شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#کارکنان#مقامات#همزمان

منابع آگاه؛

سندروم هاوانا مقامات سفارت آمریکا در کلمبیا را بی نصیب نگذاشت

سندروم هاوانا مقامات سفارت آمریکا در کلمبیا را بی نصیب نگذاشت

همزمان با افزایش مبتلایان به آنچه «سندروم هاوانا» در میان کارکنان سفارتخانه های آمریکا و افسران سازمان «سیا» خوانده می شود، علائم این سندروم این بار در بوگوتا گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، طبق گفته یک مقام آمریکایی و یک منبع آگاه از این مسئله، علائم مطابق با «سندروم هاوانا» در بیش از دوازده نفر از کارکان سفارت آمریکا و اعضای خانواده آنها در کلمبیا در هفته های اخیر گزارش شده است.

طبق اعلام منابع مذکور، برخی از مقاماتی که علائم این به اصطلاح بیماری در آنها مشاهده شده است، مجبور شده اند به خاطر درمان از این کشور خارج شوند. به گفته یکی از منابع، برخی از افرادی که تحت تاثیر این سندروم قرار گرفته اند، قبلا نیز موارد این بیماری مرموز را هنگامی که در کشورهای دیگر مشغول به کار بوده اند، گزارش داده اند.

پیشتر نیز پلیس برلین اعلام کرده بود که از ماه آگوست در حال تحقیق درباره آنچه که ادعا می شود «حمله با سلاح صوتی به کارکنان سفارت آمریکا» بوده است، می باشد.

سخنگوی سفارت آمریکا در برلین از اظهارنظر در مورد هرگونه حادثه خاصی خودداری کرد، اما گفت که تحقیقات ایالات متحده در مورد پرونده های مرتبط با این مسئله در سراسر جهان ادامه دارد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا هم اخیرا اعلام کرد طرحی را امضا کرده است که به کارکنان دیپلماتیک این کشور که به اصطلاح از سندروم هاوانا آسیب دیده‌اند، خسارت پرداخت شود.

رسانه‌های آمریکایی در ماه آگوست با استناد به نامه‌ای که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به کارکنان وزارت امور خارجه ارسال کرد، گزارش داده بودند که وزارت خارجه این کشور هنوز نمی‌تواند دلایل و علت ایجاد سندروم هاوانا را مشخص کند.

علائم سندروم هاوانا که مجموعه‌ای اسرارآمیز از بیماری‌ها شامل میگرن، تهوع، نقص حافظه و سرگیجه است، در میان دیپلمات‌های آمریکایی و افسران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» هر روز بیش از پیش گزارش می‌شود.

پیشتر «ویلیام برنز» رئیس سیا در ماه جولای گفته بود که حدود ۱۰۰ افسر این سازمان و اعضای خانواده‌شان در میان ۲۰۰ مقام آمریکایی و خویشاوندان مبتلا به سندروم هاوانا هستند.

سندروم مذکور اولین بار توسط مقامات سفارت آمریکا در کوبا در سال ۲۰۱۶ گزارش شد.

سال گذشته، یک هیئت آکادمی ملی علوم آمریکا دریافت که محتمل‌ترین نظریه این است که «انرژی فرکانس رادیویی هدایت شده و پالسی» باعث ایجاد این سندروم می‌شود.