شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارمنستان#جمهوری آذربایجان#مسلمانان

دیدار رهبران مذهبی روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان


دیدار رهبران مذهبی روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان

رهبران کلیسای ارتدوکس روسیه، کلیسای ارامنه و اداره دینی مسلمانان منطقه قفقاز در نشستی سه‌جانبه بر لزوم بکار نبردن لفظ دین و جنگ در کنار هم، کاهش تنش‌ها در منطقه و ایجاد صلح و دوستی بین دو ملت ارمنستان و آذربایجان تأکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، پاتریارک کیریل رهبر کلیسای ارتدوکس مسکو و سراسر روسیه روز چهارشنبه با گاریگین دوم، رهبر کلیسای سراسری ارامنه و شیخ الاسلام "الله‌شکور پاشازاده" رئیس اداره دینی مسلمانان در منطقه قفقاز دیدار سه‌جانبه‌ای را در صومعه دانیلوف، اقامتگاه پاتریاک روس انجام داد.

به گفته این مقام عالی‌رتبه مذهبی روس، هدف از این نشست سه‌جانبه بررسی مشکلات مربوط به مناقشه چندین ساله در منطقه قره باغ کوهستانی بود. پاتریاک روس گفت: «من امیدوارم که به کلمات درستی دست یابیم که مورد نیاز کنونی مردم منطقه است و اطمینان دارم که اعتبار بالای رهبران دینی برجسته آذربایجان و ارمنستان می‌تواند بر افکار مردم تأثیر مثبت بگذارد و مذاکرات امروز برای همه یک سرمشق قرار بگیرد.»

وی تأکید کرد: «افرادی به دنبال توجیه خشونت‌ها علیه پیروان ادیان دیگر هستند، ولی واقعیت این است که باید بطور مشترک به تلاش‌ها برای پیوند دادن دین به جنگ‌ها پاسخ داد و در جهان کنونی، ما باید تمامی اقدامات لازم را انجام دهیم تا درک "دین" از "جنگ" در یکدیگر ادغان نشوند و این بزرگترین وظیفه کنونی ماست.»  

در بیانیه مشترک منتشره در پایان این نشست بر لزوم پایان تنش‌ها در منطقه قفقاز تأکید شده است. در این بیانیه آمده است: «ما بر این باوریم که مذاهب ما از ظرفیت‌های بزرگی در ایجاد صلح بویژه در خصوص روابط بین قومی برخوردارند. روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایط کنونی هر اندازه که پیچیده باشد، ولی به اعتقاد ما، ایمان به خداوند و محبت بین ادیان می‌تواند زخم‌های ناشی از درگیری‌های چندین ساله گذشته را التیام بخشد. البته راه دشواری در پیش است که نیازمند حکمت روحانی و دوراندیشی است.»

رهبران کلیسای ارتدوکس روسیه، کلیسای ارامنه و اداره دینی مسلمانان قفقاز در ادامه تأکید کردند که منطقه قفقاز همواره به خاطر داشتن تنوع قومی و تنوع زبانی و فرهنگی معروف بوده  و اکنون نیز آینده‌ای به غیر از همزیستی مسالمت آمیز برای دو ملت ارمنستان و آذربایجان وجود ندارد و برای رسیدن به این هدف لازم است  تا اعتمادسازی و احترام به یکدیگر را دوباره بیاموزیم تا سایه صلح و دوستی بر منطقه قفقاز حاکم شود.

انتهای پیام/