به گزارش برنا؛ "مستند فرهنگ" امروز به روایت گوشه هایی از زندگانی و فعالیت های محمود ماهرالنقش ـ پیشکسوت کاشی‌کاری، معماری سنتی ایرانی و پژوهشگر خطوط بنایی اختصاص  دارد.

ماهرالنقش در روز اول فروردین ۱۳۰۱ در شهر اصفهان محله بیدآباد یا همان بازار بیدآباد که مسجد سید هم می‌گویند دیده به جهان گشود. او از استادان تجربی معماری و کاشی‌کاری ایران بود که تألیفات و تحقیقات متعددی در این زمینه‌ها داشت و از نخستین مؤلفان آثار مکتوب این هنرها بود. تحصیلات ماهرالنقش محدود است، چون در زمان کودکی، پدرش همواره در سفر بود و خانواده‌اش در شهرهای مختلف زندگی می‌کرد. برای همین پس از جنگ جهانی دوم، تحصیل در مقطع متوسطه را رها کرد، ولی مطالعه درباره‌ی معماری را هیچ‌گاه رها نکرد.این استاد معماری سنتی وقتی در جوانی به تهران آمد، سال‌ها درباره‌ی معماری سنتی ایرانی مطالعه و تحقیق کرد تا این‌که از سوی دانشگاه علم و صنعت برای تدریس دعوت شد. ماهرالنقش پس از تأسیس دانشگاه علم و صنعت و انتقال دانشگاه تکنولوژی تهران که در آن به تدریس مشغول بود، در دانشگاه علم و صنعت به تدریس مشغول شد. این استاد پیشکسوت کاشی‌کاری سنتی ایرانی، سال‌ها به‌عنوان پژوهشگر و استاد تجربی در دانشگاه علم و صنعت ایران در رشته‌ی معماری و هنر تزیینی داخلی تدریس می‌کردو از دیگر مسؤولیت‌های ماهرالنقش می‌توان به سرپرستی گروه ساختمان، سرپرستی خدمات فنی دانشگاه، ناظر فنی ساختمان و سرپرست کارگاه شبانه‌ی این دانشگاه اشاره کرد. 

ماهرالنقش در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۶ مجموعه کتاب‌های اصول فنی ساختمان را تحریر کرد که تا به حال ۱۱ بار تجدید چاپ شده و در سال ۱۳۵۷ پنج جلد کتاب درباره کاشی کاری ایران را به رشته تحریر درآورد و آن را موزه رضا عباسی را به چاپ رساند.

وی از استادان تجربی معماری و کاشیکاری ایران است که تالیفات، تحقیقات و تدریس در این زمینه داشته و نخستین مولف این گونه هنرها است. وی منتخب ششمین همایش چهره های ماندگار است.

از طرف فرهنگستان هنر ایران به عنوان گنجینه زنده هنری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفته بود. 

او همچنین از سال ۱۳۴۸، بررسی و تدوین کتاب‌های کاشی‌کاری ایران را آغاز کرد و ۲۵ جلد کتاب در زمینه‌ی ساختمان، هنر آجرکاری و کاشی‌کاری ایران را تألیف کرد که برخی از آن‌ها عبارتند از «اصول عملی ساختمان»، «اصول فنی ساختمان»، «طرح و اجرای نقش در کاشی‌کاری ایران»، «خط بنایی»، «تعمیرات ساختمان»، «نقش فیروزه»، «آجر و نقش»، «نقش در نقش»، «معماری مسجد حکیم اصفهان»، «مسجد حکیم اصفهان» و «نقش معقلی در هنرهای اسلامی».

ماهرالنقش بعد از دوره بیماری در روز بیست و چهارم اسفند ۱۳۸۹ در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت و پیکرش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

برنامه‌« مستند فرهنگ» ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.