شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#نخست وزیر#افغانستان#ایتالیا#انسانی

نخست وزیر ایتالیا: تماس با طالبان اجتناب‌ناپذیر است، اما به معنای به رسمیت شناختن آنها نیست

نخست وزیر ایتالیا: تماس با طالبان اجتناب‌ناپذیر است، اما به معنای به رسمیت شناختن آنها نیست

نخست‌وزیر ایتالیا سه‌شنبه پس از میزبانی یک نشست فوق‌العاده گفت، گروه ۲۰ اقتصاد مهم جهان برای مقابله با بحران انسانی در افغانستان متعهد است، حتی اگر این به معنای هماهنگ کردن تلاش‌ها با طالبان باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در پایان این ویدیو کنفرانس به خبرنگاران گفت: اساساً همگرایی دیدگاه‌هایی در مورد ضرورت رسیدگی به این شرایط اضطراری بشردوستانه وجود داشت.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نارندرا مودی نخست وزیر هند و رجب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و بسیاری از رهبران اروپایی در این نشست شرکت کردند اما شی جینپینگ رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آن مشارکت نداشتند و مواضع بین‌المللی متفاوتی درباره این وضعیت فوق‌العاده ارائه کردند.

ماریو دراگی گفت، غیبت این دو رهبر موجب از دست رفتن اهمیت این نشست که ایتالیا به عنوان رئیس کنونی گروه بیست سازماندهی کرد، نشد. نخست وزیر ایتالیا گفت: این اولین واکنش چندجانبه به بحران افغانستان بود... کثرت‌گرایی به سختی در حال بازگشت است، اما این اتفاق می‌افتد.

در مورد ضرورت کاستن از آلام بحران در افغانستان که در آن بانک‌ها بی‌پول هستند، حقوق کارمندان دولت پرداخت نشده و قیمت موادغذایی افزایش یافته و میلیون‌ها تن را در معرض خطر گرسنگی شدید قرار داده است، اتفاق‌نظر بین شرکت‌کنندگان وجود داشت.  

بخش اعظم این کمک‌ها از طریق سازمان ملل منتقل خواهد شد، اما با وجود امتناع اغلب کشورها از به رسمیت شناختن رسمی دولت طالبان، همچنین کمک مستقیم کشور به کشور در دستورکار است.

ماریو دراگی گفت: بسیار سخت است که بدانید چگونه می‌توانید بدون مشارکت طالبان به مردم افغانستان کمک کنید... اما این بدان معنا نیست که آنها را به رسمیت بشناسید. طالبان براساس اعمالشان مورد قضاوت قرار می‌گیرند، نه براساس گفته‌هایشان و جهان به ویژه نگران وضعیت زنان در این کشور فقیر است. ما در این مرحله هیچ پیشرفتی نمی‌بینیم.

او تاکید کرد: این اولین پاسخ چندجانبه به بحران افغانستان بود و سازمان ملل در مدیریت بحران انسانی در افغانستان بازیگر اصلی خواهد بود. چندجانبه گرایی در حال بازگشت است.

نخست‌وزیر ایتالیا با تاکید بر اینکه نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین المللی در این نشست به فاجعه انسانی اشاره کرده‌اند، گفت: آگاهی گسترده‌ای در مورد اینکه وضعیت اضطراری فزاینده بشردوستانه در افغانستان چقدر جدی است، وجود دارد. نمایندگان اوضاع را با نزدیک شدن زمستان بررسی کردند.

دراگی با بیان اینکه تمایل زیادی و اتفاق نظر برای اینکه سازمان ملل جهت رسیدگی به وضعیت اضطراری انسانی در افغانستان رسیدگی کند، وجود دارد، تصریح کرد: سازمان ملل بازیگر اصلی در پاسخ به این بحران انسانی خواهد بود.

در بیانیه پایانی این نشست نیز تاکید شده است: سازمان ملل نقش مهمی در حل بحران در افغانستان ایفا می کند. حضور دائمی این سازمان در این کشور باید حفظ شود. گروه 20 از حضور یوناما در افغانستان و انجام وظیفه آن از جمله نقش هماهنگ کننده کمک‌های بین‌المللی به شدت حمایت می کند. کشورهای گروه 20 از مقامات افغانستانی می‌خواهند که ایمنی و آزادی تردد همه کارکنان سازمان ملل متحد و همچنین تمام نمایندگی‌های دیپلماتیک و کارمندان امور بشردوستانه در افغانستان را تضمین کنند.

