هشدار انگلیس درباره خطر حمله سایبری علیه شرکت‌های تجاری

لیندی کامرون ادعا کردکه این سازمان و آژانس جرائم ملی به این نتیجه رسیده‌اند این حملات «فاجعه‌بار» از سمت روسیه و همسایگانش صورت می‌گیرد.

وی که در نشست اندیشکده چتم هاوس سخنرانی می‌کرد، افزود که حملات یادشده تهدید علیه تمام شهروندان انگلیس از بنگاه‌های اقتصادی تا شوراهای شهر، مراکز عمومی و مدارس به شمار می‌رود. این درحالیست که به گفته خانم کامرون، بسیاری از سازمان‌ها در برابر این حملات مصونیت ندارند.

چند ماه پیش شورای شهر هکنی انگلیس هدف حمله سایبری قرار گرفت که بر اثر آن سامانه خدمات رسانی آن برای مدت چند ماه از دسترس خارج شد. شبکه کامپیوتری سازمان خدمات بهداشتی ایرلند هم اردیبهشت گذشته بر اثر آنچه حمله سنگین سایبری نام گرفت، برای چند ساعت مختل شد.

هشدار انگلیس درباره خطر حمله سایبری علیه شرکت‌های تجاری

همچنین چهار سال پیش به دنبال یک حمله سایبری سنگین علیه سامانه سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس ( ان اچ اس )، فعالیت های این سازمان از جمله بیمارستان های وابسته به آن، دچار بهم ریختگی و مشکل شدید شده است.

کامرون حملات سایبری را از نوع باج‌افزار عنوان کرد و گفت: برخی سازمان‌هایی که ایمن نیستند حاضر به پرداخت باج به هکرها می‌شوند. این درحالیست که به گفته وی، دولت تاکید دارد که پرداخت باج به هکرها آن ها را جسورتر می‌کند.

رییس مرکز امنیت ملی فضای مجازی انگلیس همچنین مدعی شد که هکرها تلاش می‌کنند تا به اطلاعات مرتبط با کووید، خواه داده‌ها درباره سویه‌های جدید باشد و خواه واکسن ضد کرونا، دسترسی پیدا کنند. وی بیان داشت که برخی گروه‌ها هم تلاش می کنند تا از این اطلاعات برای تضعیف اعتماد عمومی نسبت به عملکرد دولت سوء استفاده کنند.

وی درباره جاسوس افزار اسرائیلی پگاسوس هم هشدار داد و گفت که باید از گسترش بازار نرم‌افزارهای آسیب رسان که امنیت کشور را کاهش می‌دهند جلوگیری کنیم.  نرم‎افزار پگاسوس که به عنوان یک جاسوس‌افزار شناخته می‌شود، می‎تواند مکان اشخاص را از روی تلفن همراه آنها تشخیص دهد، پیامک‌ها، ایمیل‌ها و پیام‌های آنها در اپلیکیشن‌های مختلف را بخواند و علاوه بر شنود تماس‌های تلفنی شخص، به دفترچه تلفن دیجیتال، پسوردها، تقویم و عکس‌ها هم دسترسی پیدا کند. این نرم‌افزار همچنین به هکرها اجازه می‌دهد که تلفن افراد را بدون اطلاع آنها فعال کنند و با ثبت فعالیت‌های آنها، عکس و اسکرین‌شات بگیرند.

انگلیس در حملات سایبری عموما روسیه، چین و کره شمالی را متهم می‌کند.