شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نوجوانان

خود مراقبتی بر سلامت روان جوانان و نوجوانان چه تاثیری دارد؟

خود مراقبتی بر سلامت روان جوانان و نوجوانان چه تاثیری دارد؟

مدیر گروه سلامت روان اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به تاثیر خود مراقبتی بر سلامت روان جوانان و نوجوانان گفت: خود آگاهی، نخستین گام برای برنامه ریزی به منظور خود مراقبتی است.

به گزارش بهداشت نیوز، «زهرا یوسف نژاد» با بیان این که همه ما از نقاط ضعف و قوت خود آگاه هستیم و این آگاهی، به ما قدرتی می دهد که با آن می توانیم تغییراتی را به وجود بیاوریم که زندگی خود را تغییر دهیم، افزود: خود آگاهی به ما کمک می کند تا قدرتمان برای تغییر را کشف کنیم و با تمرکز بر وجود ارزشمندمان هدفمند زندگی کنیم.

وی با توجه به این که پی بردن به آنچه برای ما مهم است، گامی بزرگ برای دستیابی به موفقیت محسوب می شود، ادامه داد:در واقع تمرکز ما بر وجود ارزشمندمان(ترکیب احساسات، واکنش ها، شخصیت و رفتار) است که آینده ما را می سازد و باید به شیوه زندگی که برای خود برگزیده ایم توجه کنیم که آیا برای زیستن، شیوه زندگی سالمی را انتخاب کرده ایم یا زمان ایجاد برخی از تغییرات است؟

مدیر گروه سلامت روان اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به چند مهارت خود مراقبتی اظهار کرد: حل تعارض و فنون انجام  صحیح مذاکره از جمله مهارت های خود مراقبتی است که باید همواره جوانان و نوجوانان به آن توجه داشته باشند.

یوسف نژاد افزود: اختلاف بین دو یا چند نفر را تعارض می گویند و کلید طلائی حل تعارض«مذاکره» است.

وی گوش دادن، اجازه صحبت به دیگری دادن، پرداختن به مسئله و دنبال مقصر نبودن، راه حل ارائه دادن،توجه به یک مسئله (نه بیشتر) همدلی کردن،جدا کردن احساس از رفتار، به کار گرفتن فن وقفه و به کار بردن روش برد-برد از جمله راهکارهای فنون صحیح مذاکره است.

وی اضافه کرد: جوانان و نوجوانان می توانند استرس خود را تحت کنترل در آورند و اولین قدم آن شناخت هرچه بهتر خودشان است، آنان باید ببیند عکس العملشان در شرایط مختلف چگونه است وچه عواملی باعث استرس شان می شود و زمانی که عوامل را شناسایی کردند باید اولویت ها را برای کاهش استرس ومدیریت مشخص کنند.

 وی از جوانان و نوجوانان خواست برای کنترل استرس تمرین مواجه با موقعیت های استرس زا را انجام دهند و تغییرات را به عنوان جزیی از زندگی بپذیرند و در برنامه روزنامه خود زمان استراحت و تفریح داشته باشند و یاد بگیرند در موقعیت هایی که لازم است نه بگویند.

وی از جوانان و نوجوانان خواست در برابر فشار همسالان خود با اعتماد به نفس نه بگویند و برای نه گفتن هم دلیل بیاورند و حتی می توانند از تکنیک ضبط صوت استفاده کنند و پاسخ منفی را مانند یک نوار ضبط صوت چندین بار تکرار کنند تا مخاطب متقاعد شود که نمی تواند نظر شما را عوض کند.

وی تصریح کرد: جوانان و نوجوانان از حضور در مکان هایی که احتمال دارد در آن جا برای مصرف مواد تحت فشار قرار بگیرند خودداری کنند ودر برابر انجام رفتارهای غیر قانونی از خودشان مقاومت نشان دهند.