شهر خبر

آنفلوانزا و خطر مرگ، راهکار چیست؟

با نزدیک شدن به فصل زمستان و سردتر شدن هوا و کاهش مصونیت جمعی به واسطه لغو محدودیت‌های ارتباطات اجتماعی، ممکن است ویروس آنفلوآنزا گسترش یابد. موضوعی که باعث نگرانی کارشناسان شده ؛ تا جایی که از مردم درخواست کرده‌اند در تزریق واکسن آنفلوآنزا تعلل نکنند.
کد خبر: ۹۹۶۲۸
بازدید : ۱
۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۲
فرادید| پیش از آن که جهان با ویروسی به نام کووید ۱۹ آشنا شود، ویروس‌های فصلی، چون آنفلوانزا یکی از اصلی‌ترین نگرانی مردم در فصول سرد سال بوده و حالا هم کارشناسان از گسترش این بیماری در آبان ماه هشدار داده اند. حتی عده‌ای از ویروس شناسان از همگرایی احتمالی ویروس‌های تنفسی آنفلوانزا، کرونا و سنسیتیال تنفسی در زمستان امسال نگران هستند.

با شیوع بیماری کرونا و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی بعنوان راهکار مبتلا نشدن به این بیماری، شیوع ویروس‌های دیگری نظیر آنفلوانزا در سال گذشته کاهش یافت. اما حالا به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ایمنی مردم نسبت به بیماری آنفلوانزا هم کاهش یافته است.

به گزارش فرادید؛ از همین رو ممکن است ویروس آنفلوانزا هم، چون کووید ۱۹ گسترش یابد و در نهایت به هم بپیوندد. موضوعی که کارشناسان نسبت به وقوع آن هشدار داده و بر لزوم اتخاذ برنامه‌ای جامع در برابر این تلاقی ویروس‌های تنفسی با کرونا تاکید کرده اند.

بااین حال، بااینکه آنفلوانزا علایم مشترک زیادی با کووید-۱۹ دارد، اما یک ویروس فصلی است و مبتلایان به آنفلوآنزا شدت بیماری و علائمشان با کرونایی‌ها متفاوت است.  

آنفلوانزا و خطر مرگ، راهکار چیست؟
آنفلوانزا و انواع آن

براساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان، آنفولانزا نوعی بیماری واگیردار است که توسط نوعی ویروس آران‌ای یا بیماری تی از خانواده ارتومیکسوویریده به وجود می‌آید.

این نوع ویروس‌ها در پرندگان و پستانداران هم بیماری ایجاد می‌کند و روی ریه تاثیر می‌گذارند.

به گفته دانشمندان، بیماری آنفلوانزا باعث ایجاد یک عفونت تنفسی کوتاه‌مدت، ولی تا اندازه ای شدید در همه افراد، به ویژه بالغین می شود.
 
اما در افراد سالمند و کودکان و افراد دارای بیماری زمینه قلبی-تنفسی، تهدیدکننده است و اگر کنترل نشود، ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

بیماری آنفلوانزا با ایجاد عفونت حاد دستگاه تنفسی، سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید را به دنبال خود می‌آورد.

طبق گفته‌های متخصصان، سه نوع از ویروس آنفلوانزا به نام‌های آ (A)، ب (B)، ث (C) وجود دارد. نوع آ در انسان و حیوانات، نوع ب در انسان و پستانداران و نوع ث فقط در انسان وجود دارد. ویروس نوع د (D) هم در انسان مشاهده می‌شود.

به طور معمول دوره بیماری آنفلوانزا ۳ تا ۴ روز است، اما علائم بیماری  می‌تواند خفیف یا شدید باشد..

تب و لرز، سردرد، درد‌های عضلانی از جمله کمردرد، خستگی، سرفه (که ممکن است با خلط همراه باشد)، گلودرد، ایجاد زخم‌هایی داخل دهان-بینی-روی سطح پوست، خشونت صدا، استفراغ و حالت تهوع، خارش بدن و کوفتگی از علایم شایع بیماری هستند.

آنفلوانزا و خطر مرگ، راهکار چیست؟
هشدار جدی برای تزریق واکسن آنفلوانزا

با نزدیک شدن به فصل زمستان و سردتر شدن هوا و کاهش مصونیت جمعی به واسطه لغو محدودیت‌های ارتباطات اجتماعی، ممکن است ویروس آنفلوآنزا گسترش یابد. موضوعی که باعث نگرانی متخصصان شده و نسبت به آن هشدار داده‌اند.

