شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#کرونا#نشانه#واکسن

افزایش ابتلا و تلفات کرونا در ترکیه


افزایش ابتلا و تلفات کرونا در ترکیه

برخی از شهروندان ترکیه دچار این گمان خطا و سوءتفاهم بزرگ شده‌اند که افزایش تلفات، نشانه بی اثر بودن واکسن است. اما توضیحات کارشناسان، این تصور را رد می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه روز به روز در حال افزایش است و بی اعتنایی بخش قابل توجهی از مردم به پروتکل های بهداشتی، مقامات مسئول را نگران کرده است.

بر اساس اطلاعاتی که فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه منتشر کرده، آخرین اطلاعات مربوط به شیوع، تلفات و واکسیناسیون کرونا در در این کشور، چنین است:

1.در 24 ساعت گذشته   357 هزار و 636 آزمایش صورت گرفت و نتیجه33 هزار و 860 نفر مثبت بود.

2.در بازه زمانی 24 ساعته، تعداد فوت بیماران به 237 نفر رسید.

3. تعداد بیماران بهبود یافته 30 هزار و 110 ثبت شد.

4.بر اساس آخرین داده های واکسیناسیون که توسط وزارت بهداشت اعلام شده، تعداد تزریق واکسن دوز اول، دوم و سوم، در مجموع به 113 میلیون دوز رسید.

5.تاکنون 75 درصد از شهروندان بالای 18 سال ترکیه دوزهای اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند. میانگین احتساب دوز اول 88 درصد بود است.

اطلاعات وزارت بهداشت ترکیه نشان می دهد که از مجموع 81 استان این کشور، 28 استان آبی شده اند. به این معنی که 75 درصد از جمعیت بالای 18 سال این استان ها، هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

بهانه جدید ضدواکسن‌ها

با آن که مدتهاست واکسیناسیون در ترکیه شتاب گرفته، اما هنوز هم بخشی از شهروندان، آشکارا با تزریق واکسن مخالفت می کنند. تبلیغات غیرعلمی مخالفین واکسن به جایی رسیده که وزیر بهداشت ترکیه را نگران کرده است.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه در این مورد نوشته است: « متاسفانه در روزهای اخیر رکود و کاهش مشهودی در میزان واکسیناسیون وجود دارد. چرا که افزایش تلفات،  موجب برداشت غلط شده است. برخی از شهروندان ترکیه دچار این گمان خطا و سوءتفاهم بزرگ شده اند که افزایش تلفات، نشانه بی اثر بودن واکسن است. اما یافته های ما نشان می دهد که اغلب فوت شدگان، شهروندانی بودند که با وجود درخواست مکرر ما، حاضر نشدند واکسن بزنند».  

خطر از دست رفتن مصونیت واکسینه شده ها

برخی از اطبا و متخصصین بیماری های عمومی و واگیردار در ترکیه، توجه رسانه ها را به سوی این موضوع جلب کرده اند که عدم رعایت پروتکل ها از یک سو و مقاومت شهروندان در برابر واکسن از دیگر سو، تمام دستاوردهای پرسنل درمان را بر باد می دهد.

پروفسور دکتر احمد جیحون رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه گفته است: «ما هنوز هم به هدف‌گذاری واکسیناسیون 80 درصدی دست نیافته ایم و با توجه به رفتارهای اجتماعی مردم و آمار قبال توجه واکسینه نشدگان، شرایط بدتر می شود. به این معنی که   روزانه 200 تا 300 هزار نفر مصونیت خود را از دست می دهند. امروزه نزدیک به 90 درصد موارد فعال در بیمارستان های ما افرادی هستند که واکسینه نشده اند یا واکسینه نشده اند. ممکن است بپرسید چرا با وجود تعداد زیادی واکسن تعداد موارد و مرگ و میر بیشتر از سال گذشته است. ما هنوز به میزان کافی در میزان واکسیناسیون دوز کامل نرسیده ایم. هنوز هم  بخش بزرگی از جمعیت کشور، از قدرت مصونیت و محافظتی کامل برخوردار نیستند و متاسفانه پروتکل های بهداشتی را مانند گذشته جدی نمی گیرند»

وی افزود:« من به شدت از شهروندانی که هنوز دوز اول واکسن خود را دریافت نکرده اند یا دوز دوم خود را به تأخیر انداخته اند، خواهش می خواهم که در اسرع وقت واکسینه شوند. علاوه بر این، به منظور جلوگیری از افزایش تعداد موارد با کاهش رعایت اقدامات با وجود افزایش نرخ واکسیناسیون، توصیه می کنیم همه شهروندان ما از ماسک، فاصله اجتماعی و قوانین نظافت پیروی کنند.»

انتقاد از مدیریت مبارزه

تصمیم قاطعانه رئیس جمهور و وزیر آموزش ملی ترکیه برای بازگشایی کلاس های حضوری مدارس و دانشگاه ها، با انتقاداتی از سوی برخی از کارشناسان روبرو شد. اما در مقابل، دولت طرفدار آن است که از سیاست های محدودیت ساز پرهیز کند و بخش خصوصی نیز ترجیح می دهد شرایط به گونه ای باشد که کسب و کار تعطیل نشود. پروفسور آلپای آزاپ عضو سابق کمیته علمی کرونا گفته است: «دولت، معمولا  به کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا  گوش داده و احترام قائل شده است. اما چه فایده؟ چرا که وقتی پای مدیریت و اعمال محدودیت به میان می آید، نهایتا آن چه را که خودش صلاح می داند انجام می دهد.»

در پایان باید گفت؛ از سوی احزاب مخالف اردوغان، انتقادات اقتصادی فراوانی مطرح شده و معتقدند که دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه در دوران کرونا، به داد مردم نرسیدند و برای حمایت از خانواده های فقیر و کم درآمد، کار خاصی نکردند. در نتیجه بخش قابل توجهی از کارگران، فقرا و خانواده های کم درآمد، ناچار شدند تحت هر شرایطی، به کار و فعالیت ادامه دهند و جان خود و خانواده شان را به خطر بیاندازند. اما مخالفین، در عین حال بر این باورند که نظام بهداشت و سلامت، در حوزه تخصصی خود، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند. وزارت بهداشت ترکیه در میدان مبارزه با کرونا، کارنامه قابل دفاعی ارائه داده و علاوه بر آمادگی بالای منابع انسانی و تجهیزات بیمارستانی، در حوزه تامین واکسن و اجرای سریع و گسترده عملیات واکسیناسیون نیز گام های  بلندی برداشته است. اما واقعیت این  است که در چند هفته اخیر، میزان حساسیت مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی تا حد قابل توجهی پایین آمده و به  همین خاطر، شمار مبتلایان جدید و تلفات جانی، افزایش یافته است.

انتهای پیام/