شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#دولت#انگلیسی

گزارش مشرق؛

رمزگشایی از پیغام رازآلود ظریف/ وکیل مدافع آمریکایی‌ها در تهران برای چه کسی پیام می‌فرستد؟

ظریف

محمد علی شعبانی گاندوی انگلیسی درآخرین یادداشت خود نوشته است که ظریف برای دولت های خارجی پیغام فرستاده است! مخاطب پیام ظریف چه کسی است؟

سرویس سیاست مشرق- قبل از آنکه وزیر امور خارجه وارد اتاق مخصوص مذاکرات شود؛ نماینده فرانسه به‌سرعت خود را به ظریف رسانده و می‌گوید: آقای وزیر این بار همه‌چیز را تمام می‌کنیم و شما با دست‌پر به کشورتان بازمی‌گردید! همین چند کلمه کافی است تا ظریف با خیال راحت و دلی قرص وارد سالن برگزاری اجلاس شده و بدون تعلل بگوید: ما به دنبال راه‌حل‌های صلح‌آمیز هستیم؛ شاید این بار فرصت آخر برای دیدار باشد، پرونده ما را اگر به شورای امنیت بفرستید، نتیجه‌اش بهتر از کره شمالی نمی‌شود.

اروپایی‌ها درخواست اولیه ظریف را پذیرفته و آماده امضای تفاهم می‌شوند؛ اما جان ساورز مدیر اداره اطلاعات مخفی بریتانیا (MI۶) که در پشت سر وزیر خارجه انگلیس نشسته در گوش فیلیپ هموند مکالمه کوتاهی کرده و پس‌ازآن انگلیس‌ها درخواست تنفس می‌دهند، پس از بازگشت دوباره به سالن سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به صورت هماهنگ پیشنهاد قبلی ایران را رد کرده و طرح جدیدی را مطرح می‌کنند! [۱] فردای آن روز حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با لحنی آرام اعلام می‌کند که اروپا ۶۰ روز فرصت دارد برنامه جدیدی برای غنی‌سازی ایران ارائه دهد، این جمله به این معنا بود که تیم مذاکره‌کننده دولت با فشار انگلیسی‌ها از برنامه و اهداف اصلی خود دور و تسلیم خواسته غربی‌ها شده است. ظریف بعدها اعتراف می‌کند که قبل از امضاء برجام بارها  خطوط قرمز رهبر انقلاب را رد کرده است! البته عراقچی معاون وزیر خارجه؛ گفته‌های رئیس خود را محکم‌کاری کرده و ادعا می‌کند اگر از خطوط قرمز رد نمی‌شدیم غربی‌ها حاضر به توافق با ایران نبودند. این ماجرا بعدها خسارات سنگین به کشور زد.

رمزگشایی از پیغام رازآلود ظریف/ وکیل مدافع آمریکایی‌ها در تهران برای چه کسی پیام می‌فرستد؟

جان ساورز سرجاسوس انگلیسی در مذاکرات پاریس

باند نیویورکی‌ها پیغام فرستاد!

یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: «آب راکد مانده همیشه چاله را پیدا می‌کند»، این اصطلاح جالب درباره ظریف و رفقایش به شکل عجیبی صادق است! درست از روزی که سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده است که انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجه اروپا قرار است به تهران سفر کند، به‌یک‌باره باند نیویورکی‌ها فعال‌شده و برای طرف غربی پالس‌های جالب‌توجه ارسال می‌کند. ظریف که قرار بود به دانشگاه رفته و تنها کار تحقیقاتی مشغول شود؛ به ناگهان دوباره به صحنه آمده و در یک جلسه کلاب هاوسی به دعوت خانواده هاشمی رفسنجانی می‌گوید: به هر تدبیری که شده جمهوری اسلامی ایران باید برجام را حفظ کند؛ وزیر سابق خارجه در ادامه در اظهاراتی شگفت‌انگیز به دولت سیزدهم هشدار می‌دهد که اگر از برجام خارج شود عواقب سنگینی پیش روی اوست.

