شهرخبر

نمایشگاه "دستاوردهای نهاد وقف" افتتاح شد / وزیر ارشاد: وقف یک مسأله مهم اقتصادی برای جلوگیری از محرومیت‌زدایی است


نمایشگاه "دستاوردهای نهاد وقف" افتتاح شد / وزیر ارشاد: وقف یک مسأله مهم اقتصادی برای جلوگیری از محرومیت‌زدایی است

نمایشگاه "دستاوردهای نهاد وقف" با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نمایشگاه "دستاوردهای نهاد وقف" امروز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

این نمایشگاه به همت سازمان اوقاف و امور خیریه و با موضوعاتی همچون حمایت از مؤسسات دانش‌بنیان، خدمات فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، اجرای امینانه نیات واقفان، فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف، بهره‌وری موقوفات، عمران و آبادانی بقاع متبرکه و حفظ و حراست از موقوفات در محوطه ساختمان شهید مطهری سازمان اوقاف و امور خیریه واقع در خیابان نوفل لوشاتو برپا شده است.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اقداماتی است که سازمان اوقاف در سال‌های گذشته به آن اهتمام داشته است. ایجاد مراکز نوآوری مثل مرکز نواوری نوفلو‌شاتو  که مرکزی‌ متشکل‌ از‌ یک‌ یا‌ چند‌ تیم‌ نوآور‌ که‌ با‌ همکاری‌ مراکز‌ تحقیقاتی‌ و‌ شرکت‌های‌ متقاضی‌ محصولات جدید‌ در‌ یک‌ حوزه‌ تخصصی‌ در‌ چارچوب‌برنامه‌ای‌ بلندمدت‌ با‌ هم‌ همکاری‌ می‌کنند از جمله دستاوردهای این سازمان در سال‌های گذشته است. این‌ مراکز‌ تمام‌ فعالیت‌های‌ مربوط‌ به‌ نوآوری‌ از‌ الهام‌، ایده‌ تا‌ آماده‌کردن‌ پروتو تایپ‌ را‌ در‌ قالبی‌ درون‌سازمانی‌ انجام‌ می‌دهند.

پارک علم و فناوری با ایجاد فضایی برای استقرار شرکت‌های بزرگ و کوچک دانش‌بنیان از طرق فراهم‌آوردن تسهیلات،‌معافیت‌ها و خدمات تجاری‌سازی با هدف ایجاد زیست‌بوم الکترونیک و مخابرات یکی از فعالیت‌های اخیر سازمان اوقاف و امور خیریه است.

شرکت گروه تخصصی کشاورزی دامپروری و شیلات زرین رویش ماندگار که غرفه‌ای را در نمایشگاه سازمان اوقاف برپا کرده‌اند با هدف افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد اراضی کشاورزی موقوفات با تکمیل زنجیره‌های ارزش در موقوفات، ارائه الگوی کشت مناسب، مدیریت و احیای منابع آبی موقوفات از طریق بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری، ایجاد واحد میکانیزاسیون تخصصی کشاورزی و دامپروری، بررسی و کمک به توسعه موقوفات از طریق استفاده از منافع حاصل از صنایع تبدیلی و مدیریت بازرگانی با توجه به ظرفیت‌های محلی موقوفات در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

وقف یکی از مظاهر مهم تمدن اسلامی

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه دیدار از نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف اظهار کرد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران در گام دوم این است که بتواند حوزه دانش و فناوری را با حوزه‌های سنتی آشتی دهد.

وی با بیان اینکه سنت حسنه وقف یکی از مظاهر مهم تمدن اسلامی است، افزود: این سنت حسنه در عین حال یک مسئله مهم اقتصادی برای جلوگیری از محرومیت‌زدایی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مظاهر قدرت علمی جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: ما امروز در این نمایشگاه مشاهده می‌کنیم که چطور می‌توانیم از ظرفیت‌های سنتی خود برای ورود و توسعه دانش‌های جدید و به کارگیری آنها برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.

جهت‌گیری اوقاف تغییر کرده است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف گفت: از حجت‌الاسلام خاموشی تشکر می‌کنم؛ ایشان از زمانیکه در جایگاه مدیریت سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفتند، حوزه‌های دانش‌بنیان‌ها واقعاً جهش قابل‌توجهی داشته‌ است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: حجت‌الاسلام خاموشی جهت‌گیری اوقاف را به‌سمت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر داده‌اند و این منابع عظیم که اوقاف در اختیار دارد را در جهت سرمایه‌گذاری در این مسیر قرار داده‌اند.

انتهای پیام/