شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#جدید#پایتخت#وزیر خارجه

در آستانه سفر وزیرخارجه آمریکا به کلمبیا مطرح شد

مدعیان جدید "سندرم هاوانا" در سفارت آمریکا در بوگوتا

مدعیان جدید "سندرم هاوانا" در سفارت آمریکا در بوگوتا
سفارت آمریکا در کلمبیا

در آستانه سفر وزیر خارجه آمریکا به بوگوتا، پایتخت کلمبیا، چندین کارمند سفارت آمریکا در این کشور مدعی ابتلا به "سندرم هاوانا" شدند؛ این ادعا درست پس از آن مطرح می‌شود که به تازگی قانون جدیدی مبنی بر پرداخت پول به مبتلایان به این سندرم به امضا رسیده است. سفارت آمریکا در بوگوتا در حال بررسی موضوع است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری آر تی، وال استریت ژورنال بر اساس گفته‌های منابع آگاه در بوگوتا نوشت دست کم پنج خانواده آمریکایی با علائم سندرم هاوانا به سفارت آمریکا در کلمبیا مراجعه‌ کرده‌اند. وزارت خارجه با اشاره به نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی، از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

اولین نمونه‌های سندرم هاوانا در سال ۲۰۱۶ در نمایندگی آمریکا در کوبا ثبت و این نام برای این سندرم در نظر گرفته شد. از جمله علائم آن می‌توان به سرگیجه، خستگی، اضطراب، سردرد، مشکلات شناختی، تهوع و از دست دادن حافظه اشاره کرد.

عبارت "حادثه سلامت غیرقابل توضیح" اولین بار در ایمیلی در اواسط سپتامبر ذکر شد و در اول اکتبر ایمیل دیگری به پرسنل سفارت اطلاع داد که نیروهای امنیتی در حال بررسی "حوادث غیر عادی سلامت" هستند.

بر اساس گزارش این روزنامه، یکی از خانواده‌هایی که ادعا می‌شود تحت تأثیر قرار گرفته دارای یک فرزند است؛ یکی از منابع می‌گوید: هدف قرار دادن یا حتی به صورت اتفاقی به کودکان آسیب رساندن، خط قرمز بزرگی است.

بیش از ۲۰۰ مقام آمریکایی، که تقریباً نیمی از آنها کارکنان "سیا" بودند، تاکنون از سندرم هاوانا شکایت کرده‌اند. با اینکه دولت آمریکا به طور رسمی علت بروز علائم را مشخص نکرده است، رسانه‌ها و بسیاری از قانون‌گذاران و لابی‌گرها ادعا کرده‌اند که این کار نوعی از انرژی هدایت‌شده یا سلاح صوتی است که توسط روسیه استفاده شده است. مسکو این اتهامات را بی معنی دانسته است.

هفته گذشته جو بایدن، رییس جمهور آمریکا قانون کمک به قربانیان آمریکایی آسیب دیده از حملات عصبی، موسوم به هاوانا را امضا کرد. این قانون در کنگره به توافق جمع رسیده بود و بودجه‌ای را برای درمان کارکنان دولت و افراد وابسته که ادعا می‌کنند تحت تأثیر این سندرم مرموز قرار گرفته‌اند، فراهم می‌کند.

سفارت آمریکا در کلمبیا یکی از بزرگترین سفارتخانه‌های جهان است و در یک جاده اصلی نه چندان دور از فرودگاه بین‌المللی بوگوتا واقع شده است.

پیش از این هم همزمان با سفر مقامات ارشد آمریکایی، ادعاهایی مبنی بر این قبیل "حملات" گزارش شده است. ماه گذشته، یکی از دستیارانی که به همراه ویلیام برنز، رئیس سیا به هند سفر می‌کرد، اعلام کرد که علائم بیماری را در خود مشاهده می‌کند. همچنین کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، در آستانه سفری به ویتنام در ماه اوت، پس از گزارش اینکه یک مقام آمریکایی مورد هدف قرار گرفته، سفر خود را به تعویق انداخت.

در حالی که " آکادمی ملی علوم" آمریکا در گزارشی در سال گذشته گفت که امواج مایکروویو "محتمل‌ترین" علت این سندرم است، دانشمندان  به سفارش وزارت خارجه این امر را در تحقیقی در سال ۲۰۱۸ که به تازگی از حالت محرمانه خارج شد، رد کردند. این دانشمندان موسوم به گروه "جِیسون" گفتند که دست کم برخی از موارد، مربوط به صداهای بلند و مداومی است که توسط گونه خاصی از جیرجیرک‌ها تولید می‌شود و موارد دیگر از "روان‌پریشی" ریشه گرفته است.

انتهای پیام