به گزارش برنا از مسکو دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین بدون اشاره به جزئیات محورهای این دیدار در بیانیه ای نوشت: پوتین روز سه شنبه در آغاز دیدار با پاشینیان با اشاره به تماس های تلفنی مکرر دو طرف که در آن مسائل دوجانبه و نیز موضوع قره باغ مطرح می شود، گفت که البته دیدار و تماس حضوری برای دستیابی به نتایج مورد نیاز پرثمرتر است.

وی افزود: باتوجه به این‌که در آینده نزدیک اجلاس سران سازمان کشورهای همسود برگزار می شود، در دیدار امروز مواضع خود در این راستا را نیز هماهنگ می کنیم.

رئیس جمهوری روسیه گفت: بدیهی است که امروز درباره مسائل اصلی همکاری های ما ازجمله حل و فصل اوضاع منطقه (قره باغ) و نیز منطقه قفقاز در زمان حاضر و در درازمدت گفت و گو می کنیم.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز با بیان اینکه دیدار امروز چهارمین دیدار با رئیس جمهوری روسیه است، گفت: این چنین تعدد دیدارها حاکی از سرعت بالای توسعه روابط دو کشور و درک اهمیت مشارکت راهبردی بین ارمنستان و روسیه است.  

 وی ادامه داد: البته همینک در منطقه و کل جهان فرآیندها با سرعت جریان دارند. در این شرایط باید سران کشورهای متحد با یکدیگر دیدار کنند که اهمیت فراوان دارد.

نخست وزیر ارمنستان گفت: متاسفانه همینک نمی توان از باثبات شدن اوضاع منطقه سخن گفت.  

وی با بیان اینکه مناقشه قره باغ همچنان حل نشده مانده است، افزود: بدیهی است که روسیه در حل این مناقشه و تامین امنیت منطقه ما، نقش کلیدی ایفا می کند و از سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا است. این مسائل بسیار مهم است و در دیدار امروز درباره ان گفت و گو می کنیم.  

 ایالت خودمختار قره باغ کوهستانی در قلمروی جمهوری آذربایجان در آستانه  فروپاشی شوروی سابق،  جدایی خود را از دولت مرکزی باکو اعلام کرد.

اقدامات جدایی طلبانه ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی و تلاش های ارمنستان برای الحاق این منطقه منجر به درگیری های نظامی سالهای ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۴ میلادی میان آذربایجان و ارمنستان شد.

در نتیجه این درگیری های نظامی منطقه قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان دیگر جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

 تلاش های بین المللی نزدیک به ۳۰ سال برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ نتیجه ای نداشت و جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته توانست سرزمینهای اشغالی خود در قره باغ را آزاد کند.​