شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#مخالفان

درخواست‌های بین‌المللی برای متوقف کردن کشتار تدریجی زندانیان در عربستان


درخواست‌های بین‌المللی برای متوقف کردن کشتار تدریجی زندانیان در عربستان

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی به دنبال انتشار اخباری مبنی بر مرگ یک مبلغ سعودی در زندان آل سعود، خواستار آغاز تحقیقات مستقل بین‌المللی در مورد شرایط بد بازداشت مخالفان در زندان‌های عربستان شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی لیکس،سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر خواستار پایان دادن به «کشتار تدریجی» زندانیان عقیدتی در عربستان سعودی با بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری و همچنین سهل انگاری پزشکی شده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر پس از مرگ «موسی القرنی» دانشگاهی مخالف سعودی در زندان آل سعود و پس از 15 سال حبس از رویکرد سرکوب‌گرانه آل سعود انتقاد کردند.

سازمان حقوق بشر سند مقامات سعودی را مسئول مرگ القرنی در زندان‌ها و اعمال روش تدریجی کشتار علیه وی دانست که طبق قوانین بین المللی جنایت محسوب می‌شود.

این سازمان گفت که مقامات سعودی حداقل استانداردهای لازم را برای رفتار با زندانیان را نقض می‌کنند و مقامات سعودی باید سیاست خودسرانه خود را در برخورد با زندانیان عقیدتی متوقف و برای اصلاح نقض‌های هولناکی که زندانیان شاهد آن هستند ، تلاش کنند.

سازمان حقوق بشری «القسط» نیز خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد مرگ القرنی شد و شکنجه گسترده زندانیان عقیدتی در زندان‌های سعودی را برجسته کرد.

این سازمان تاکید کرد که مرگ این مبلغ سعودی شکنجه‌های داخل زندان‌های عربستان را نشان می‌دهد و ما نیاز به تحقیقات بین‌المللی داریم.

فدراسیون بین‌المللی حقوق و توسعه همچنین مقامات سعودی را مسئول مرگ القرنی دانست و اعلام کرد که دولت عربستان طی دو سال گذشته صدها فعال و مدافع حقوق بشر را بازداشت کرده؛ درحالی‌که مواضع عمومی و مطالبات آنها برای اصلاحات سیاسی و اجتماعی و آزادی عمومی بوده است.

فدراسیون بین‌المللی نگرانی عمیق خود را در مورد شرایط بغرنج زندانیان آزادی بیان در عربستان سعودی ابراز داشت؛چراکه این کشور کارنامه سیاهی در درمان زندانیان ،شکنجه و سهل انگاری پزشکی دارد.

این فدراسیون در ادامه خواستار آغاز تحقیقات مستقل بین‌المللی در مورد شرایط بد بازداشت مخالفان در زندان‌های سعودی شد و تاکید کرد که مقامات عربستان از ارائه خدمات درمانی به وی چشم پوشی کردند. بدرفتاری با زندانیان در عربستان ممکن است به سطح شکنجه‌های ممنوع بین‌المللی برسد؛درحالی‌که شکنجه‌های روحی و جسمی علیه آنها اعمال می‌شود.

فدراسیون بین‌المللی حقوق و توسعه همچنین بر ضرورت مداخله موثر برای متوقف ساختن سیاست‌های عربستان سعودی در راستای سکوت مخالفان با بازجویی ، بازداشت خودسرانه مدافعان حقوق بشر تحت قانون مبارزه با تروریسم و قانون مبارزه با جرایم سایبری در زمینه فعالیت‌ها مسالمت آمیز آنها تأکید کرد.

مرگ القرنی پس از رنج طولانی مدت بیماری و سهل‌انگاری پزشکی در زندان‌های عربستان رخ داد ؛چراکه اوضاع جسمانی وی در سال‌های اخیر در سایه سهل‌انگاری پزشکی مقامات سعودی وخیم بود.

موسی القرنی در 2 فوریه 2007 در شهر جده (غرب) به همراه تعدادی از همراهانش بازداشت شد و مقامات سعودی وی را به اتهاماتی که شامل سرنگونی رژیم می‌شد به 20 سال زندان و 20 سال ممنوعیت از سفر محکوم کردند. همانطور که در برابر درخواست‌های او برای اصلاحات سیاسی در کشور مورد «اصلاح طلبان جده» یا «سلول بقیه» که در رسانه‌های سعودی مشهور بود.

در ماه مه سال 2018 میلادی، بستگان القرنی گفتند که او دچار سکته مغزی شده و به بیمارستان مغز و اعصاب جده منتقل شده است و تا اکنون در آنجا به سرمی‌برد.

گزارش‌های حقوق بشری تاکید می‌کند که رژیم سعودی چندین روش را برای کشتن بازداشت شدگان آزادی بیان انجام می‌دهد، تا برابر نهادهای بین المللی و حقوق بشر در خصوص قتل مستقیم پاسخگو نباشد. از جمله روشهای ترور غیرمستقیم در زندانهای رژیم سعودی شکنجه سیستماتیک با ابزارهای مختلف از جمله سهل‌انگاری پزشکی و توزیع غذای ناسالم در زندان‌های عربستان است.

مقامات سعودی دائماً گزارش‌های منتشر شده در خصوص شکنجه فعالان و مدافعان حقوق بشر در زندان‌های آل سعود را رد می‌کنند و آن‌ها پس از فشار سازمان‌های حقوق بشری اعلام کردند که موضوع بازداشت شدگان و نحوه بازداشت آنها در عربستان سعودی موضوعاتی داخلی هستند که دادگاه‌های این کشور باید به آنها رسیدگی کند.

انتهای پیام/