شهرخبر

اوضاع ناپایدار در بازار آهن آلات

براساس اخبار بازار ارز، روز گذشته نرخ دلار همچنان روند کاهشی داشت و با قیمت 27.140 تومان معامله شد اما بازار آهن روندی معکوس داشت و قیمت روز آهن در اغلب شرکت‌ها سیر صعودی در پیش گرفت، در عین حال برخی شرکت‌ها نیز ثبات قیمت داشتند.

به گزارش منیبان، روز گذشته ۷۰ هزار تن شمش با کف قیمت به فروش رسید و شرکت‌هایی که شمش خود را به بالاترین قیمت عرضه کردند، مشتری نداشتند. شاید بتوان گفت افزایش قیمت میلگرد در روز گذشته به افزایش قیمت شمش وابسته باشد. برخلاف اوایل هفته قیمت محصولات فولادی روز سه‌شنبه کمی سیر صعودی داشت اما بنابر تحلیل‌های اخیر از بازار روز آهن این نوسانات بیشتر ناشی از تحولات سیاسی موجود است و مطابق متغیرهای کلان اقتصادی توجیه چندانی ندارد و این روند کاهش و افزایش قیمت‌ها همچنان ناپایدار است.

با توجه به شرایط فعلی جامعه و بنابر دلایلی که در خبر روز گذشته با عنوان «رکود عمیق بازار آهن» ذکر کردیم، به نظر می‌رسد قیمت‌ها همچنان ثبات داشته باشد و فاکتوری که به کاهش قیمت در بازار آهن منجر شود، وجود ندارد مگر رخدادهای سیاسی که در کوتاه مدت جو بازار را متشنج کند.

براساس آمار موجود از بازار آهن قیمت میلگرد در روز گذشته در اکثر شرکت‌ها با ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش اعلام شد اما برخی شرکت‌ها همچنان ثبات قیمت داشته و تعداد محدودی نیز با ۵۰ تومان کاهش قیمت همراه بودند. مثلا قیمت میلگرد آجدار ۱۴ کارخانه آریا ذوب روز گذشته با قیمت ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید که ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. اما میلگرد ۱۴ کارخانه صبا فولاد زاگرس با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ معامله شد که کاهش ۳۰ تومانی داشت.

قیمت نبشی در اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود و تنها نبشی کارخانه منظومه افزایش ۵۰ تومانی داشت. قیمت ناودانی نیز همچنان ثابت بود و تغییری نداشت. قیمت تیرآهن نیز در قسمت کیلوفروشی در برخی شرکت‌ها با افزایش ۱۰۰ تومانی همراه بود اما به‌طور کلی تغییر قیمت چندانی مشاهده نشد، در بخش شاخه فروشی نیز برخی شرکت‌ها افزایش ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی داشتند اما بعضا نیز ثبات قیمت رویت می شد. در این میان قیمت پروفیل‌ها در برخی شرکت‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود. مثلا پروفیل با ضخامت ۳ کارخانه صابری با قیمت ۲۵ هزار تومان معامله شد که کاهش ۳۰۰ تومانی داشت.

عرضه مقاطع طویل در بورس کالا

امروز ۱۴۶ هزار و ۲۰۶ تن میلگرد، نبشی و تیرآهن در بورس کالا عرضه می‌شود. قیمت پایه میلگرد عرضه‌شده ۱۳ هزار و ۸۷۱ تومان درنظر گرفته شده که نسبت به آخرین عرضه رشد ۶/۱ درصدی دارد. میزان میلگرد عرضه شده نیز ۱۲۸ هزار و ۵۳۹ تن اعلام شده که این حجم نسبت به عرضه پیشین ۹/۲۹ درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت تیرآهن ۱۴ هزار و ۳۳ تومان اعلام شده که نسبت به عرضه پیشین این محصول کاهش ۰۴/۰درصدی دارد، میزان تیرآهن عرضه شده نیز ۱۷ هزار و ۱۶۷ تن در نظر گرفته شده که این میزان به نسبت عرضه پیشین ۶/۱۷ درصد کاهش داشته است.

حذف تصمیمات شخصی در کسب‌وکار

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران در رابطه با حذف امضاهای طلایی و رواج سیستم تصمیم‌ساز اظهار کرد: ماهیت امضاهای طلایی به این صورت است که این اشخاص در صدد حل مشکل تنها در یک بخش هستند و توجهی به حل معضل در کل مجموعه یا کل سیستم بازار ندارند که این جریان گاهی آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

عسگرزاده گفت: بهتر است به جای اعمال تصمیم‌های شخصی و خودمحور یک سیستم تصمیم‌ساز ایجاد شود. زیرا هرچقدر سیستم اداری ما قانونمدار و شفاف باشد تصمیمات شخص‌محور به شیوه صحیح‌تری حذف و اصلاح خواهد شد. وی در ادامه درباره شکل‌گیری سیستم تصمیم‌ساز در سریع‌ترین زمان ممکن گفت: اگر هرچه زودتر این فرایند اجرایی شود دیگر تصمیمات فردی در کسب‌وکارها اعمال نخواهد شد و معضلات در کل یک مجموعه به‌صورت سیستماتیک حل خواهد شد./آهن پرایس

وبگردی