شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نخست وزیر#هلند

تهدید نخست وزیر هلند به مرگ؛ مظنون دستگیر شد

منابع قضایی در هلند می‌‌‌گویند یک فرد مظنون به اقدامات خرابکارانه که پیش‌تر دستگیر شده بود نخست وزیر این کشور را تهدید به مرگ کرده است.

 تهدید نخست وزیر هلند به مرگ؛ مظنون دستگیر شد

مظنون فردی ۲۲ ساله است که هویت کامل وی فاش نشده و رسانه‌های هلندی از وی به عنوان «Yavus O» نام می‌برند ماه ژوئیه گذشته در این کشور دستگیر شد.

به نوشته روزنامه هلندی «دی فولسکرانت» فرد مظنون به ظاهر از یک کانال تلگرامی برای انتشار پیام‌هایی با محتوای تحریک کننده و ترویج خشونت استفاده می‌کرده است.

گفته می‌شود که مسئولان امنیتی در هلند سر انجام این هفته اقدام به بستن کانال تلگرامی فرد یاد شده کردند.

آسوشیتدپرس با استناد به شواهدی اعلام کرده که این فرد به جرائمی از جمله تحریک به انجام عمل تروریستی، جمع‌آوری اطلاعات با اهداف تروریستی و تهدیدهای تروریستی متهم شده است.

دادستان‌های هلندی خواستار آن شده‌‌اند که بازداشت این فرد تا تکمیل شدن تحقیقات و روشن شدن کلیه جزئیات پرونده ادامه داشته باشد.

این پرونده از جمله تازه‌ترین اطلاعات فاش شده در خصوص تهدیدهای موجود علیه سیاستمداران و دولت‌مردان هلندی است.

پلیس هلند ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که از بیم تهدیدها و حملات احتمالی از جانب برخی باندهای تبهکار و گروه‌های خرابکارِ زیر زمینی تدابیر امنیتی برای محافظت از جان نخست وزیر را تشدید کرده است.

این اقدام در حالی صورت گرفت که دولت محافظه‌کار هلند به ریاست مارک روته متعهد شده بود که تلاش‌ها برای مقابله با جرائم سازمان‌یافته در این کشور را تشدید کند.

مارک روته اما به رغم این هشدار از زمان به قدرت رسیدن همواره سطح محدودی از حفاظت شخصی را برای خود حفظ کرده بود.

مقامات امنیتی هلند پیش‌تر اعلام کرده بودند که «نشانه‌هایی مبنی بر هدف قرار گرفتن احتمالی آقای روته از سوی آدم‌ربایان و یک گروه مافیایی» دریافت کرده‌‌اند.

نخست وزیر هلند به دلیل استفاده از دوچرخه در ترددهای شهری از شهرت ویژه‌ای برخوردار شده است؛ وی حتی برای رفتن به جلسات در شهر لاحه و دیدار با پادشاه نیز از این وسیله استفاده می‌کند؛ مسئله‌ای تامین امنیت وی را برای مسئولان بسیار دشوار کرده است.

در همین راستا گفته می‌شود که یک سیاستمدار هلندی ماه گذشته در لاهه به ظن دست داشتن در توطئه قتل مارک روتر دستگیر و بازداشت شد.

از سوی دیگر منابع قضایی هلند روز سه‌شنبه گذشته از قطعی شدن مجازات پنج ماهه‌ زندان برای یک مرد ۴۲ ساله که به تهدید آنلاین علیه وزیر خارجه و وزیر بهداشت این کشور محکوم شده بود، خبر دادند.

خیرت ویلدرز، سیاستمدار، قانون‌گذار و اسلام‌ستیز جریان راست افراطی در هلند نیز سال‌هاست از بیم ترورو و تهدید‌های مکرر مرگ تحت تدابیر شدید امنیتی زندگی می‌کند.

 

منبع: یورونیوز