شهرخبر

یک سوی شعار امید است و سوی دیگرش ناامیدی گسترده اجتماعی

داریوش قنبری گفت: صرف شعار دادن مسئله بدی نیست اما شعار باید مبتنی بر واقعیت باشد و در نهایت اجرایی شود. اگر چنین شرایطی به وجود آید ارائه شعار اتفاقا خوب هم هست زیرا مردم را از برنامه‌های دولت آگاه می‌کند.

یک سوی شعار امید است و سوی دیگرش ناامیدی گسترده اجتماعی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: شعاردادن به یک رسم سیاسی در میان تمام دولت‌ها تبدیل شده است. دولت‌ها وقتی روی کار می‌آیند سعی می‌کنند برای همراه‌کردن مردم با خود شعارهایی بدهند که بعضا ممکن است قابل اجرا نباشد. فرهنگ شعاردادن در دولت سید ابراهیم رئیسی هم مشاهده می‌شود اما به نظر می‌رسد ارائه شعار در دوره کنونی قدری حساس‌تر است زیرا به دلیل وجود ناامیدی عمومی و حجم گسترده مشکلات اگر دولت قادر به تحقق شعارهایش نباشد، مردم بیش‌ازپیش سرخورده می‌شوند.

داریوش قنبری درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «درباره وعده‌هایی که دولت مطرح می‌کند باید کمی صبر کنیم و ببینیم که به نتیجه می‌رسد یا نه. فعلا برای قضاوت زود است. اکنون می‌شود دولت‌های قبل  نسبت عمل و شعارشان را ارزیابی کرد اما دولت آقای رئیسی در ابتدای مسیر است و باید مدتی بگذرد تا ارزیابی دقیقی ارائه دهیم که این زمان حداقل یک‌سال است».

او ادامه داد: «دولت باید بودجه سال آینده را ارائه دهد تا ببنیم برای وعده‌هایش چه منابعی را در نظر دارد که مشخص شود چه‌قدر وعده‌های ارائه‌شده قابل اجراست؛ از سوی دیگر باید جزئیات برنامه‌ها اعلام شود و در نهایت به مرحله اجرا برسد. در آن صورت می‌شود قضاوت کرد».

این فعال سیاسی درباره ذات ارائه شعار خاصه در شرایطی که مشکلات عدیده در کشور وجود دارد، بیان کرد: «صرف شعار دادن مسئله بدی نیست اما شعار باید مبتنی بر واقعیت باشد و در نهایت اجرایی شود. اگر چنین شرایطی به وجود آید ارائه شعار اتفاقا خوب هم هست زیرا مردم را از برنامه‌های دولت آگاه می‌کند».

او ادامه داد: «اما اگر عکس این حالت رخ دهد یعنی دولت شعارهایی بدهد که نتواند اجرایشان کند، حتما بر ناامیدی و بی‌اعتمادی عمومی می‌افزاید؛ بنابراین شعار یک تیغ دولب است که یک سوی‌اش امید و سوی دیگرش ناامیدی گسترده اجتماعی است».

قنبری در پایان درباره عملکرد دولت سید ابراهیم رئیسی در حوزه احیای اعتماد عمومی هم گفت: «دولت آقای رئیسی، دولت نوپایی است و باید به آن زمان داد. همه می‌دانیم که سرمایه اجتماعی دولت به طور کلی کاهش یافته است و این مربوط به این دولت و آن دولت نمی‌شود. مردم به طور کلی گلایه‌مند هستند و دولت آقای رئیسی در مسیر احیای سرمایه اجتماعی کار سختی در پیش دارد اما همان‌طور که گفتم اگر وعده‌های ارائه‌شده محقق شود، حتما اعتماد عمومی احیاء می‌شود».