شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#اقلیم کردستان#عراق#حوزه#تحریم

فراز و فرود احزاب کُرد در انتخابات پارلمانی عراق +جدول

گزارش تسنیم/ فراز و فرود احزاب کُردی در پنجمین دوره انتخابات پارلمانی عراق+جدول

شاید بتوان انتخابات پارلمانی ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ عراق را متفاوت ترین انتخابات این کشور در حوزه اقلیم کردستان دانست، انتخاباتی که با تحریم چشمگیر مردمی و کاهش میزان آرای احزاب همراه بوده است.

به گزارش مشرق، با اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ عراق، مشخص شد که میزان مشارکت مردمی در این انتخابات به شدت کاهش یافته است، تحریم مردمی انتخابات در اقلیم کردستان هم به کارنامه حکومت محلی و وضعیت اقتصادی این منطقه برمی‌گردد. حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی اگرچه با کاهش میزان آرای خود مواجه بوده است اما شمار کُرسی‌های آن به نسبت انتخابات گذشته، افزایش یافته است. ائتلاف کردستان – متشکل از اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر – دستاوردی نداشت، شمار کُرسی‌های اتحادیه میهنی کاهش یافت و جنبش تغییر هم موفق به کسب هیچ کُرسی نشد. جماعت عدالتخواهی (جماعت اسلامی سابق) هم با ریزش آراء و کاهش شمار کُرسی‌های خود مواجه شد. اما اتحاد اسلامی کردستان شمار کُرسی‌های خود را افزایش داد و مهمتر از همه اینکه جریان سیاسی نسل جدید به رهبری شهسوار عبدالواحد هم توانست به عنوان سومین جریان سیاسی اقلیم کردستان خودنمایی کند.

جزئیات آماری این گزارش را در ادامه مشاهده می‌کنید:

۱ – حزب دموکرات کردستان عراق:

حزب مسعود بارزانی در انتخابات سال ۲۰۱۸ عراق موفق به کسب ۷۲۴۷۲۷ رای شد اما در این دوره میزان آرای آن به ۴۲۰۴۳۰ رای کاهش یافت، به عبارت دیگر میزان کاهش آرای این حزب ۳۰۴۲۹۷ رای بوده است. این در حالیست که این حزب توانست عدد کُرسی‌های خود را از ۲۵ به ۳۲ کُرسی برساند، امری که متاثر از سیستم جدید انتخاباتی در عراق بوده است. مهمترین نکته در خصوص حزب دموکرات کردستان عراق این است که توانسته است در کرکوک ۲ کُرسی را تصاحب کند، همچنین در دیگر مناطق مورد منازعه با دولت مرکزی عراق صاحب کُرسی شده است. اگرچه توانسته است در اربیل و سلیمانیه هم شمار کُرسی‌های خود را افزایش دهد اما در استان دهوک شمار کُرسی‌های آن از ۱۰ به ۸ کُرسی رسیده است، امری که به نظر می رسد نتیجه دستگیری گسترده فعالین سیاسی و رسانه‌ای این منطقه از سوی نیروهای امنیتی حزب دموکرات کردستان عراق باشد.

۲ – اتحادیه میهنی کردستان:

این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۸ پارلمانی عراق حائز ۳۶۴۶۳۸ رای شد و در انتخابات یکشنبه گذشته تنها ۱۵۰۱۵۵ رای را به دست آورد، به گونه‌ای که ۲۱۴۴۸۳ رای ریزش داشته است. شمار کُرسی‌های آن هم از ۱۸ کُرسی دوره چهارم انتخابات پارلمانی عراق به عدد ۱۷ کُرسی در این دوره رسیده است. مهمترین نکته در خصوص اتحادیه میهنی کردستان این است که بر خلاف دوره گذشته که ۶ کُرسی کُردها در کرکوک را از آن خود کرده بود، در این دوره تنها موفق به کسب ۳ کُرسی در این شهر مورد منازعه شد.

ردیف نام حزب آرای سال ۲۰۱۸ آرای سال ۲۰۲۱ میزان تغییر تعداد کرسی‌های ۲۰۱۸ تعداد کرسی‌های ۲۰۲۱ میزان تغییر ملاحظات
۱ حزب دموکرات کردستان عراق ۷۲۴۷۲۷ ۴۲۰۴۳۰ ۳۰۴۲۹۷- ۲۵ ۳۲ ۷+
۲ اتحادیه میهنی کردستان ۳۶۴۶۳۸ ۱۵۰۱۵۵ ۲۱۴۴۸۳- ۱۸ ۱۷ ۱-
۳ جنبش تغییر ۱۹۹۶۱۱ ۲۲۳۰۰ ۱۷۷۳۱۱- ۵ ۰ ۵-
۴ نسل جدید ۱۵۲۶۴۵ ۱۳۵۱۴۰ ۱۷۵۰۵- ۴ ۹ ۵+
۵ اتحاد اسلامی کردستان ۹۸۰۱۹ ۱۰۵۱۱۰ ۷۰۹۱+ ۲ ۴ ۲+
۶ جماعت عدالتخواهی کردستان ۹۱۹۶۸ ۵۰۵۵۰ ۴۱۴۱۸- ۲ ۱ ۱-
۷ مجموع ۱/۶۳۱/۶۰۸ ۸۸۳/۶۸۵ ۷۴۷/۹۲۳ ۵۸ ۶۳ ۵+

گزارش آماری انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ عراق – در حوزه احزاب کُردی – در مقایسه با سال ۲۰۱۸

