شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#طبیعت#شهر تهران#مجموعه

هفتمین سالگرد افتتاح پل طبیعت برگزار شد | چمران: اراضی عباس آباد به مرکز فرهنگی تبدیل شود

رییس شورای اسلامی شهر تهران در آیین هفتمین سالروز افتتاح پل طبیعت گفت: آرزو می‌کنم که با چشم باز و به دور از سیاست زدگی اراضی عباس آباد به مجموعه فرهنگی بی‌نظیر تبدیل شود.

چمران در سالروز پل طبيعت

به گزارش همشهری آنلاین، مراسم هفتمین سالروز افتتاح پل طبیعت با حضور مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، سید احمد علوی و جعفر بندی شربیانی از اعضای شورای شهر تهران، پرهام جانفشان مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سید محمد حسین  حجازی مدیر عامل شرکت نوسازی عباس آباد و جمعی از سفرای کشورهای خارجی نظیر ژاپن، صربستان، عراق، ویتنام، کره جنوبی، مالزی، سنگال و ... در پل طبیعت تهران برگزار شد.

مهدی چمران در این مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان خارجی گفت: بحث گردشگری یک بحث هویتی است و ما باید روی این مسئله هویت خیلی پافشاری کنیم. گرچه شاید در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده اما شما می بینید که  در کشور های دیگر با چه تعصبی از میراث و گردشگری خود برای نشان دادن هویت ملی شان استفاده می کنند. حال ما وقتی دارای هویتی ملی چندین هزار ساله هستیم می بایست در این زمینه پیشتاز باشیم و در مباحث گردشگری اگر می خواهیم محتوا محور باشیم باید به مکتب، ایده ها، تاریخ و فرهنگ  کشورمان بپردازیم تا یک انسجام ملی و فرا ملی در این حوزه شکل گیرد.

چمران در ادامه با اشاره به طرح جامع اراضی عباس آباد گفت: من از همان ابتدای ورود به شورای شهر یعنی در قریب به بیست سال پیش تعصب خاصی به اراضی عباس آباد داشتم و از همان ابتدا ۱۳۸۲ یکی از اولین کارهایمان تهیه، تدوین و تصویب طرح جامع عباس آباد بود. چرا که این اراضی طرحی نداشت و در هر دوره،   هر کسی هر ایده ای به ذهنش می رسید می خواست پیاده کند. خوشبختانه اینجا صاحب طرح جامع شد گرچه این طرح جامع صد در صد اجرا نشد و در برخی جاها از آن فراتر رفتیم مانند ساخت ساختمان بانک مرکزی و بانک سپه که من همیشه با ساخت آنها به دلیل عدم سازگاری شان با طرح جامع اراضی عباس آباد مخالف بوده و هستم.   امروز می بینیم که این سازه ها  با طبیعت و کار کرد این محل سازگار نیست و حتی باید گفت وزارتخانه ها هم سازگار نیست.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: در طرح جامع این اراضی پیش بینی شده بود مکان های این ساختمان ها به هتل گردشگری تبدیل شود همه  این ها در طرح جامع عباس آباد بود و ما می بایست تلاش کنیم این طرح جامع اجرا شود.

چمران در ادامه افزود: ما اکنون علاوه بر پل طبعیت که یک جاذبه گردشگری است، المان های دیگری نیز در این مجموعه داریم؛ نظیر باغ موزه دفاع مقدس که در کشور و در خاورمیانه بی‌نظیر است،   باغ کتاب، کتابخانه ملی و سایر بناهای دیگر که می بایست مورد توجه قرار گیرند و همه اینها مجموعه پیوستگی در گردشگری به وجود آورد. نظیر آنچه در بازار بزرگ تهران وجود دارد، پیوستگی که در آن جا وجود دارد سبب می شود گردشگران از هر سویی با یک موضوع و المان جدید مواجه شوند، اراضی عباس آباد هم همین‌گونه است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در شرایطی که وضعیت هوای تهران ایجاب می کند چنین فضایی در تهران داشته باشیم، افزود: مجموعه های خوبی هم در این جا به وجود آمده که باید ظرفیت های بالقوه آن تامین شود تا مکانی باشد برای جذب گرشگران داخلی و خارجی و علاوه بر آن مکانی برای رفع نیازهای فرهنگی مردم آن هم نه در یک وجه و یک بعد بلکه به عنوان یک مجموعه  فرهنگی و یک مسیر فرهنگی باشد.

چمران در ادامه اظهار کرد: من آرزو میکنم که با چشم باز و به دور از کارهای سیاست زده ای که چند مورد آن مانند بانک مرکزی و بانک سپه در این اراضی ساخته شد،   این مجموعه به یک مجموعه فرهنگی بی‌نظیر تبدیل شود و آیندگان شاهد رشد هر چه بیشتر گردشگری در تهران باشند.

ریییس شورای اسلامی شهر تهران با یادآوری این نکته که تهران  جاهای دیدنی کم ندارد، ادامه داد: به یاد دارم در زمان ترسیم مسیر گردشگری تهران، تاکید داشتم که این مسیر از بازار بزرگ تهران، چارسو کوچک و چارسو بزرگ و بازار سید اسماعیل  و المان های دیگر عبور کند چرا که هنوز بسیاری از این جاها بر مردم پوشیده است و مردم می توانند از این جاذبه های گردشگری استفاده کند.

بر اساس گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، چمران ضمن تبریک مجدد هفتمین سالگرد افتتاح  پل طبیعت از این سازه به عنوان یکی از آثار زیبای تهران نام برد و گفت: بر خود می بالم که چنین آثاری در تهران وجود دارد و امیدواریم باز هم از این دست آثار در تهران ایجاد شود. البته می دانید که این مجموعه ها در دوران سختی شگل گرفت در دورانی که ما از لحاظ  تامین اعتبار و بودجه در سختی بودیم، اما  در همان زمان  نشان دادیم اگر بخواهیم می توانیم و همه اینها نشان می‌دهد که چنین اقداماتی شدنی است.