شهرخبر

آش های سنتی بادمجان و ترش ملایر در میراث ملی ثبت شدند

ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آش های سنتی بادمجان و ترش ملایر در میراث ملی ثبت شدند.

ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر افزود: در نخستین جلسه شورای ثبت میراث ناملموس که در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، 2 آش سنتی بادمجان و ترش شهرستان ملایر در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

وی اظهار داشت: به منظور حفظ و احیای غذاهای سنتی شهرستان ملایر، مستندات لازم در این زمینه تهیه و با حضور میدانی کارشناسان استانی و تایید وزراتخانه، آش های سنتی بادمجان و آش ترش ملایر در فهرست آثار ناملموس کشور قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: همچنین سالهای گذشته «جشن شیره پزی» روستای مانیزان، «کلوچه سنتی» و «شیره و باسلق» ملایر نیز به عنوان میراث ناملموس، ثبت ملی و ماندگار شده است.

جلیلی یکی از وظایف اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان را حفظ سنت ها و آداب و رسوم در حال فراموشی عنوان کرد و افزود: در همین راستا کارشناسان ضمن شناسایی ظرفیت های موجود پرونده ثبت این آثار را تهیه و به وزرات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال می کنند.

وی گفت: این در حالی است که در کنار ثبت آثار و ابنیه های تاریخی، سنت ها و خرده فرهنگ های شهرستان ملایر نیز باید حفظ و نگهداری شود.

آش های سنتی بادمجان و ترش ملایر در میراث ملی ثبت شدند