شهر خبر

با رأی نمایندگان؛

سابقه وکالت و نمایندگی مجلس جایگزین آزمون وکالت نخواهد شد

سابقه وکالت و نمایندگی مجلس جایگزین آزمون وکالت نخواهد شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند که سابقه وکالت و نمایندگی مجلس جایگزین آزمون وکالت نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۱ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار، با پیشنهاد حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی مبنی بر افزودن عبارت «سابقه قضاوت و وکالت مجلس جایگزین آزمون نخواهد بود» به انتهای تبصره ۱ ماده ۶ طرح مذکور موافقت کردند.

علیرضا سلیمی در توضیح پیشنهاد خود، گفت: موافقت با پیشنهاد افزودن عبارت «سابقه قضاوت و وکالت مجلس جایگزین آزمون نخواهد بود» از سوی نمایندگان، اقدامی انقلابی از جانب نمایندگان در جهت مبارزه با تعارض منافع است.

وی ادامه داد: بر این اساس، سابقه وکالت و نمایندگی مجلس جایگزین آزمون نخواهد شد و اگر این پیشنهاد در قانون گنجانده شود، پیام مثبتی به جامعه مخابره خواهد شد و امید در دل جوانان و وکلا به وجود خواهد آمد.

علی خضریان نیز در موافقت با پیشنهاد مذکور، گفت: اگر اجازه دهیم یک قاضی که سال ها در یک شعبه قضاوت کرده است، کار وکالت را نیز بر عهده گیرد، قطعاً با ارتباطاتی که دارد، کار را برای سایر وکلا سخت می‌کند. این پیشنهاد در جهت مقابله با تعارض منافع و رانت در حوزه وکالت است و پیام مثبتی به وکلا خواهد بود و نشان می‌دهد قضات مجلس هم با تعارض منافع در حوزه وکالت مخالف هستند.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون جهش و رونق تولید در این باره، گفت: رأی به این پیشنهاد به معنای ایستادگی مجلس یازدهم در برابر هر گونه رانت و امتیاز در حوزه وکالت است و این پیام را به وکلا می‌رساند که مجلس با رانت و ویژه خواری در این حوزه مخالف است و مخالفتی با اصل حوزه وکالت ندارد.