شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#سوریه#ایالات متحده

بلینکن: آمریکا از عادی سازی روابط با سوریه حمایت نمی‌کند

بلینکن: آمریکا از عادی سازی روابط با سوریه حمایت نمی‌کند

وزیر خارجه ایالات متحده به تازگی مدعی شده که موضع واشنگتن در قبال سوریه تا زمانی که «پیشرفتی برگشت ناپذیر به سمت یک راه حل سیاسی محقق نشود»، تغییر نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری اظهار کرد تا زمانی که پیشرفتی غیرقابل بازگشت به سمت یک راه حل سیاسی در سوریه حاصل نشود، واشنگتن قصد ندارد از تلاش‌ها در راستای عادی سازی روابط با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه یا اعاده اعتبار وی حمایت کند.

نکته قابل توجه آن است که این اظهارات بلینکن در حالی بیان می‌شود که متحدان عرب ایالات متحده در منطقه خاورمیانه در حال تغییر سیاستهای خود در قبال سوریه و در تلاش برای احیای روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود با دمشق هستند.

به عنوان نمونه، کشور اردن که متحد ثابت قدم و وفادار واشنگتن در منطقه است، گذرگاه اصلی مرزی خود با سوریه را در اواخر ماه سپتامبر و با هدف کمک به اقتصاد دو کشور به طور کامل بازگشایی کرد و بر اعمال فشار بر کشورهای عرب جهت پذیرش دوباره سوریه در جمع این کشورها افزود.

به شکل مشابهی، وزیر امور اقتصادی امارات متحده عربی نیز روز یکشنبه گفت که این کشور و سوریه با طرح‌هایی برای توسعه همکاری اقتصادی و شناسایی حوزه‌های جدید همکاری موافقت کرده‌اند.

امارات متحده عربی نیز در سال ۲۰۱۸ سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد و اوایل سال جاری نیز اعلام کرد که تحریم‌های جامع آمریکا علیه سوریه پیوستن این کشور جنگ زده به اتحادیه عرب را با چالشهای بیشتری روبرو می‌کند.

با این حال بلینکن در این کنفرانس خبری مدعی شد: «آنچه که ما انجام نداده این و قصد انجام آن را نداریم، اعلام هرگونه حمایت و پشتیبانی از تلاش‌ها برای عادی سازی روابط یا اعاده اعتبار آقای [بشار] اسد یا لغو تحریم سوریه یا تغییر موضع مخالف خود با بازسازی سوریه است؛ مگر اینکه پیشرفتی غیرقابل بازگشت به سمت یک راه حل سیاسی که به باور ما امری ضروری و حیاتی است، حاصل شود».

گفتنی است، ایالات متحده حضور دیپلماتیک خود در سوریه را از سال ۲۰۱۲ به حالت تعلیق در آورده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد که در نُه ماه آغازین دولت «جو بایدن» در آمریکا (از ۲۰ ژانویه تاکنون) تمرکز اصلی واشنگتن بر توسعه دسترسی بشردوستانه به سوریه، پشتیبانی از کارزار مبارزه با گروه داعش و تأکید بر پایبندی آمریکا به پاسخگو ساخن دولت بشار اسد بوده است.