شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بنیاد

طی ۴ سال خاطرات تمام اقشار ایثارگر ثبت و منتشر خواهد شد/ دسترسی به ۹ میلیون سند شهدا در سامانه اسناد افتخار


طی 4 سال خاطرات تمام اقشار ایثارگر ثبت و منتشر خواهد شد/ دسترسی به 9 میلیون سند شهدا در سامانه اسناد افتخار

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: دیجیتال سازی اسناد تحت عنوان سامانه اسناد افتخار در بنیاد انجام می‌شود، تحت وب نیز اجرایی و به زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت که در آن ۹ میلیون سند وجود دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیستمین نشست شورای اسناد و مدارک دفاع مقدس با حضور نمایندگانی از سازمان‌ها، نیروهای نظامی،فرهنگی و حوزوی در سالن جلسات معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد. رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست با اشاره به نگاه عمیق و افق دید شهدا در اسنادشان افزود: در باب تبلیغ، ترویج و نگهداری فرهنگ ایثار و شهادت هیچ پیامی واقعی‌تر از اسناد به جا مانده شهدا وجود ندارد، شهدا در وصیت‌نامه‌هایشان با ما صحبت می‌کنند و در تحلیل محتوا و پیام وصیت‌نامه شهدا نیز می‌توان به این نکته رسید که به رونق تولید هم اشاره کردند.

وی گفت: طبق تأکید رهبر معظم انقلاب ثبت خاطرات والدین، همسران شهدا و جانبازان بالای 70 درصد و انتشار در رسانه ملی یک وظیفه است. 88 هزار والدین شهدا درقید حیات هستند و حدود 43 هزار آزاده و 596 هزار جانباز داریم که موفق به ثبت و ضبط 45 هزار خاطره از والدین معظم شهدا شده‌ایم. در سیاستی که دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تبیین کرده‌اند. طی برنامه‌ای 4 ساله خاطرات تمام اقشار ایثارگران ثبت، ضبط و منتشر خواهد شد.

دسترسی به 9 میلیون سند شهدا در سامانه اسناد افتخار

نریمانی با اشاره به بند 2 ماده 3 اساسنامه بنیاد گفت: در این بند به زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهیدان با اسناد اشاره شده است و همچنین طبق ماده 64 قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران نیز به صراحت بنیاد به عنوان نماینده دولت مکلف به جمع‌آوری اسناد شهدا از خانواده‌ها و تمام دستگاه‌ها و تشکیل بانک اطلاعاتی برای آنها است. در راستای سیاست انتشار اسناد نیز دیجیتال سازی آن‌ها تحت عنوان سامانه اسناد افتخار در بنیاد انجام می‌شود، تحت وب نیز اجرایی و به زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت که در آن 9 میلیون سند وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: اسناد مکتوب شهدای مدافع حرم تا 85 درصد، اسناد شهدای منا و مسجدالحرام به طور کامل جمع‌آوری شده و در سامانه اسناد افتخار قرار خواهد گرفت. همچنین سرگذشت پژوهی شهدا در فرم‌های استانداردی، جمع‌آوری می‌شود و بیش از 103 هزار برگ اسناد آسیب دیده‌ای وجود دارد که مرمت و بازسازی شده است زیرا پرونده فرهنگی شهدا که شامل زندگی‌نامه، وصیت‌نامه و مناجات‌نامه، عکس، یادداشت و آثار هنری و ... بسیار تاثیرگذار است. 

نریمانی با اشاره به ذخیره ارزشمند در اسناد آرشیو دیداری و شنیداری گفت: 60 هزار ساعت فیلم و صوت در رسانه‌های در اختیار از جمله سایت، انتشارات و فضای مجازی قرار داده شده و منتشر می‌شود، نشر شاهد نیز 1900 عنوان کتاب به چاپ رسانده و از طریق ایران صدا نیز به صورت گویا در اختیار همه قرار گرفته است.

سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس نیز ضمن ابراز امیدواری و آرزوی موفقیت در انجام رسالت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: کارهای نهایی سامانه جامع اسناد دفاع مقدس انجام شده است و امیدواریم بتوانیم با برقراری ارتباط و به اشتراک گذاردن اسناد فرهنگی شهدا این کار بزرگ جمعی و ملی را انجام دهیم. در پایان این نشست اعضای شورای اسناد و مدارک دفاع مقدس از بخش اسناد اداره‌کل اسناد و انتشارات، کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت و موزه مرکزی شهدای بنیاد شهید و امور ایثارگران بازدید به عمل آوردند.

نخستین نشست کارگروه فرهنگی ستاد برنامه‌ریزی شاهد و ایثارگر

محمدعلی فقیه، مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران از برگزاری نخستین نشست شورای هماهنگی و کارگروه فرهنگی مدیران کل معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد با مدیران کل شاهد و ایثارگر دستگاه‌های آموزشی خبر داد و گفت: در راستای سیاست هم‌افزایی در خدمات‌رسانی فرهنگی به جامعه تحصیلی ایثارگری کارگروه فرهنگی ستاد برنامه‌ریزی شاهد و ایثارگر با حضور مدیران کل شاهد و ایثارگر دستگاه‌های آموزشی و مدیران کل معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد برگزار شد این نشست به منظور تبیین چگونگی همکاری فیمابین برای تسهیل ارائه خدمات فرهنگی به جامعه تحصیلی شاهد و ایثارگر برپا شد.

مدیران دستگاه‌ها ضمن آشنایی با مأموریت‌های یکدیگر روندهای همکاری و برنامه‌ریزی‌های مشترک را مورد بررسی قرار دادند. طبق اساسنامه طرح شاهد و ایثارگر که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است بنیاد شهید و امور ایثارگران و 5 دستگاه آموزشی موظف به ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی به جامعه تحصیلی ایثارگری اعم از دانشجویان، طلاب و دانش آموزان هستند و این نشست در راستای ارتقای همکاری برای ارائه خدمات مطلوب فرهنگی و پرورشی به ایثارگران برای نخستین بار تشکیل شد.

تجلیل از داوطلبان شاهد و ایثارگر حائز رتبه‌های زیر 100 آزمون سراسری1400

سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه 13 نفر از داوطلبان شاهد و ایثارگر بدون احتساب سهمیه ایثارگری حائز رتبه‌های زیر 100 کشوری در آزمون سراسری سال 1400 شدند گفت: اهتمام ویژه به امور آموزشی جامعه ایثارگری، توجه خاص به مشاوره و هدایت تحصیلی و انعقاد تفاهم‌نامه با مؤسسات آموزشی بخش خصوصی از برنامه‌های مهم بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال‌های گذشته و جاری بوده است.

وی افزود: آنچه مهم است کسب رتبه‌های برتر علمی ایثارگران بدون احتساب سهمیه در آزمون سراسری است که این موضوع بیانگر تلاش، پشتکار علمی و همت فرزندان شاهد و ایثارگر است که در رشته محل‌های مورد علاقه خود پذیرفته‌شده و وارد دانشگاه و مشغول به تحصیل می‌شوند. از میان نفرات برتر آزمون سراسری سال 1400 آقای «سید محمدصادق سید هاشمی ریزی» فرزند معظم جانباز 50 درصد حائز رتبه پنجم کشوری در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی شده و 12 نفر دیگر حائز رتبه دو رقمی شدند. ششمین همایش ملی تجلیل از فرزندان شاهد و ایثارگر حائز رتبه‌های زیر 100 آزمون سراسری در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/