همچنین کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت، رهبران گروه بیست درباره "نیاز ویژه برای تمرکز خاص روی تلاش‌های ما برای مبارزه پایدار با تروریسم، به ویژه علیه تهدیدات داعش خراسان" رایزنی کردند.

در بیانیه مشترکی پس از این نشست، رهبران جی۲۰ از طالبان خواستند با گروه‌های شبه‌نظامی فعال در افغانستان مقابله کند. آنها گفتند برنامه‌های بشردوستانه آتی باید روی زنان و دختران متمرکز باشد و عبور امن باید در اختیار افغان‌هایی که مایل به خروج هستند، قرار بگیرد.

پیش از این نشست، چین خواسته بود تحریم‌های اقتصادی علیه افغانستان مرتفع شود و میلیاردها دلار از دارایی‌های بین‌المللی افغانستان رفع توقیف شده و تحویل کابل شود. آمریکا و انگلیس که کنترل بیشتر دارایی‌های افغانستان را در اختیار دارند، با این ایده مخالفت می‌کنند و در بیانیه پایانی هم به این مطلب اشاره‌ای نشده است.

نخست وزیر ایتالیا همچنین سه‌شنبه گفت، کشورهای همسایه باید در حل مسائل افغانستان مشارکت داشته باشند. او این مشارکت را ضروری دانست و گفت که روسیه هم به آن اشاره داشته است. ماریو دراگی همچنین تماس با طالبان را "اجتناب‌ناپذیر" دانست، اما گفت این به معنای به رسمیت شناختن آنها نیست.

او همچنین گفت عدم مشارکت پوتین و شی جینپینگ هیچ دلیل سیاسی‌ای نداشته و دو کشور به شکل فعال در رایزنی‌ها بودند. نخست وزیر ایتالیا تاکید کرد، مشارکت‌کنندگان در نشست گروه بیست حکم هماهنگی و اقدام مستقیم در خصوص افغانستان در اختیار سازمان ملل قرار دادند.

اتحادیه اروپا در نشست ویژه کشورهای گروه ۲۰ اعلام کرد یک میلیارد یورو به افغانستان کمک می‌کند. آنگلا مرکل با استقبال از بسته مالی اتحادیه اروپا گفت صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی مانع فروپاشی سیستم مالی افغانستان شوند.

 آنگلا مرکل در نشست گروه کشورهای ۲۰ پیرامون افغانستان گفت کمک به افغانستان با وجود حکومت طالبان باید ادامه یابد. صدراعظم آلمان از کمک‌های اتحادیه اروپا نیز استقبال کرد و بر نقش سازمان ملل متحد، صندوق بین‌المللی پول و همچنین بانک جهانی در مقابله با بحران در افغانستان تاکید کرد.

بسته حمایتی اتحادیه اروپا شامل واکسن‌های کرونا، نیازهای مسکن و سرپناه و کمک مالی ۳۰۰ میلیون یورویی می‌شود که این اتحادیه قبلاً به افغانستان وعده داده بود.

علاوه بر آن حداقل ۲۵۰ میلیون یورو کمک مالی اضافه شده نیز برای نیازهای فوری چون بهداشتی در نظر گرفته شده است.

آنگلا مرکل پس از اجلاس مجازی در جمع خبرنگاران در برلین گفت که مردم افغانستان "حق زندگی در صلح و امنیت" را دارند. او افزود با طالبان باید گفتگو کرد.

به گفته مرکل جامعه جهانی در حال حاضر با وظیفه دشواری برای رساندن کمک‌های فوری مورد نیاز به افغان‌ها بدون حمایت از حکومت طالبان مواجه است.

مرکل افزود اگر کل سیستم مالی در افغانستان سقوط کند هیچ کس از آن نفع نمی‌برد و هیچ کمک بشردوستانه‌ای نمی‌توان انجام داد. او تأکید کرد نباید فقط تماشا کرد که ۴۰ میلیون نفر در هرج و مرج گرفتار می‌شوند.

صدراعظم آلمان همچنین خاطرنشان کرد برای آلمان هنوز موضوع به رسمیت شناختن موجودیت طالبان در دستور کار قرار ندارد ولی ادامه گفتگو با طالبان حائز اهمیت است. 

انتهای پیام