شهر خبر

نکته بهداشتی روز:

آیا آزمایشی وجود دارد که وقوع سکته مغزی را هشدار دهد؟

سکته‌های مغزی ظاهرا به طور ناگهانی در افراد رخ می‌دهند، اما در اغلب موارد این عارضه ناشی از دهه‌ها آسیب‌دیدگی رگ‌های خونی و رشد پلاک‌های تنگ‌کننده شریان‌ها است.

STROKE

پرسشی که پیش می‌آید این است که ایا آزمایشی وجود دارد که بتواند وقوع احتمالی سکته مغزی را به طور زودرس هشدار دهد.

پاسخ این است که بستگی دارد.

 آزمایشی به نام «سونوگرافی یا اولتراسوند کاروتید» وجود دارد که می‌تواند تجمع پلاک چربی را در شریان‌های کاروتید در گردن را شناسایی کند. این شریان‌ها در گردن خونرسانی اصلی به مغز را به عهده دارند. این آزمایش با استفاده از امواج صوتی بدون هیچ عارضه بالقوه‌ای می‌تواند به سرعت تنگ شدن احتمالی این شریان‌ّ‌ها را نشان دهد.

انجام این آزمایش به خصوص در فردی که سایر علائم هشداردهنده از جمله علائم «سکته مغزی ناقص»  مانند گیجی و منگی و اختلال حافظه یا علائم کسته مغزی را نشان می‌دهد، می‌تواند سودمند باشد.

همچنین اگر پزشک در معاینه بیمار با گذاشتن گوشی پزشکی روی شریان کاروتید در گردن صداهای غیرطبیعی یا «سوفل» بشنود، انجام سونوگرافی کاروتید توصیه می‌شود. انجام این آزمایش همچنین در فردی که عوامل خطرساز برای سکته مغزی مثلا سابقه «سکته مغزی ناقص»، فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت را دارد، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اما انجام این اسکن در فرد به طور کلی سالمی که عوامل خطرساز سکته مغزی را ندارد، لزومی ندارد.

در اغلب افراد بهترین رویکرد توجه به کنترل عوامل و بیماری‌هایی است که می‌توانند باعث تشکیل یا رشد پلاک‌های چربی در شریان‌ها و ایجاد سکته مغزی شوند، مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، دیابت، ورزش نکردن، سیگار کشیدن و مانند اینها. کنترل این عوامل‌ خطرساز بهترین روش درازمدت برای پیشگیری از سکته مغزی است.