شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#یورو

حراج 3 میلیون یورویی دستنوشته‌های اینشتین | سفری جادویی به ذهن بزرگترین دانشمند قرن بیستم

محاسبات دست‌نویس اینشتین برای نظریه نسبیت به قیمت ۳ میلیون یورو به حراج گذاشته می‌شود. این سند نادر که تلاش اینشتین برای توضیح یک ناهنجاری در مدار عطارد را هم شامل می‌شود، «شیرجه‌ای مسحورکننده در ذهن بزرگترین دانشمند قرن بیستم است.»

آلبرت اینشتین

‌به گزارش همشهری آنلاین، مجموعه مهمی از محاسبات آلبرت اینشتین، آن بخشی که فیزیکدان در حال تلاش برای محاسبه ناهنجاری در مدار عطارد در هنگام توسعه نظریه نسبیت عام خود بود، با تخمین چشمگیر ۳ میلیون یورو به حراج گذاشته می‌شود.

کریستیز فرانسه و خانه حراج Aguttes، که نسخه خطی را در ۲۳ نوامبر در پاریس با تخمین ۲ تا ۳ میلیون یورو به حراج می‌گذارند، اعلام کردند که این صفحات شامل مرحله مهمی در توسعه نظریه نسبیت عام است و «بدون شک ارزشمندترین دست‌نویس اینشتین است که تاکنون در حراج ارائه شده است.»

این مقاله که بین ژوئن ۱۹۱۳ و اوایل سال ۱۹۱۴ توسط اینشتین و دوست و همکارش میشل بسو، مهندس سوئیسی نوشته شده است، ۵۴ صفحه است که ۲۶ صفحه آن نوشته اینشتین و ۲۵ صفحه نوشته بسو و سه صفحه نوشته مشترک است. این صفحات شامل معادلات و محاسبات، با اصلاحات و خط‌خوردگی‌های زیاد، نشان‌دهنده کلنجار این دو دانشمند  با ناهنجاری در مدار سیاره عطارد - مشکلی که دهه‌ها جامعه علمی را درگیر کرده بود - با استفاده از نسخه اولیه معادلات میدان  از نظریه نسبیت عام اینشتین است. 

حراج 3 میلیون یورویی دستنوشته‌های  اینشتین | سفری جادویی به ذهن بزرگترین دانشمند قرن بیستم
صفحات محاسبات اینشتین 

نقطه‌ای در مدار عطارد که نزدیک‌ترین نقطه این سیاره به خورشید است، یعنی پِری‌هلیون آن  به دلیل تأثیر اجرام دیگر در منظومه شمسی، به مرور زمان، به آرامی تغییر مکان می‌دهد. اگر معادلات اینشتین و بسو نتیجه تغییر مشاهده‌شده را ارائه می‌کردند، این نظریه ثابت می‌شد. اما نسخه خطی شامل اشتباهات محاسباتی بود؛ اینشتین در اندازه‌گیری جرم خورشید در صفحه ۲۸ اشتباه کرد. او این رویکرد را برای نسبیت عام بعدها، در سال ۱۹۱۳ کنار گذاشت و نگران قوام نظری آن بود.

بسو هنگام خروج از زوریخ، نسخه خطی را با خود برد. کریستیز اعلام کرد: «به لطف اوست که نسخه خطی تقریبا به طرز شگفت‌انگیزی به دست ما رسیده است: اینشتین احتمالا به خود زحمت نمی‌داد سند کارهایش را حفظ کند.» این نسخه خطی یکی از دو اثر باقیمانده است که پیدایش نظریه نسبیت عام را مستند می‌کند، به همراه دفترچه‌ای از اواخر ۱۹۱۲ تا اوایل ۱۹۱۳، که اکنون در بایگانی اینشتین در دانشگاه عبری اورشلیم قرار دارد.

اینشتین در سپتامبر ۱۹۱۵ دوباره به این مسئله بازگشت و سرانجام معادلات میدان معتبری برای نظریه جدید خود ارائه و آن‌ها را در ۴ مقاله در نوامبر ۱۹۱۵ منتشر کرد. در سومین مقاله نشان داد که نظریه جدید او در مورد پری‌هلیون غیرعادی عطارد، ثابت می‌شود، درست مانند آنچه قرار بود در دست‌نوشته‌های اینشتین-بسو نشان داده شود. 

کریستیز گفت: «درک انسان از عملکرد جهان برای همیشه تغییر کرد. نسبیت عام باعث تغییر درک انسان از عملکرد جهان شد، با پیامدهایی از جمله اتساع زمان گرانشی، انحراف نور و امواج گرانشی، که هنوز در حال بررسی است.»

آدرین لجندر از کریستیز می‌گوید: «دست‌نوشته‌های اینشتین از این دوره و به طور کلی قبل از ۱۹۱۹ بسیار نادر است. این نسخه‌هایی که به حراج گذاشته می‌شود، درک قابل توجهی در مورد آثار اینشتین به دست می‌دهد و مثل شیرجه‌ای مسحورکننده در ذهن بزرگترین دانشمند قرن بیستم است.»

منبع: ترجمه از گاردین با اندکی تغییر.