شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#امارات

امارات متهم اصلی دستکاری انتخابات عراق+ دلایل

دولت شیخ نشین امارات متحده عربی دوباره به دستکاری نتائج انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق، آن هم با همکاری رژیم صهیونیستی متهم شد؛ مساله ای که واکنش هایی را در داخل عراق برانگیخته است؛ اما مبنای این اتهامات چیست؟

امارات متهم اصلی دستکاری انتخابات عراق+ دلایل

به گزارش منیبان، «عبدالامیر التعیبان» عضو برجسته ائتلاف «الفتح» و نماینده سابق پارلمان در توئیتی روز چهارشنبه نوشت که "نباید اجازه داد، امارات، نتایج انتخابات عراق را دستکاری کند" و از همینجا ماجرا به رسانه ها کشیده شد.

وی گفته است که از «کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق می خواهد به شمارش دستی آرا روی بیاورد تا عدالت در نتایج انتخابات، رعایت و جلوی امارات متحده عربی برای دستکاری در آرا گرفته شود.»

براساس گزارش ها، به دلیل وجود سرورهای دستگاه های رایانه ای شمارش آرا در امارات و همچنین تملک این شیخ نشین بر ماهواره ای که نتایج انتخابات را از صندوق های رای به مرکز ملی شمارش آرا در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق انتقال می دهد، شخصیت ها و صاحب نظران مختلف در عراق، ابوظبی را به دستکاری نتایج انتخابات دهم اکتبر گذشته (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) متهم کرده اند.

پاره ای شنیده ها حاکی است که سرورها در عراق مستقر و فقط ماهواره انتقال دهنده اطلاعات در اختیار امارات است.

در عین حال «حسین الهنداوی» مشاور نخست وزیر در امور انتخابات قبل از برگزاری انتخابات عراق گفته بود که به دلیل اینکه دفتر منطقه ای شرکت کره ای «میرو» سازنده دستگاه های شمارش الکترونیکی آرا در امارات است، سرورها را نیز در آن کشور نصب کرده است.

وی احتمال دستکاری نتایج انتخابات را از خارج عراق بعید دانست و گفته بود: فیبرهای نوری که نتایج را انتقال می دهند، در برابر نفوذ و دستکاری مصون شده اند.

با وجود همه اینها، ناظران عراقی با اشاره به وقوع موارد مشابه دستکاری نتایج انتخابات در کشورهای دیگر از جمله در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا که منجر به پیروزی «دونالد ترامپ» شد، احتمال دستکاری نتایج انتخابات عراق را توسط امارات دور از ذهن نمی دانند.

این دومین بار است که امارات به دست بردن در انتخابات عراق متهم می شود. پیش از این نیز در جریان انتخابات ۲۰۱۸ که بحران اعتراضات خیابانی اکتبر ۲۰۱۹ و استعفای دولت منتخب «عادل عبدالمهدی» و شکل گیری دولت موقت «مصطفی الکاظمی» را در ۲۰۲۰ به دنبال داشت، این شیخ نشین به دستکاری انتخابات متهم شده بود؛ امری که تنش سیاسی عراق را در طول سه سال گذشته باعث شد.

«سلیم الجبوری» رییس پیشین پارلمان عراق در ماه می ۲۰۱۸ طی اظهاراتی تلویزیونی گفته بود که «یکی از رهبران سیاسی عراقی نزدیک به امارات، دو هفته قبل از برگزاری انتخابات ۲۰۱۸ به او اطلاع داد که امارات طرحی برای انتخابات عراق تدارک دیده زیرا سرورهای ویژه انتقال نتایج آرا در این امیر نشین حاشیه خلیج فارس است.»

الجبوری نام این رهبر سیاسی نزدیک به امارات را «خمیس الخنجر» (رهبر ائتلاف العزم) ذکر کرد و از قول او افزود که نتائج انتخابات ۲۰۱۸ برای همه شوکه آور خواهد بود.

الجبوری یکی از علل عدم پیروزی خود را در انتخابات ۲۰۱۸، گرایش خود به جریان «اخوان المسلمین» دانست و چنین نتیجه گرفت که امارات نمی خواست او به پارلمان راه یابد.

احمد عبد الساده نویسنده و روزنامه نگار عراقی در توییتی به راهکاری برای  عبور از وضعیت کنونی و مسائل مربوط به نتایج انتخابات اشاره کرده است.

در این توییت آمده است:

راه حل بحران نتایج انتخابات این است که آرا با حضور نمایندگان گروه های سیاسی به صورت دستی شمارش شود. چرا که امارات متحده عربی با دستکاری در سرورهای متصل به سیستم های رای گیری، نتایج را به نفع گروه هایی سیاسی تغییر داده است که پروژه  انحلال الحشد الشعبی را دنبال می کنند.

 

169122950

 

بعد از گذشت سه سال از انتخابات ۲۰۱۸ اینک بار دیگر امارات متحده عربی به دستکاری انتخابات عراق متهم شده است.

برخی صاحب نظران گفته اند که امارات با هماهنگی رژیم صهیونیستی، طرح دستکاری نتائج انتخابات عراق را دنبال می کند تا این کشور را به سمت هرج و مرج و جنگ شیعه – شیعه سوق دهد.

در پی تشدید اعتراضات به نتایج اخیر انتخابات پارلمانی عراق و طرح ادعای گم شدن دو میلیون رای از مجموع ۹ میلیون رای ریخته شده به صندوق ها، تعدادی از جریان های سیاسی عراقی، کمیسیون عالی مستقل انتخابات را به آشفتگی و ضعف تدبیر متهم کرده اند.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق تاکنون نتوانسته است که جریان های سیاسی و افکار عمومی این کشور را در خصوص نتائج اولیه و شمارش های بعدی متقاعد کند و هنوز قادر نیست آمار قابل استنادی در خصوص نتایج انتخابات دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) ارائه دهد؛ امری که باعث تنش سیاسی در کشور شده است.

وبگردی