شهر خبر

اعتراض توکیو به دیدار مقامات روسی از جزایر مورد مناقشه

اعتراض توکیو به دیدار مقامات روسی از جزایر مورد مناقشه

سخنگو وزارت خارجه ژاپن نارضایتی توکیو را درخصوص دیدار معاونان نخست‌وزیر روسیه از جزیره ایتوروپ اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، تومویوکی یوشیدا، سخنگو وزارت خارجه ژاپن اظهار کرد: ملاقات مقامات ارشد روسیه با موضع کشور ما در "سرزمین‌های شمالی" همخوانی ندارد.

ژاپن از طریق سفارت روسیه نارضایتی خود را ابراز کرد. یوشیدا پیشتر درخواست داده بود که این سفر را لغو کنید.

همچنین فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن امروز بار دیگر گفت که مسئله جزایر مورد مناقشه به عنوان جزایر جنوبی کوریل ایتوروپ، کوناشیر، شیکوتان و هابومای موضوع اصلی مذاکرات مسکو-توکیو خواهد بود.

کیشیدا افزود: حاکمیت کشور ما به "سرزمین‌های شمالی" گسترش می‌یابد. دولت موضع خود را در این زمینه تغییر نداده است. موضوع مذاکرات در مورد انعقاد پیمان صلح (با روسیه) موضوع مالکیت چهار جزیره است. این موضع ثابت ژاپن است.

کیشیدا خاطرنشان کرد که موضوع مورد بحث دیگر نمی‌تواند به تأخیر بیفتد و ژاپن به تلاش های خود برای حل آن بر اساس توافقنامه‌های قبلی از جمله قرارداد دسامبر ۲۰۱۸ امضا شده توسط کشورهای سنگاپور ادامه می‌دهد.

در سال ۲۰۱۸ ، ژاپن و روسیه توافق کردند که بر اساس بیانیه مشترک ژاپن و شوروی در سال ۱۹۵۶ مذاکرات بر سر پیمان صلح را تسریع کنند، که براساس آن مسکو موافقت کرد که در صورت امضای پیمان صلح، امکان انتقال جزایر هابومای و شیکوتان را در نظر بگیرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با اظهارات قبلی کیشیدا درخصوص مالکیت ژاپن مخالفت کرد و گفت که این جزایر متعلق به روسیه است.

توکیو با استناد به معاهده دوجانبه ۱۸۵۵ درخصوص تجارت و مرزها، ادعا می‌کند که ۴ جزیره مورد مناقشه در جزیره زنجیره‌ای کوریل روسیه به ژاپن تعلق دارد. از طرفی هم روسیه معتقد است که حاکمیتش بر این جزایر، که پس از جنگ جهانی دوم بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شد، بی چون و چرا است.

انتهای پیام