محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه کمیته علمی کرونا و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: حدود یک هفته است در بخش‌های اورژانس و بخش‌های معمولی میزان بیماران بالاتر از هفته‌های گذشته بوده است. همچنین آمار روزانه نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه مشاهده می‌شود تقاضا برای بخش آی سی یو نیز بیشتر شده، افزود: در حال حاضر و ادامه در پیک ششم کرونا افراد غیر واکسینه در خطر هستند و کودکان نیز از این امر مستثنی نبوده چراکه واکسینه نشدند.

هاشمیان ادامه داد: به‌رغم سرعت واکسیناسیون و حرکت بزرگی که در وزارت بهداشت جدید اتفاق افتاده است، هنوز میزان واکسیناسیون در کشور کافی نیست.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به حرکت‌های ضد واکسیناسیون گفت: تظاهراتی جلو درب مجلس برای این کار رخ می‌دهد که این افراد باید توجیه شوند چراکه با این افراد نمی‌توان برخوردی غیر از توجیه انجام داد. اگر افراد علمی و آکادمیکی در میان بوده که نگران موضوع واکسیناسیون و مخالف آن هستند، درخواست می‌شود که با ما به بحث بنشینند.

هاشمیان با بیان اینکه عوارض واکسن عوارضی نیست که مرگ و میر دنیا زیاد شود، گفت: 6 میلیارد و 450 میلیون نفر در دنیا واکسینه شدند و آمار دنیا  در مرگ و میر در کشورهایی که واکسیناسیون انجام شده، پائین آمده است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: میزان واکسیناسیون در کشور و دنیا کافی نیست. واکسیناسیون دُز بوستر برای کادر درمان و افراد پرخطر هنوز آغاز نشده است.

او با بیان اینکه نظام پزشکی استان تهران برنامه جدیدی را برای تجهیز آی سی یوها در نظر گرفته است، افزود: کارگروهی تشکیل شد و وزیر بهداشت نیز این آمادگی را اعلام کرد که آی سی یوها علمی و به روز شود و به سمت استانداردسازی حرکت کند.

هاشمیان افزود: ما نیاز به تخت‌های آی سی یو بسیار قوی داریم و در چندسال گذشته به مشکلات پایه‌ای رسیدگی جدی نشده است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در کشور ما به دلیل اینکه منابع علمی و غیر علمی  از هم تفکیک نشدند؛ هر کسی در رشته غیر مرتبط صحبت می کند و مردم را به اشتباه می‌اندازند. باید رسانهها یک صدا در پوشش آگاهی واقعی مردم، پیش برود.

هاشمیان با بیان اینکه  حدود 30 درصد از مردم کشور دو دُز واکسن خود را دریافت کردند، افزود: مقاومت برابر واکسن در بسیاری از جاهای دنیا، حتی بیش از ایران وجود دارد اما راهکارهایی که برای جبران این موضوع به طور جدی رعایت می‌شود به‌طوری‌که در کشور کانادا افرادی که واکسن نمی‌زنند، مجبور به مرخصی شدند و باید بدون حقوق در منزل باشند.

او با بیان اینکه در کشور آمریکا مخالفان واکسن زیاد است، ادامه داد: محدودیت‌ها برای افراد غیر واکسینه باید به وجود بیاید به دلیل اینکه ما باید به فکر سلامتی دیگران باشیم.

هاشمیان تصریح کرد: راهکارهایی که وجود دارد به این صورت است که یا مثل کشور ترکمستان واکسینه شدن افراد بالای 18 سال را اجباری کنیم و یا مثل کشور سوئیس افراد باید هر سه روز یکبار تست کرونا بدهند.

او افزود: مشاهده کردیم در موج پنجم و جهش دلتا بیشتر از روند آلفا بیماران به بخش های آی سی یو آمدند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: براساس مطالعه‌ای که انجام شده، 21 درصد از ایرانیان اعلام کردند که نمی‌خواهند در برابر کرونا واکسینه شوند.

انتهای پیام/ 5