شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#میلیارد دلار

در جریان دیدار وزرای صنعت ترکیه و تاجیکستان رخ داد؛

تاکید وزیر صنعت ترکیه بر افزایش حجم تجاری با تاجیکستان

تاکید وزیر صنعت ترکیه بر افزایش حجم تجاری با تاجیکستان

وزیر صنعت و فناوری ترکیه ارتقای حجم تجاری با تاجیکستان به سطح یک میلیارد دلار را از اهداف اصلی مناسبات تجاری دو کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «مصطفی وارانک» وزیر صنعت و فناوری ترکیه در جریان برگزاری یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ترکیه و تاجیکستان در شهر دوشنبه در ارتباط با توسعه مناسبات تجاری دو کشور گفت: تصمیم داریم تا سطح تجاری دو کشور را به یک میلیارد دلار برسانیم.

وی همچنین افزود: شیوع جهانی کرونا به همه نشان داد مسیر تامین رفاه مردم نه از رقابت بلکه از تشکیل مکانیسم‌های همکاری عبور می‌کند.

وزیر صنعت و فناوری ترکیه در این نشست که «شیرعلی کبیر» همتای تاجیکستانی و هیاتی از بازرگانان دو کشور نیز در آن حضور داشتند، تاکید کرد: با توجه به موقعیت راهبردی‌ ترکیه و تاجیکستان، دو کشور ظرفیت تحقق هدف مذکور را دارند. علی‌رغم شرایط کرونا حجم تجاری دو کشور سال گذشته با ۱۷ درصد افزایش به سطح ۳۲۳ میلیون دلار رسید. در ۹ ماه نخست امسال نیز به این میزان دست پیدا کردیم.

وی با اشاره به دیدار خود با «قاهر رسول‌زاده» نخست وزیر تاجیکستان و بازرگانان دو کشور اظهار داشت که در این دیدارها وضعیت فعلی و همچنین فرصت‌های همکاری میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر صنعت و فناوری ترکیه همچنین اعلام کرد که دو کشور در زمینه‌های مدیریت، تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه محیط زیست و همچنین همکاری در زمینه ارایه گواهی «حلال» یادداشت تفاهم امضا خواهند کرد.

وارانک همچنین گفت که زمینه همکاری‌ بین اساتید دانشگاهی، کسب کارهای کوچک و متوسط دو کشور و آژانس فضانوردی ترکیه و موسسه پژوهش‌های فضایی تاجیکستان ایجاد خواهد شد.