شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#برجام#دولت

اوضاع برجام «وخیم» است/ اظهار نظر آمریکا درمورد مواضع دولت رییسی

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته که مهمترین اقدام اعتمادساز با ایران این بود که شفاف گفته شد که «ما می‌خواهیم برجام را احیا کنیم و برای دستیابی به آن آمادگی لغو تحریم‌ها را داریم». این مشخصا با دیدگاه دولت فعلی یا سابق ایران همسو نیست.

به گزارش زنهار، لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال در رشته توییتی نوشت:

رابرت مالی [نماینده ویژه آمریکا در امور ایران] در اندیشکده کارنگی گفته که مهمترین اقدام اعتمادساز با ایران این بود که شفاف گفته شد که «ما می‌خواهیم برجام را احیا کنیم و برای دستیابی به آن آمادگی لغو تحریم‌ها را داریم». این مشخصا با دیدگاه دولت فعلی یا سابق ایران همسو نیست.

مالی می‌گوید مذاکرات وین به خاطر نبود امکان مذاکره مستقیم با ایران «بسیار ناامیدکننده» بود.

مالی اظهار کرد حتی در صورت مذاکرات مستقیم هم ممکن بود در وین به توافق نرسیم، اما می‌گوید بدون شک مذاکرات موثرتر می‌بود و فکر می‌کند تیم عراقچی نیز چنین فکر می‌کرد.

راب مالی افزود ارزیابی ایالات متحده و همه شرکا این بود که در شش دور مذاکرات وین «به یک درک مشترک نزدیک بودیم»، اما این ممکن است در مورد دولت جدید صادق نباشد. او تصریح کرد درحال‌حاضر، «ایران هر روز پاسخ خود را با آنچه می‌کند و نمی‌کند، می‌دهد».

راب مالی می‌گوید دولت جدید اسرائیل مایل است اختلافات در خصوص برجام را خصوصی نگه دارد. همچنین «آنها می‌خواهند با ما همکاری کنند تا ببینند چگونه این اختلافات را در سناریویی که دوباره به برجام باز می‌گردیم و در سناریویی که این کار را نمی‌کنیم، مدیریت می‌کنیم.»

راب مالی به طور عاقلانه در پاسخ به اینکه آیا دولت اسرائیل اکنون بیشتر نسبت به برجام بازتر (مایل‌تر) است، دم به تله نمی‌دهد. او می‌گوید «به بیان ملایم، در مورد توافق هسته‌ای ملاحظاتی دارند».

جالب‌ترین بخش بحث زمانی است که راب مالی مکالمه را به سمت توافق بعدی سوق می‌دهد. زمینه جدیدی وجود ندارد. اما با وجود این جالب است. ماهیت آن است که ۱) صحبت از توافق آینده فقط یک نکته مورد صحبت نیست. ۲) مواردی وجود دارد که ایران در شش دور مذاکرات وین مطالبه کرده است و ممکن است در دولت جدید مطالبه کند که نشان می‌دهد مواردی فراتر از برجام می‌خواهد؛ از جمله در مورد رفع تحریم‌ها. موضوعاتی در زمینه هسته‌ای، منطقه‌ای و سایر موارد وجود دارد که آمریکا نیز فراتر از برجام می‌خواهد. ۳) اما ایران باید انتخاب کند. اگر ایران بخواهد به برجام بازگردد، ما تمرکز خود را بر انجام این کار به عنوان پایه‌ای برای مذاکرات بعدی متمرکز کرده‌یم. اما اگر ایران همه این مزایای «برجام‌پلاس» را اکنون می‌خواهد، این یک نوع «توافق متفاوت» است. در این صورت، ایالات متحده خواسته‌های «برجام‌پلاس» خود را برای مذاکرات وین مطرح می‌کند و کار بر یک توافق گسترده‌تر و قوی‌تر متمرکز می‌شود.

راب مالی می‌گوید برجام «یک توافق مهم» است اما «همچنین یک توافق محدود است». (نکته‌ای که شاید بهتر بود در سال ۲۰۱۵ بر آن تاکید می‌شد وقتی که به عنوان بهترین دیپلماسی تاریخ شناخته شد.) ایالات متحده معتقد است که توافق «باید گسترش یابد».