شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اروپا#انرژی#رئیس جمهوری

پوتین: روسیه هرگز از انرژی به عنوان سلاح استفاده نکرده و نمی‌کند


پوتین: روسیه هرگز از انرژی به عنوان سلاح استفاده نکرده و نمی‌کند

رئیس جمهوری روسیه اتهام‌زنی به این کشور درباره استفاده از انرژی بعنوان یک سلاح اقتصادی را قاطعانه رد کرده و گفت: این حرف‌های بیهوده با انگیزه سیاسی زده شده و برخلاف آمریکا، روسیه انتقال گاز خود به اروپا را حتی افزایش داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در نشست عمومی "هفته انرژی روسیه" برخی صحبت‌ها در این خصوص که گویا روسیه از گاز طبیعی خود بعنوان سلاح استفاده می‌کند را "حرفی بیهوده" نامید و تأکید کرد که این کشور از هیچ سلاحی، به‌خصوص در عرصه اقتصادی استفاده نمی‌کند.

پوتین در پاسخ به سئوال یکی از شرکت کنندگان در این باره گفت: «اگر دقت کرده باشید روسیه بطور کلی از سلاحی استفاده نمی‌کند. در چه موردی ما از سلاح استفاده کردیم؟ ما در چه مناقشه‌ای شرکت داریم؟ در عرصه اقتصادی که چنین مسئله‌ای کاملاً منتفی است.»

وی ادامه داد: «چنین حرف‌هایی  درباره استفاده از انرژی بعنوان یک سلاح اقتصادی، تنها با انگیزه‌های سیاسی خاص انجام می‌شوند که هیچ پشتوانه و پایه و اساسی ندارند. طرف روسی حتی در دوران دشوار جنگ سرد هم بطور کامل به تعهدات مشخص خود در زمینه انتقال گاز به کشورهای اروپایی عمل کرده است.»

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که این کشور در حال افزایش ارسال گاز به اروپا است، ولی شرکایی از سایر کشورها، از جمله از ایالات متحده، این انتقال را کاهش داده‌اند. وی افزود: «شما از اتهاماتی علیه روسیه درباره استفاده از منابع انرژی بعنوان سلاح صحبت می‌کنید، این اتهام‌زنی دروغ، پوچ و حرف‌هایی تنها با انگیزه سیاسی و بی‌اساس است.»

ولادیمیر پوتین تأکید کرد که رشد قیمت گاز در اروپا نتیجه کمبود انرژی برق است و نه برعکس. بسیاری از نقش آفرینان اروپایی در فصل تابستان عجله‌ای برای بازسازی ذخایر گازهای زیرزمینی نکردند و اکنون این مشکل بوجود آمده است. به گفته وی، راه اندازی خط لوله گاز "جریان شمالی-2" این امکان را فراهم می‌سازد تا وخامت وضعیت انرژی در قاره اروپا کاهش پیدا کند. این در حالی است که موانع اداری در کشورهای اروپایی امکان آغاز به کار این خط لوله را نمی‌دهد.  

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که این کشور خط لوله "جریان شمالی-2" را برای منافع اقتصادی نساخته، بلکه آن را برای کاهش وابستگی به ترانزیت گاز از خاک اوکراین که طی سال‌های گذشته با مشکلات جدی مواجه بوده، ساخته است. به گفته وی، روسیه اکنون هم آماده مذاکره با طرف اوکراینی برای ادامه انتقال گاز است، ولی ابتدا باید حجم انتقال گاز مشخص شود.

روسیه همواره به تعهدات خود در عرصه ارسال گاز عمل کرده و می‌کند

پوتین با اشاره به این واقعیت که دخایر منابع انرژی روسیه نامحدود و جنبه سیاره‌ای دارد، افزد: «ما حتی در شرایط دشوار کنونی هم انتقال گاز طبیعی به اروپا را افزایش داده‌ایم. روسیه در سال 2021 از لحاظ حجم صادرات گاز به بازارهای جهانی رکورد جدیدی برجای گذاشت. مسکو به تمامی تعهدات بین المللی خود در این زمینه عمل می‌کند و ارسال گاز به خریداران آن را تضمین کرده است.»  

رهبر روسیه یادآور شد که ثبات پایدار بازار انرژی در شرایط دشواری مانند آنچه اکنون اروپا شاهد آن است، اهمیت خاصی داشته و تمامی طرفین علاقه‌مند باید در خصوص مکانیزم جهانی ایجاد توازن در بازار انرژی به توافق برسند. این مسئله باید عاری از ملاحظات سیاسی و کلیشه‌های تحملیی باشد.

پوتین تصمیم برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای محدود کردن انرژی هسته‌ای را بی‌معنا و غیرمنطقی ارزیابی کرد.

وی همچنین این امکان را بعید ندانست که قیمت هر بشکه نفت به 100 دلار برسد و گفت: «جهش‌های شدید قیمت در بازار نفت پاسخگوی منافع روسیه نیست. طرف روسی به تعهد خویش در زمینه کاهش استخراج نفت در چارچوب توافقات اوپک پلاس پایبند است. ما همه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا بازار جهانی نفت در نهایت ثبات پیدا کند.»

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه پادشاه عربستان سعودی و رئیس جمهور دونالد ترامپ نقش زیادی در تثبیت قیمت نفت داشتند، افزود: «با جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا درباره وضعیت قیمت نفت صحبتی نکرده است.»

انتهای پیام/