شهر خبر

ولفگانگ بلتراچی یکی از مشهورترین جاعلان اثار هنری در حال ساخت ۴۶۰۸ نسخه جدیدِ NFT (توکن غیر قابل معاوضه) از تابلوی مشهور سالواتور موندی منسوب به داوینچی و گرانترین اثر هنری دنیا در انواع سبک‌های هنری است. او قصد دارد این مجموعه را در بستر بلاکچین اتریوم به فروش برساند.اثار هنری NFT اثاری هنری دیجیتالی هستند که به صورت یکتا تولید می‌شوند و در مالکیت تنها یک شخص قرار دارند.

هنرام‌روز: این جاعل سابقه دار که هنرمندی ماهر است می‌گوید «بازار NFT بستری را برای هنرمندان فراهم می کند تا خودشان را به طور مستقل بازاریابی کنند و آنها را از مکانیسم های بازار هنر سنتی مستقل می کند.»

955DB8FB-A1E6-496C-A311-C47EB26B6C8E

بلتراچی که حدود ۴۰ سال به جعل اثار هنری مشغول بود و بارها متخصصان هنر را فریب داد در سال ۲۰۱۰ دستگیر شد و از سال ۲۰۱۱ زندانی شد اما تنها نیمی از زمان محکومیت ۶ ساله خود را در زندان سپری کرد و بعد ازاد شد. البته طبق حکم دادگاه کلیه حراجی‌ها و گالری‌ها اجازه ندارند که اثار این هنرمند المانی را خرید و فروش کنند. 

تا کنون چند تصویر از مجموعه NFT جدید بلتراچی ملهم از سالواتور موندی با عنوان «بزرگان» رونمایی شده که در این مجموعه گرانترین اثر هنری دنیا بر اساس سبک‌های هنری کلاسیک، پست امپرسیونیسم، سوررئالیسم، کوبیسم و هنر پاپ بازسازی شده‌است. 

بلتراچی قصد دارد با این مجموعه به دنیای هنر یاداوری کند که اثار جعلی می‌توانند در بین اثار معتبرترین مجموعه‌های هنری جهان وجود داشته‌باشند. چرا که حتی گرانترین اثر هنری جهان که در سال ۲۰۱۷ در حراج کریستیز نیویورک به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار به ولیعهد عربستان فروخته شد، اثری مشکوک است و اصالت ان تایید شده‌نیست. 

سخنگوی بلتراچی در جواب سوال چرا اشخاص باید nft یک جاعل هنری را خریداری کنند و چرا بلتراچی سالواتور موندی را انتخاب کرده، به نشریه Block می‌گوید: «چرا که بلتراچی تنها فردی است که مهارت‌های لازم برای اجرای چنین پروژه‌ای دارد و هنرمندی ماهر است و بارها متخصصان هنری را فریب داده‌است.»

بلتراچی شرایط فروش اثارش را طوری تنظیم کرده که خریداران نمی‌توانند متوجه شوند کدام یک از نسخه‌ها را خریداری می‌کنند و انتخاب‌ها تصا‌دفی است.

این موضوع نیز تاییدی بر ان است که هیچ کنترلی بر اثر هنری که می‌خریم، نداریم.

منبع: ارت نت