در همین راستا کارشناسان بهداشتی تهدید سه‌گانه کرونا، آنفلوآنزا و ویروس تنفسی سینسیتیال (RSV) را تهدید زمستانی این کشور عنوان کرده و از مردم درخواست کرده‌اند در تزریق واکسن آنفلوآنزا تعلل نکنند.

همچنین جنی هریس، مدیر اجرایی آژانس امنیت بهداشت انگلیس گفته که افرادی که در زمستان همزمان به آنفلوانزا و کرونا مبتلا می‌شوند، دو برابر بیشتر از افرادی که فقط به ویروس کرونا مبتلا هستند، جان خود را از دست می‌دهند.

از همین رو این مقام انگلیسی از مردم خواسته تا در صورت امکان علاوه بر تزریق واکسن کرونا، واکسن آنفلوانزا را نیز تزریق کنند.

بااین حال، اما عده‌ای از متخصصان تزریق همزمان این دو واکسن را خطرناک دانسته و توصیه کرده اند واکسن کرونا با واکسن‌های دیگر، چون واکسن آنفلوانزا، یک تا دو هفته فاصله داشته باشد.

اما برخی دیگر از پزشکان معتقدند که نیازی به فاصله بین تزریق واکسن‌ها نیست و حتی می‌شود در همان روز هر دو واکسن را همزمان تجویز کرد و در دو اندام متفاوت چپ و راست تزریق کرد.

بااین وجود باید پیش از تزریق واکسن آنفلوانزا با یک پزشک متخصص مشورت کرده و از خطر‌های احتمالی پیشگیری کرد.


چه کسانی نباید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند؟

در این رابطه محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفته که افراد دارای سابقه آلرژیک شدید، آلرژی خفیف یا شدید به تخم‌مرغ و بیماران حاد یا متوسط بدون تب و ... نباید اقدام به دریافت واکسن آنفلوانزا کنند.

آنفلوانزا و خطر مرگ، راهکار چیست؟
چه افرادی باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند؟

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی، اولویت اول تزریق واکسن آنفلوانزا بابیماران HIV مثبت، بیماران هموفیلی، بیماران مزمن زمینه‌ای، بیماران خاص، بیمارانی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند، گیرندگان پیوند ماژور است.

همچنین گروه‌های پرخطر در جامعه ایثارگران و جانبازان، کارکنان سالمندان معلولان جسمی، حرکتی، عضلانی و ذهنی، بیماران روانی، مرکز نگه‌داری کودکان بی‌سرپرست و بیماران روانی مزمن و زنان باردار دو هفته پس از زایمان جزو اولویت تزریق رایگان واکسن آنفلوانزا است.

صائینی گروه پرخطر گروه ۲ را هم در اولویت دانسته و گفته که افراد دارای بیماری مزمن، بیماران زمینه‌ای، بیماران قلبی عروقی، بیماران کلیوی، بیماران نورولوژیک، بیماران هماتولوژیک، بیماری‌های غدد، دیابتی تیپ A و B اختلالات متابولیک، مبتلایان ضایعات نخایی و افرادی که دارو‌های نقص ایمنی مانند کورتن مصرف می‌کنند هم باید این واکسن را دریافت کنند.

بااین حال یک دارو ساز در خراسان جنوبی گفته که گروه‌های سنی مختلف به دریافت دوز‌های متفاوتی از آنفلوآنزا نیاز دارند.

فرزانه شمشیرگران در این رابطه گفته است: «از شش تا ۹ ماهگی، اگر اولین بار است که واکسن آنفلوآنزا تزریق می‌شود باید دو دوز ۰.۵ میلی متری (یک ویال) به فاصله ۴ هفته انجام گیرد، اما اگر قبلاً واکسن آنفلوآنزا تزریق کرده است یک دوز استفاده شود.»

به گفته شمشیرگزان، پس از ۹ سالگی، باید یک دوز ۰.۵ میلی متری (یک ویال) در عضله دلتوئید دست غیر غالب تزریق شود و محل مناسب تزریق واکسن آنفلوآنزا در بزرگسالان در عضله دلتوئید بازو است.


چه مقدار واکسن آنفلوانزا در دسترس است؟

سیدحیدر محمدی، درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوانزا، گفته است تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار عدد واکسن آنفلوانزا وارد شده است که شامل واکسن سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی بوده که توزیع شده است.