سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حاشیه رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰، اظهار داشت: ما امروز با دستاوردها و پیشرفت‌های چشمگیر و قابل ملاحظه در عرصه دفاع هوایی مقابل قدرت‌های پیشرفته هوایی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: سالانه این رزمایش مشترک پدافند هوایی را در مقابله با سناریوهای مختلف تهدید از جانب دشمنان به‌شکل عملی تمرین می‌کنیم. من توفیق داشتم که سالانه در این رزمایش‌ها شرکت کنم و از نزدیک شاهد این پیشرفت‌ها بوده‌ام و میزان رشد و پیشرفت‌های فناورانه و تاکتیکی را در عرصه دفاعی هوایی قضاوت و اندازه‌گیری کنم.

فرمانده‌کل سپاه  ادامه داد: آنچه در این رزمایش انجام شد و ما دیدیم، یک نمایه مدرن و پیشرفته از تمام جنبه‌های پدافند هوایی مقابل سناریوی غیرقابل پیش‌بینی است. ما امروز دو نیروی نارنجی و آبی در نقش دشمن و نیروهای خودی داشتیم که نیروهای نارنجی ما مجهز به انواع موشک‌ها و سامانه‌های پروازی بدون سرنشین بودند و در سرعت‌ها و ارتفاعات مختلف و از مسیرها و زمان‌های غیرقابل پیش‌بینی به‌سمت منطقه رزمایش حرکت می‌کردند و نیروهای آبی که مستقر کنار سامانه‌های پدافند هوایی بودند باید مقابل اینها واکنش نشان می‌دادند.

وی گفت: به‌فضل الهی تمام اهدافی که وارد منطقه شدند با اولین شلیک توسط سامانه‌ها مورد هدف قرار گرفتند، دلیل آن این است که نیروی هوافضای سپاه و  پدافند هوایی ارتش به سامانه‌های بسیار مدرن و پیشرفته در لبه‌های فناوری، فرماندهی و کنترل ارتباطات اطلاعات جهانی دست پیدا کرده‌اند، به‌شکلی که اهداف به‌شکل خودکار و اتوماتیک توسط نرم‌افزارها به سامانه‌ها منتقل و در زمان ممکن و برای مناسب‌ترین سامانه از لحاظ موقعیت بردار وضعیت هدف نسبت به موشک‌ها واگذار می‌شوند و شلیک‌ها را به‌شکل خیلی صحیح و دقیق مورد اصابت قرار می‌دهند.

 سرلشکر سلامی تصریح کرد: به مردم شریف و عزیز ایران اطمینان می‌دهیم که ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک نیرو در دو لباس از تمامیت ارضی و فضای میهن اسلامی‌مان با توسعه سامانه‌های پدافند هوایی و سیستم‌های بسیار مدرن مقابل پیشرفته‌ترین قدرت‌های عالم، دفاع خواهند کرد.

وی ادامه داد: البته این رزمایش توسط قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا که هم فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران و هم فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشخصاً نیروی هوافضا  حضور دارند، طراحی شده است و توسط این دو سازمان اجرا می‌شود.

فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به پیام برگزاری مشترک این رزمایش گفت: پیام همیشگی ما وحدت است، وحدتی که ریشه در هم‌رزمی و هم‌سنگری ارتش و سپاه در دفاع مقدس و بعد از آن دارد. ما همه فرزندان این سرزمین، مسلمان و دارای یک رهبر هستیم، یک کشور، یک آرمان و یک هدف مشترک داریم، فقط در دو لباس و در دو سازمان مجزا مشغول انجام وظیفه هستیم، واقعاً این رمز موفقیت ماست و خواست فرماندهی معظم کل قوا (مدّ ظلّه العالی) و ملت بزرگوار ایران اسلامی است.