شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجموعه#کتاب

مجموعه دو جلدی "اصحاب امام علی(ع)" به چاپ ششم رسید


مجموعه دو جلدی "اصحاب امام علی(ع)" به چاپ ششم رسید

مجموعه دو جلدی «اصحاب امام علی(ع) (شرح زندگی ۱۱۱۴ صحابی امیرالمؤمنین)» به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ ششم رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ چاپ ششم مجموعه دو جلدی «اصحاب امام علی (ع) (شرح زندگی 1114 صحابی امیرالمؤمنین)» اثر آیت‌الله سید اصغر ناظم‌زاده قمی به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.  

در توضیح این اثر آمده است: برگرد وجود خورشید حکمت و عدالت، امیرمؤمنان علی(ع) افرادی جمع شدند که مقطعی از تاریخ را رقم زدند و نام اصحاب امیرالمؤمنین (ع) به آنها داده شد؛ این افراد سه دسته‌اند: یاران باوفا و صدیق، افراد بی‌تفاوت که مدتی با امام بودند سپس به انگیزه‌های مختلف بریدند، اما علیه آن حضرت اقدام نکردند و دسته سوم هم کسانی هستند که همراه امام در جنگ و صلح شرکت کردند، اما پس از مدتی جاذبه‌های دنیا آنان را فریفت و یا در جنبره جهل و جمود و وسوسه‌های شیطانی گرفتار آمدند و به مخالفت جدی با آن حضرت پرداختند.

اثر حاضر شرح زندگی این سه دسته و عمدتاً در گروه اول است که مشتمل بر هزار و 114 نفرند و به ترتیب الفبا نگارش شده و ویژگی عمده آن، تأکید بر منابع کهن و قلم روان است. نویسنده در مقدمه این اثر آورده است: در این اثر هیچ تأکیدی بر «کارگزار بودنِ» اصحاب نشده است؛ یعنی قصد ما آن نبوده که فقط سیمای کارگزاران امیرالمؤمنین (ع) را معرفی کنیم، بلکه مطلقِ اصحابِ آن حضرت ــ اعم از کارگزار و غیر آن ــ را در نظر داشته‌ایم، لذا در معرفی و تحلیلِ چهره‌های آن بزرگواران، عناصر و کارکردهای سیاسی، مدیریتی و کارگزاری، محوریت ندارد؛ مگر آن دسته از اصحابی که اساساً کارگزاری برجسته، سیاست مدار و مدیریت کاردان بودند.

نویسنده در بخش دیگری از مقدمه اشاره می‌کند: روش تحقیق بنده در سامان‌دهی این اثر بدین گونه بود که ابتدا فهرست بلندی از یاران آن حضرت را که به نوعی با ایشان مرتبط بودند به تدریج تهیه کرده و برای نگارش شرح حالشان به نکته‌هایی چون: نام و نسب و کنیه، تاریخ تولد، وفات یا شهادت، پدر و مادر و طایفه، محیط رشد، ویژگی‌های علمی و ادبی، فراز و فرودهای اخلاقی و سیاسی، میزان اطاعت‌پذیری‌های آگاهانه و یا تمرّدها، پیشینه در اسلام، شرکت در جنگ‌ها و مسائلی از این دست را مورد توجه قرار دادم.

در جلد اول این اثر، به 517 نفر از اصحاب امیرالمؤمنین (ع) و در جلد دوم نیز به 597 نفر از دیگر اصحاب آن حضرت پرداخته شده است. شایان ذکر است به تازگی ترجمه عربی این اثر در لبنان منتشر شده است. علاقه‌مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.com می‌توانند از تخفیف 20 درصدی اثر مذکور بهره‌مند شوند.

انتهای‌پیام/