رمزگشایی از پیغام رازآلود ظریف/ وکیل مدافع آمریکایی‌ها در تهران برای چه کسی پیام می‌فرستد؟

شاید لازم است یک‌بار دیگر جمله ظریف را بخوانیم. او نه به‌طرف غربی بلکه به مقامات دیپلماتیک کشورمان با لحنی سخت و سنگین هشدار می‌دهد که برجام را حفظ کند. تراژدی عظیمی است، گویی ظریف فراموش کرده یک شهروند ایرانی است و باید از منافع ملی کشورش دفاع کند؛ حتی اگر آن به ضرر او تمام شود! وزیر سابق خارجه در سخنرانی اینترنتی خود چنان هیجان‌زده می‌شود که انگار نماینده شعبه حزب دموکرات آمریکا در تهران است و ایران هم در دوره قاجاریه قرار دارد.

البته این فقط ظریف نیست که برای آمریکایی‌ها در تهران بازارگرمی می‌کند، حسن روحانی نیز پس از مدت‌ها سکوت خبری به ناگهان فعال شد و پس از حمایت تلویحی از نقش آمریکا در افغانستان این بار سالگرد تأسیس شورای عالی امنیت ملی را بهانه کرده و در یک توییت نوشته است که باید به صلح جهانی بپیوندیم. او نوشته است که دو بار با بی‌طرفی فعال از جنگ با آمریکایی‌ها عبور کرده‌ایم. رئیس‌جمهور سابق گفته است که خارج شدن از ذیل فصل هفتم منشور شورای امنیت تدبیر او بوده است. البته این بار اول نیست که حسن روحانی ادعا کرده است که با «برجام» سایه جنگ را از سر کشور برداشته است.

رمزگشایی از پیغام رازآلود ظریف/ وکیل مدافع آمریکایی‌ها در تهران برای چه کسی پیام می‌فرستد؟

در حالی روحانی باافتخار هرچه‌تمام‌تر برجام را عامل عدم بروز جنگ در منطقه معرفی کرده است که خود آمریکایی‌ها نیز این ادعا مضحک را باور ندارند. ژنرال کنت مکنزی فرمانده سازمان تروریستی سنتکام چندی پیش در جلسه استماع کنگره سخنانی به زبان آورد که برای بسیاری از ناظران تازگی داشت. وی با اشاره به قدرت جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا برتری هوایی خود را در خاورمیانه ازدست‌داده است، گفت: استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی و نیز دسترسی آن‌ها با جدیدترین نقطه زن‌های بالستیک بدین معناست که برای اولین بار از زمان جنگ شبه‌جزیره کره (اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی) برتری هوایی خود را ازدست‌داده‌ایم.

دو پیغام برای یک مخاطب انگلیسی

بار دیگر به اتاق مذاکرات ایران با نمایندگان اتحادیه اروپا در فرانسه برویم؛ هم‌زمان که تیم ایرانی با تروئیکا مشغول مذاکره است، در ساختمان روبروی هتل تیم مشترک امنیتی سازمان سیا و موساد مشغول شنود مکالمات است. درست درحالی‌که فقط یک امضا تا رسیدن به خواسته‌های تهران باقی‌مانده، نماینده انگلیس مذاکرات را متوقف کرده و پس از بازگشت به میز، تفاهم قبلی کنار گذاشته‌شده و خواسته‌های جدید مطرح می‌شود. تیم ایرانی نیز موبه‌مو هر آنچه غربی‌ها دیکته کرده‌اند را می‌پذیرد! هنوز از محتوای مذاکرات مخفی در آن تنفس نیم‌ساعته کسی خبر ندارد؛ اما این را خوب می‌دانیم که نماینده انگلیس تنها یک سرپل ارتباطی بوده و آنچه در پاریس روی آن توافق شد(و بعدها فونداسیون برجام را شکل داد) با گرای آمریکایی‌ها شکل گرفته است.

درحالی‌که ایران با اقدامات مقتدرانه تا به امروز طرف غربی را معطل کرده و اجازه زیاده‌خواهی به آن‌ها را نداده است، حسن روحانی و ظریف با ارسال چند پیام رازآلود آمریکایی‌ها را شارژ روحی کرده و به آن‌ها وعده می‌دهند که اگر از مواضع خود کوتاه نیایند؛ جمهوری اسلامی ایران عقب‌نشینی خواهد کرد! پیام‌های روحانی و ظریف از بازگشت احتمالی ایران به میز مذاکره در وین آن‌قدر مهم است که جاسوس فراری مقیم لندن به تجلیل از آن پرداخته است.