۳– جریان نسل جدید:

این حزب نوپا در اقلیم کردستان عراق توسط بازرگان معروف کُرد – شهسوار عبدالواحد – اداره می شود، کسی که مالک مجموعه شرکت‌های تجاری – رسانه‌ای نالیا است و به لطف چنین ظرفیت‌هایی پا به عرصه سیاسی نیز گذاشته است. نسل جدید در انتخابات سال ۲۰۱۸ عراق حائز ۱۵۲۶۴۵ رای شد که در این دوره میزان آرای آن به ۱۳۵۱۴۰ رای رسید، یعنی ریزش آرای آن تنها ۱۷۵۰۵ رای بوده است. در دوره چهارم انتخابات عراق دارای ۴ کُرسی بود که نمایندگان آن نیز از این حزب جدا شدند و به چالش جدی داخلی در میان رهبری نسل جدید تبدیل شد، اما در این دوره توانست ۹ کُرسی پارلمان عراق را تصاحب کند و به عنوان سومین جریان سیاسی اقلیم کردستان خودنمایی کند. حضور جدی در سلیمانیه تحت نفوذ اتحادیه میهنی کردستان، افزایش شمار کُرسی‌ها در اربیل تحت نفوذ حزب دموکرات کردستان عراق و کسب کُرسی برای نخستین بار در کرکوک از مهمترین نکات مطرح در خصوص این حزب سیاسی اقلیم کردستان است.

۴ – اتحاد اسلامی کردستان:

این حزب اسلامگرای کُرد که از آن به عنوان پیرو و طرفدار مکتب اخوانی یاد می‌کنند پس از شکست در انتخابات دوره گذشته پارلمان محلی اقلیم کردستان با برگزاری کنگره حزبی به تجدیدنظر در برنامه‌های خود پرداخت. در نتیجه این تغییرات صورت گرفته، میزان آرای آن از ۹۸۰۱۹ رای سال ۲۰۱۸ انتخابات پارلمان عراق به ۱۰۵۱۱۰ رای سال ۲۰۲۱ رسید، یعنی افزایش ۷۰۹۱ رای که آن را به عنوان یگانه حزب کُردی که موفق به افزایش میزان آرای خود شده، مطرح کرده است. شمار کُرسی های این حزب اسلامی از ۲ کُرسی دوره گذشته به ۴ کُرسی در این دوره از انتخابات پارلمانی عراق رسیده است.

۵ – جماعت عدالتخواهی کردستان:

جماعت اسلامی سابق با رهبری شیخ علی باپیر که در دوره چهارم انتخابات پارلمانی عراق موفق به کسب ۹۱۹۶۸ رای شده بود، در انتخابات ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ عراق میزان آرای آن به ۵۰۵۵۰ رای رسید، یعنی کاهش ۴۱۴۱۸ رای و شمار کُرسی‌های آن نیز از ۲ کُرسی به یک کُرسی رسید.

۶ – جنبش تغییر:

حزبی که در دوران حیات نوشیروان مصطفی به چالش جدی دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان تبدیل شده بود، اینک به وضعیتی رسیده است که حتی از کسب یک کُرسی پارلمان عراق هم باز مانده است. تغییری‌ها در انتخابات دوره گذشته پارلمان عراق موفق به کسب ۱۹۹۶۱۱ رای شدند اما در این دوره توانستند تنها ۲۲۳۰۰ رای را کسب کنند، به عبارت دیگر میزان ریزش آرای این حزب ۱۷۷۳۱۱ رای بوده است و از ۵ کُرسی دوره گذشته پارلمان عراق نیز موفق نشدند حتی یک نماینده را به بغداد اعزام کنند.

نتیجه اینکه:

در پایان لازم است گفته شود که شمار کُرسی احزاب و جریان‌های سیاسی کُردی از ۵۶ کُرسی دوره چهارم به ۶۳ کُرسی دوره پنجم پارلمان عراق رسیده است. نامزدهای مستقل که از نمایندگان مطرح پارلمان عراق و منتقدین جدی حکومت محلی اقلیم کردستان بودند به پارلمان جدید عراق راه نیافتند. میزان تحریم مردمی انتخابات به قدری چشمگیر است که با وجود افزایش شمار کُرسی‌های حزب دموکرات کردستان به عنوان حاکم اصلی اقلیم، زنگ خطری را برای ظهور احتمالی یک جریان جدید سیاسی به صدا درآورده است. پس لرزه‌های شکست انتخابات برای جنبش تغییر هم به گونه‌ای است که ممکن است به خروج تیم وزاری این حزب از کابینه مسرور بارزانی و اداره محلی استان سلیمانیه و حتی استعفای سران اصلی این حزب منجر شود.

جماعت عدالتخواهی به نتایج در اربیل معترض است و از عبارت توطئه برای کاهش میزان آرای خود در این دوره از انتخابات استفاده کرده است. نسل جدید هم با پیروزی به دست آمده، اعلام کرده است که خود را برای انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان و رسیدن به قدرت این منطقه آماده می‌کند. حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۲ کُرسی نگاه جدیتری به پُست ریاست جمهوری عراق دارد. اتحادیه میهنی هم که به صورت رسمی به نتایج انتخابات در اربیل اعتراض کرده است هنوز هم واکنشی به علل کاهش میزان آرای خود و آینده پُست ریاست جمهوری که آن را حق خود می‌داند، نداشته است.

منبع: تسنیم