شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شاعر#جدید#کتاب

دستور پخت کیک کارامل مامان‌بزرگ یک شاعر | مایا آنجلو: غذا شکل دیگری از قصه‌گویی است

اگر دنبال شیرینی جدید هستید، چرا نگاهی به دستورپخت‌های مایا آنجلو نمی‌اندازید؟ مایا آنجلو شاعر، نویسنده‏، خواننده و بازیگر امریکایی، مهارت زیادی هم در آشپزی داشت و دو کتاب آشپزی هم نوشت. دستور یکی از کیک‌های او را در ادامه می‌خوانید.

مایا آنجلو

به گزارش همشهری آنلاین، آنجلو نه تنها صاحب قلمی جادویی در ادبیات بود، بلکه در آشپزی هم مهارت داشت و دو کتاب آشپزی نوشت. این شاعر برنده پولیتزر، در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۱ برای گاردین نوشت‏، برای اینکه به هنر آشپزی روی آورده بود، عذری نیاورد‏. او با ذکر خود با عنوان «شاعر مردم» گفت: «نوشتن و آشپزی تنها دو وسیله ارتباطی متفاوت هستند. در واقع، من احساس می‌کنم آشپزی امتداد طبیعی زندگینامه من است.»

آنجلو دو کتاب آشپزی برای انتشارت رندوم هاوس (Random House) منتشر کرد: سپاس خداوند را! میز خوشامدگویی: یک عمر خاطرات با دستورهای غذا ( Hallelujah! The Welcome Table: A Lifetime of Memories with Recipes) در سال ۲۰۰۴ و غذای عالی، همه روز: شگفت‌انگیز آشپزی کنید، هوشمندانه غذا بخورید: یک کتاب آشپزی (Great Food, All Day Long: Cook Splendidly, Eat Smart: A Cookbook ) در سال ۲۰۱۰. اولین دستور العمل‌های محبوب و شخصی مربوط به لحظات کلیدی زندگی او، از جمله کازولت‌هایی که برای نویسنده معروف غذا، مری فرانسیس کندی فیشر پخته بود، در این کتاب‌ها به اشتراک گذاشته شده است. تحت تاثیر مسیری که برای کاهش وزن طی کرده بود، کتاب دوم را با تمرکز بر تغذیه سالم و آگاهانه نوشت. در مقدمه کتاب دوم نوشت: «فقط چند نفر کتاب آشپزی می‌خرند تا واقعا از روی دستورپخت‌ها غذا درست کنند. اگر این کتاب به دست افراد جسور و ماجراجویی برسد که آن‌قدر شجاع هستند که واقعا وارد آشپزخانه شوند و تابه‌ها و قابلمه‌ها را به هم بکوبند (و چیزی بپزند)‏ بسیار خوشحال خواهم شد.

از نظر آنجلو، غذا فقط غذا نبود‎؛ بلکه شکل دیگری از قصه‌گویی بود، راهی برای گردهم آوردن مردم، «ابزاری برای تعالی روح.» گاهی اوقات، غذاهای خاطره‌انگیز‏، حامل خاطرات اندوهناکی هستند. یک دستور غذا در کتاب «سپاس خداوند را...» جزئیات نحوه پخت کیک کاراملی است که مادربزرگ نویسنده درست می‌کرد. آنجلو خاطره‌اش از این کیک را در کتابش با عنوان «من می‌دانم چرا پرنده قفسی آواز می‌خواند» (I Know Why the Caged Bird Sings) نوشته است. وقتی آنجلو دختربچه کوچکی بود، قربانی تجاوز شد و آسیب روحی ناشی از آن باعث شد نتواند صحبت کند و قدرت تکلمش را از دست داد. در مدرسه، بیشتر معلم‌ها با او همدلانه برخورد می‌کردند، به استثنای یکی از معلم‌ها به نام خانم ویلیامز. وقتی در اولین روز مدرسه آنجلو خودش را به کلاس معرفی، کشیده‌ای از خانم ویلیامز نصیبش شد. بعد از مدرسه او با گریه به خانه آمد و مادربزرگش که موما صدایش می‌کردند، از او پرسید چه اتفاقی برایش افتاده است. آنجلو ماجرا را روی کاغذ نوشت، موما هم بی‌معطلی به مدرسه رفت و کشیده‌ای به صورت خانم ویلیامز زد. بعد از اینکه به خانه برگشت، موما یک کیک کارامل خوشمزه برای نوه‌اش پخت. 