محمدعلی شعبانی عضو نفوذی باند نیویورکی‌ها دراین‌باره نوشته است: آخرین مواضع ظریف هم مخاطبان داخلی دارد و هم مخاطبان خارجی! شعبانی در ادامه می‌گوید: ظریف با این دست سخنان و وسط کشیدن پای پوتین به ماجرا به غربی‌ها این‌گونه سیگنال داده است که خیالتان راحت باشد؛ اگرچه اعضای جدید وزارت خارجه مواضع سخت می‌گیرند؛ اما اگر شما از خواسته‌های خود پا پس نکشید؛ می‌توان به نتیجه لازم رسید! لازم به ذکر است که محمدعلی شعبانی پس از همکاری مستمر با تیم مذاکره‌کننده ظریف با اقدامات هوشیارانه سربازان گم نام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه شناسایی و حذف‌شد و اخیراً از طریق یک وب‌سایت به تحلیل رویدادهای دیپلماتیک منطقه می‌پردازد.

رمزگشایی از پیغام رازآلود ظریف/ وکیل مدافع آمریکایی‌ها در تهران برای چه کسی پیام می‌فرستد؟

یادداشت جاسوس انگلیسی در وب سایت امواج مدیا

البته این دست اقدامات چنان شور شده است که احمد زیدآبادی یکی از عناصر  شناخته شده اصلاح طلب در وصف آن می‌گوید: «فکر می‌کنم حسن روحانی دچار توهم شده است، ایران یا باید برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های خود تضمین جدی به آمریکایی‌ها بدهد که در خصوص سیاست منطقه‌ای و توان موشکی تجدیدنظر خواهد کرد و یا اینکه کاخ سفید بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها را منوط به برجام جدید و حل هر سه پرونده عمده ایران خواهد کرد که نتیجهٔ عملی هر دو نهایتاً یکسان است. بنابراین بازگشت فوری و بدون قید و شرط بایدن به برجام و لغو تحریم‌ها بی‌توجه به سایر مشکلات فی‌مابین، تصور یا توهمی است که حسن روحانی به آن دامن می‌زند» [۲].

سناریو مذاکرات وین چگونه پیش خواهد رفت؟

هم‌زمان با اعلام آمادگی مجدد طرف غربی برای ازسرگیری مذاکرات وین؛ وزیر امور خارجهٔ رژیم صهیونیستی برای انجام یک سفر سه‌روزه عازم واشنگتن شد. وب‌سایت وزارت امور خارجه فرانسه در شرح این دیدار نوشته است که یائیر لاپید با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار می‌کند. هماهنگی مثلث  آمریکایی - صهیونیستی با یکدیگر، نشان از آن دارد که آرایش دشمن تغییر کرده است. اگر تا پیش‌ازاین اروپا نقش محلل و آمریکایی‌ها نقش بازوهای فشار را بازی می‌کردند؛ این بار به‌صورت علنی کارت رژیم صهیونیستی نیز روی میز قرارگرفته است. آن‌ها برای گرفتن امتیاز بیشتر روی عوامل نفوذی خود در داخل نیز حساب ویژه بازکرده‌اند.

رمزگشایی از پیغام رازآلود ظریف/ وکیل مدافع آمریکایی‌ها در تهران برای چه کسی پیام می‌فرستد؟

 در چنین وضعیتی استراتژی «ضربه در برابر ضربه» می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را در برابر رقیب بیمه کند. همزمان با تحرکات دشمن، جمهوری اسلامی نیز تدابیر پیشروانه‌ای در سطوح مختلف از جمله جهش در فناوری هسته‌ای در دستورکار خواهد داشت.

 در ماه‌های اخیر فشار دشمن از مرزهای غربی به شرق و شمال غربی منتقل‌شده است، آن‌ها با شلوغ کردن محیط پیرامونی ایران به دنبال آن هستند تا ما در روز موعود و در مذاکره نهایی دچار خطای محاسباتی کند! ایران نشان داده است که با صبر و آرامش راهبردی خود، در زمان مناسب اقدامات غافلگیرکننده ای را روی میز می‌گذارد.

 

[۱] راز سربه‌مهر/ ظریف

[۲] http://irdiplomacy.ir/fa/news/۱۹۹۸۱۸۱