در خود جای داده و امیدوارم این اثر بتواند رابطه خوبی با دیگران بر قرار کند.

توکلی در خصوص میزان تولیدات در دوران کرونا اظهار کرد: به مرور مقدمات تولید فراهم می شود چرا که در دوران کرونا افراد زیادی تلاش کردند که با رعایت ضوابط و شرایط سخت به کار خود ادامه دهند و متاسفانه در این راه برخی از هنرمندان خود را نیز از دست دادیم. من شاهد تحرک مثبتی در حوزه هنر هستم و به نوعی افراد آرام و آرام وارد عرصه تولید خواهند شد.

او درباره این که چرا تفاوت زیادی بین دستمزدهای بازیگران وجود دارد؟ تصریح کرد: سیاست فرهنگی قبل، سیاست انقباضی بود و مجموعه فعالیت‌های تولیدی در عرصه تئاتر  و تا حدودی سینما و موسیقی را قفل کرد ولی به این خاطر که سینما شامل یک ویترین دیدنی بود هزینه‌هایی را برای بخشی از افراد فراهم کرد و همین هزینه‌ها باعث شد تا مقداری دستمزدها به شکل کاذب بالا رود و در سطح شایعه قرار گیرد و همین موضوع کار و بار تولید را برای تهیه کنندگانی که این سرمایه ها را نداشتند و به شکل کاملا طبیعی و معقول کار می کردند برای ما نیز عمل خوبی نبود و هنوز اثر آن باقی مانده است. این نوع هزینه‌ها و دستمزدهای بالا فقط مخصوص یک درصد از هنرمندان است و بقیه طی دوران قبل در فقر و انزوا به سر بردند و اکنون هنرمندان بر اساس مدیریت پیش رو، وعده های داده شده و تغییراتی که قرار است فراهم شود و گشایش های در راه امیدوار هستند که خود را به عرصه تولید برسانند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در این خصوص که آیا دستمزد او در بازیگری با وضعیت اقتصادی امروز مطابقت دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: من از راه بازیگری امرار معاش و ارتزاق نمی‌کنم و حدود چندین سال می‌شود که وارد صدا و سیما نشده ام و  با توجه به پیشنهادات زیادی که از آن سمت داشتم اما با آن‌ها همکاری نکرده‌ام چراکه ساز و کارها غلط بوده‌اند ولی امیدوارم در مدیریت پیش رو به این ساز و کارها دقت شود و راهکارهایی پیدا شود که نیرو های اصلی تولید وارد جرگه کار شوند.

هوشنگ توکلی در پایان و در این خصوص که چه درخواستی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جدید تلویزیون دارد؟ به خبرنگار برنا گفت: زمانی که دوران انقباض صورت می‌گیرد درواقع سعی بر آن است که در همه مسیرهای تولید بحران به وجود بیاورند و به کارها گره بزنند و مجموعه و فعالیت‌های هنری و فرهنگی را مختل کنند به طور کل هر مدیر جدید به زمان نیاز دارد تا بتواند این گره های پیچیده را باز کند و متاسفانه باز کردن این گره‌ها نیروی زیادی می‌گیرد و نیازمند شرایط مناسب است اما من در توان وزیر فرهنگ آقای محمد مهدی اسماعیلی می‌بینم که به آرامی این گره‌ها را باز کند و در وعده‌ها و صحبت‌هایی که با هنرمندان داشته پای این صحبت‌ها را به میان کشیده است. مدیر جدید صدا و سیما نیز خواستار رفع گره‌هاست و در تلاش است تا مشکلات و موانع را یکی یکی از سر راه بردارد. شاید بتوان عنوان و شعار سال را گره‌گشایی گذاشت و نتیجه این گره‌گشایی را در سال آینده در محصولاتی که تولید می‌شود، دید.