داستان کیک کارامل مادربزرگش نشان می‌دهد که چگونه غذا می‌تواند تسکین‌بخش باشد و غذایی برای درمان روح آشفته. اگر دوست دارید مهارت پخت و پز خود را با پختن این کیک خاطره‌انگیز بیازمایید، دستور آن در ادامه آمده است. 

مواد لازم برای ۸ نفر:

۸ قاشق غذاخوری کره (۱ چوب)
۱ و ۱/۴ فنجان شکر
۱/۴ فنجان شربت کارامل (دستور غذا در زیر آمده است)
۲ فنجان آرد الک شده
۲ قاشق چایخوری بیکینگ‌پودر
۱/۲ قاشق چایخوری نمک
۱ فنجان شیر
۲ عدد تخم مرغ بزرگ
فراستینگ کارامل (دستورالعمل بعد از دستور پخت کیک آمده است.)

دستورالعمل:

فر را روی ۳۷۵ درجه گرم کنید. دو قالب کیک لایه ۸ اینچی را با کاغذ روغنی پوشش دهید. در کاسه بزرگ، کره را بزنید و ۱ فنجان شکر را به تدریج اضافه کنید تا سبک و پفکی شود. 

در کاسه متوسط​​، آرد، بیکینگ پودر و نمک را با هم الک کنید. مواد الک شده را به طور متناوب به شیر به خامه اضافه کنید.

در کاسه متوسط، تخم‌مرغ‌ها را حدود ۳ دقیقه بزنید تا کف کند. شکر باقی‌مانده را اضافه کنید و هم بزنید تا کف اسفنجی خوب به دست آید. مایه کیک را هم بزنید تا یکدست شود. خمیر را بین قالب‌های کیک تقسیم کنید. حدود ۲۵ دقیقه بپزید. قالب‌ها را از فر خارج کنید. مرکز کیک را با انگشت اشاره به آرامی فشار دهید. وقتی انگشت برداشته می‌شود باید به حالت اولش برگردد و حالت ارتجاعی داشته باشد. در غیر این صورت، به مدت ۱۰ دقیقه در فر قرار دهید. بعد به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید سرد شود. از ظرف بیرون بیاورید و کاغذ روغنی را جدا کنید. اجازه دهید کیک‌ها قبل از فراستینگ در دمای اتاق خنک شوند.


در آخر: یک لایه کیک خنک شده را روی بشقاب سرو کیک قرار دهید. رو و دو طرفش را با فراستینگ فراوان بپوشانید. لایه دوم را درست روی آن قرار دهید. فراستینگ را تکرار کنید. اطمینان حاصل کنید که کیک به طور کامل با سس کارامل پوشانده شده است. بعد در یخچال خنک کنید تا آماده سرو شود.

دستور شربت کارامل 

مواد لازم: 


۱ پیمانه شکر سفید
۱ فنجان آب جوش

دستورالعمل

شکر را در تابه روی حرارت ملایم گرم کنید. مدام هم بزنید تا مایع قهوه‌ای رنگ شود. وقتی روی تمام سطح حباب زد، آن را از روی حرارت بردارید. به آرامی آب جوش را اضافه کنید، مرتبا هم بزنید. داخل ظرف بریزید و بگذارید سرد شود.

کارامل پوشش کیک

مواد لازم

۶ قاشق غذاخوری کره (۳/۴ چوب) کره
یک بسته ۸ اونسی شکر شیرینی‌پزی
۴ قاشق غذاخوری خامه غلیظ
۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری عصاره وانیل
کمی نمک

دستورالعمل

کره قهوه‌ای درتابه روی حرارت متوسط آب کنید ​​- مراقب باشید نسوزد. بگذارید کره خنک شود. در کاسه بزرگ مخلوط کن، شکر‏، خامه، عصاره وانیل و نمک را به کره اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. اگر فراستینگ بسیار سفت بود، یک قاشق غذاخوری یا نصف آن خامه اضافه کنید.