شهر خبر

۷۰ درصد ارزش اقتصاد پلتفرمی دنیا در دست هفت پلتفرم قرار دارد


70 درصد ارزش اقتصاد پلتفرمی دنیا در دست هفت پلتفرم قرار دارد

طبق بررسی ها هفت کلان پلتفرم اپل، آمازون، مایکروسافت، گوگل، فیس بوک، علی بابا و تنسنت حدود ۷۰درصد کل ارزش اقتصاد پلتفرمی را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به سازماندهی جدیدی با عنوان پلتفرم دیجیتال شده که افراد، سازمان ها و شرکت ها در سطح وسیعی از آن استفاده می کنند. این پلتفرم ها موجب راحتی، شفافیت و اعتماد بازارهای مختلف و اکوسیستم های موجود بهم شده و در نهایت منجر به افزایش رفاه مصرف کننده می شود.

بیشتر بخوانید:

پلتفرم ها جنبه های مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار داده و از آموزش گرفته تا خرید، اشتغال، حوزه های سلامت، تامین مالی و حمل و نقل و اثر قابل توجهی بر اقتصاد و جامعه دارند و همچنان قابلیت های بالقوه آنها در حال ظهور می باشد.

شرکت های پیشرو در اقتصاد دیجیتال با ارائه یک پلتفرم دیجیتال امکان تعامل آنلاین تعداد زیادی تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات را با تعداد زیادی از مشتریان و مصرف کننده ها به ساده ترین شکل ممکن فراهم می کنند و از محل ارزش افزوده ایجاد شده و تسهیل ارتباط بین خریدار و فروشنده به کسب درآمد می پردازند. این شرکت ها با به خدمت گرفتن مفاهیم و ابزارهای داده کاوی و کلان داده، سلایق و ترجیحات عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان را شناسایی و روند بازارها را پیش بینی و بر اساس آن محصولات و خدمات اختصاصی برای مشتریان طراحی و بازاریابی می نمایند. این خدمات سفارشی شده یا اختصاصی برای مشتریان که با کمک فناوری های نوظهور ارائه می گردد خدمات دیجیتال هستند.

برآورد اندازه واقعی اقتصاد پلتفرم در سطح جهانی، در قالب یک عدد به دلیل فقدان تعاریف واضح، نبود اطلاعات قابل اعتماد و وجود پلتفرم های مختلف بوده و این واقعیت که برخی پلتفرم ها خدمات خود را به صورت مجانی ارائه می دهند کار دشواری است. آمار موجود تا سال 2017 میلادی بر اساس اطلاعات 242 شرک بزرگ پلتفرمی که حداقل 100 میلیون دلار ارزش داشته و 187 پلتفرمی که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند این یافته های مهم را در بردارد:

سیطره آمریکا و پین در اقتصاد پلتفرمی

اقتصاد پلتفرمی تحت سیطره ایالات متحده امریکا و چین قرار دارد. تا سال 2017 میلادی، 46 درصد از شرکت های با حجم بالای یک میلیارد دلار دفتر مرکزی شان در ایالات متحده، 35 درصد در آسیا (اکثرا در چین)، 18 درصد در اروپا و یک درصد در آمریکای لاتین است. از لحاظ ارزش بازاری تقسیم بندی پلتفرم 72 درصد در ایالات متحده، 25 درصد در چین و 2 درصد در اروپا است. از این رو می توان گفت در سطح جهانی توازن قدرت اقتصاد پلتفرمی به سمت ایالات متحده و چین می باشد و به نظر می رسد کشورهای در حال توسعه در پس این عملیات عظیم قرار گرفته اند.

با وجود اینکه ایران به صورت نسبی در مقایسه با کشورهای مجاور سطح مناسبی از پلتفرم ها را در سطح داخلی دارا می باشد، ولی برای حضور در منطقه و اقتصاد آن راه طولانی در پیش روی دارد.

انتهای پیام