شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#اروپا

این‌بار اروپا چوب لای چرخ برجام گذاشت!

به گفته تحلیلگر آرژانتینی، اگرچه اروپا نسبت به لغو تحریم‌های علیه ایران ابراز تمایل بسیاری کرده است، با این وجود یکی از بزرگترین موانع موجود در مسیر مذاکرات وین برای لغو تحریم ها، وجود ناهماهنگی میان طرف‌های اروپایی و ساز ناکوک سیاست خارجی آنها است.

این‌بار اروپا چوب لای چرخ برجام گذاشت!

به گزارش منیبان؛ از اسپوتنیک موندو، ایران ابراز امیدواری کرده است که در ازای لغو همه تحریم ها، به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای ۲۰۱۵ بازگردد و خواستار گام‌های عینی و قابل راستی‌آزمایی برای تضمین منافع ملت خود شده است.

«پائولو بوتا» استاد دانشگاه آرژانتینی و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با برنامه تلسکوپیو روسیه(که به زبان اسپانیولی پخش می شود) درباره دشواری های طرف ایرانی گفت: مسئله ای که بیش از همه تهران را نگران می کند، این است که چطور این توافق نامه تضمین شود، به نحوی که آنچه در سال ۲۰۱۸، با نقض توافق و خروج یکجانبه آمریکا از برجام پیش آمد، دیگر تکرار نشود و با اراده یکی از طرفین توافق از بین نرود.

بوتا نیز مانند «گوادی کالوو» دیگر تحلیلگر بین المللی اهل آرژانتین معتقد است که حضور کشورهای اروپایی در مذاکرات و میانجیگری احتمالی آنها بین ایران و آمریکا، نقش فعالی در روند مذاکرات ایفا نمی کند. زیرا یکی از بزرگترین مشکلات اروپا در روند مذاکرات برجام، ناهماهنگی در سیاست خارجی آنهاست. اروپا توافق های ناموفقی با ایران بین ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰، و سپس بین ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ داشت.

گوادی کالوو همچنین گفت: طرف های اروپایی در جهت لغو تحریم ها و توافق هسته ای ابراز تمایل بسیاری کرده اند. این موضوع نه تنها به خاطر منافع خود آنهاست بلکه کشورهای اتحادیه اروپا را قادر به تجارت با ایرانی می کند که می تواند بازاری ۸۵ میلیون نفری برای عرضه محصولات آنها باشد.

به عقیده این تحلیلگر آرژانتینی، برای اینکه مذاکرات پیشرفت خوبی داشته باشد، ایران نیاز به تضمین های مشخص  از طرف های مقابل دارد.

اِنریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا فردا 22 مهرماه به منظور جلب توافق ایران و گروه 1+4 برای ازسرگیری روند مذاکرات برجامی وین ، به تهران سفر خواهد کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته جاری در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تصریح این موضوع که "در روزهای آینده تعاملات بیشتری در زمینه برجام و گفت‌وگوهای وین رخ خواهد داد"، گفت که تهران  پس از جمع‌بندی مذاکرات دور قبل، زمان را برای ازسرگیری گفت‌وگوهای  وین تلف نخواهد کرد. 

وبگردی