شهر خبر

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی:

درباره «ایران» با مشاور امنیت ملی بایدن گفتگو کردم

درباره «ایران» با مشاور امنیت ملی بایدن گفتگو کردم

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن دیدار و گفتگو کرد.

‌به گزارش خبرگزاری مهر، «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در توئیتر از گفتگو و دیدار با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن خبر داد.

لاپید با اشاره به دیدار خود با سالیوان، گفت: «در نخستین دیدارم در واشنگتن با جیک سالیوان دیدار داشتم. ما درباره چند موضوع امنیتی از جمله تهدید ایران صحبت کردیم.»

وزیرخارجه رژیم صهیونیستی با طرح اتهام علیه ایران ادعا کرد: «من نگرانی اسرائیل درباره مسابقه ایران به سوی توانایی هسته‌ای و اینکه ایران در حال رسیدن به آستانه هسته‌ای است را به اشتراک گذاشتم. ما درباره ضرورت طرح جایگزین برای توافق هسته ای ایران صحبت کردیم. درباره طرحم در خصوص نوار غزه –اقتصاد برای امنیت- و راه تقویت اتحاد میان آمریکا و اسرائیل نیز گفت‌وگو کردیم.»

درباره «ایران» با مشاور امنیت ملی بایدن گفتگو کردم

یائیر لاپید همچنین در چند نوشته دیگر توئیتری از دیدارهای خود در واشنگتن با رئیس مجلس نمایندگان و همچنین برخی نمایندگان دموکرات این مجلس خبر داد.

در دوره ریاست جمهوری ترامپ و نخست وزیری نتانیاهو روابط واشنگتن و تل آویو در بهترین وضعیت خود به سرمی برد که شاید در طول دهه‌های اخیر بی سابقه بود.

اما ناکامی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تمام معادلات رژیم صهیونیستی در قبال پرونده‌های منطقه‌ای بویژه در قبال ایران را برهم زد.

با وجود خدمات زیادی که ترامپ به رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو کرد، اما این امر باعث نشد که نتانیاهو بعد از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری جز اولین کسانی نباشد که به وی تبریک بگوید؛ امری که باعث شد خود ترامپ نیز از اینگونه برخورد صهیونیست‌ها با خودش با وجود خدمات زیادی که به آنها کرده بود، به شدت گلایه کند.

اما روی کار آمدن بایدن و تغییر تاکتیک دولت او در قبال مسائل جهانی و منطقه‌ای بویژه اعلام عزم واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای و از سرگیری روند سازش و کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان باعث شد که روابط بین آمریکا و رژیم صهیونیستی با حضور نتانیاهو در پست نخست وزیری دچار چالش شود.

پیروزی ائتلاف «نفتالی بنت – یائیر لاپید» در انتخابات پارلمانی اخیر رژیم صهیونیستی و کنار زدن نتانیاهو از قدرت بعد از ۱۲ سال همان تغییری را که از یک سو محافل سیاسی و نظامی پشت پرده رژیم صهیونیستی و از سوی دیگر دولت آمریکا می‌خواستند، فراهم کرد. این محافل به این نتیجه رسیده بودند که با توجه به عزم واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای، نمی‌توان با سیاست نتانیاهو جلو رفت و باید تغییری در ساختار سیاسی در راستای هماهنگی با دولت بایدن ایجاد کرد. در آن سو نیز دولت بایدن از روی کار آمدن نخست وزیر جدید و رفتن نتانیاهو خرسند بود.

از این رو، حال که صهیونیست‌ها تحت نخست وزیری نفتالی بنت می‌دیدند که باید تغییری در رویکرد سیاست خارجی خود در قبال مسائل منطقه‌ای ایجاد کنند، ضمن اعلام مخالفت با بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در عین حال تلاش کردند که از در گفت وگو با کاخ سفید برآیند تا بتوانند که تا جای ممکن با تأثیر گذاری بر سیاست آمریکا، منافع حداکثری خود را در قبال این پرونده و سایر پرونده‌های منطقه‌ای بدست آوردند.

به عقیده برخی تحلیلگران سیاسی، تغییر تاکتیک رژیم اسرائیل از سرناچاری در سایه تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام صورت گرفت و آنها ترجیح دادند که به جای گرفتن موضع انفعالی و عدم همکاری و رایزنی با آمریکا درباره بازگشت آمریکا به برجام از در همکاری وارد شوند تا شاید از این طریق بتوانند به دولت بایدن فشار آورده و تغییراتی در موضع واشنگتن در قبال جزئیات و شروط و نحوه بازگشت آمریکا به برجام در راستای تأمین منافع حداکثری خود ایجاد کنند. تغییر دولت در رژیم صهیونیستی در همین راستا صورت گرفت تا تحرک بیشتری در سیاست خارجی این رژیم بویژه درقبال پرونده ایران در ارتباط با بازگشت آمریکا به برجام بدهد.