شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#انتخابات#عراق#جدید#ایران و عراق
گفت‌وگو|

پیوندهای ملت‌های ایران و عراق جدایی‌ناپذیر است/ ملزومات قانون جدید انتخابات پارلمانی عراق

کارشناس مسائل سیاسی گفت: پیوند‌های ملت‌های ایران و عراق به قدری عمیق است که پس از سرنگونی صدام دیدید که چه رابطه شگفت انگیزی بین ایران و عراق بازگشت؛ پس هیچ دولتی نمی‌تواند و امکان جدایی ایران و عراق را از دیگر نخواهد داشت؛ زیرا پایه‌های مشروعیت داخلی خودش را از بین خواهد برد.
مهند حامدی در گفت‌وگو با میزان، درخصوص پیام‌های انتخابات عراق، اظهار داشت: در حال حاضر اخراج نیرو‌های آمریکایی، در این کشور به یک هنجار و خواست عمومی تبدیل شده است و هیچ کسی نمی‌تواند از این مسئله تخلف کند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: اگرچه نتایج انتخابات هنوز کامل قطعی نشده است؛ اما همین ترکیب پارلمان فعلی با وجود اینکه لیست ائتلاف فتح (شاخه سیاسی حشدالشعبی) به طور کامل رأی نیاورده است و این نتایج مطلوب جریان‌های حشدالشعبی نیست، اما قطعاً پیگیر مصوبات قبلی مجلس خواهد بود و روند همانطور که شروع شده و ادامه خواهد داشت.
 
وی با تاکید بر اینکه حتی اگر بر فرض محال جریان‌هایی بر سر کار بیایند که نخواهند این مسئله را پیگیری کنند، حضور آمریکا در عراق آنقدر برایش هزینه‌زا می‌شود که مجبور به ادامه روند قبلی خواهد بود. مردم منطقه تجربه خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان را تجربه کرده‌اند و دیگر کسی به حضور آمریکایی‌ها در منطقه دل نمی‌بندد.
 
حامدی در ادامه با بیان اینکه قبل از انتخابات قصد داشتند مردم را نسبت به جریان مقاومت ناامید کنند، تصریح کرد: یک مسئله کلی وجود دارد که به طور غیرمستقیم تایید می‌کند که پیش از انتخابات عراق، برخی عوامل قصد ایجاد نارضایتی در این کشور را نسبت به جریان مقاومت، داشتند. اساساً یک جو ناامیدی بین مردم رخنه کرده بود و البته عملکرد برخی از مسئولین هم بی‌تأثیر نبود.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اذعان به اینکه مردم نسبت به کل حکومت و سیاستمداران نگاه بدبینانه‌ای داشتند، افزود: بنابراین در این انتخابات مشارکت زیادی صورت نگرفت و حضور مردم کمرنگ‌تر بود و این حربه‌ای غیرمستقیم بود که بتوانند حضور جریان مقاومت در حکومت را کمرنگ کنند؛ چرا که همین مردمی که در روز اول اعلام جهاد علیه داعش ۳ میلیون جوان ثبت‌نام می‌کنند، یعنی کف جامعه عراقی تمایل به جریان مقاومت دارد و وقتی این‌ها را نسبت به سیاست و کل سیاستمداران ناامید می‌کنند و کمتر پای صندوق‌های رای حضور پیدا می‌کنند، عملاً از سبد آرای جریان مقاومت کم خواهد شد.
 
حامدی یادآور شد: اگرچه مستقیماً جریان مقاومت را هدف قرار نداده بودند، اما عملاً این کار و این حربه منتج به این شد که مردم کمتر پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کنند و عملاً از سبد رأی جریان مقاومت کاسته شد.
 
وی با اشاره به قانون جدید انتخابات مجلس عراق، بیان داشت: در قانون قبلی انتخابات، افراد به لیست‌ها رأی می‌دادند و حوزه‌های انتخابی عراق صرفاً به ۱۸ حوزه تقسیم می‌شد و یک لیست برای یک حوزه بود و مردم به لیست ائتلاف رأی می‌دادند. اما در این دوره، ۳۲۵ کرسی برای ۸۳ حوزه را داشتیم و حوزه‌ها محلی‌تر و دقیق‌تر شدند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: همان‌طور در انتخابات‌های خودمان در انتخابات ریاست جمهوری افراد خارج از کشور می‌توانند شرکت کنند، اما در انتخابات محل شورای اسلامی افراد خارج از کشور نمی‌توانند شرکت کنند؛ زیرا آرا فقط مربوط به آن حوزه خاص است؛ لذا جز ملزومات قانون انتخابات است که در مدل جدید، افراد خارج از کشور امکان شرکت در انتخابات پارلمانی را ندارند.
 
وی با اشاره به نتیجه این دوره از انتخابات عراق و تاثیر آن بر ارتباط این کشور با محور مقاومت، گفت: فارغ از ارتباط با محور مقاومت، در رابطه ایران و عراق، دو ملت طوری با هم پیوند دارند - نه اینکه صرفاً این پیوند را به پیاده روی‌های اربعین بکاهیم- دو ملت در چند دهه گذشته و یا حتی صده‌های گذشته طوری با هم پیوند عمیقی دارند که اساساً امکان جدایی ایران و عراق از یکدیگر امکان‌پذیر نیست.
 
حامدی در پایان خاطرنشان کرد: حتی اگر دیکتاتوری مثل صدام هم در برهه‌ای بتواند با زور، فشار و کشتار جدایی‌افکنی کند، این پیوند‌ها به قدری عمیق است که پس از سرنگونی صدام دیدید که چه رابطه شگفت انگیزی بین ایران و عراق بازگشت؛ پس هیچ دولتی نمی‌تواند و امکان جدایی ایران و عراق را از دیگر نخواهد داشت؛ زیرا پایه‌های مشروعیت داخلی خودش را از بین خواهد برد.
 
 
انتهای پیام/