بحران نان در این کشور یک سال پس از ارتباط با رژیم کودک کش

خارطوم ، پایتخت سودان طی روزهای اخیر شاهد بحران شدید کمبود نان بوده و قیمت آن تا 4 برابر نیز افزایش یافته و نانوایی‌ها شاهد صف‌های طولانی مردم برای دریافت نان هستند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، دلیل اصلی بحران نان ،‌ بسته شدن شرق سودان و بندر بورتسوان، گذرگاه اصلی واردات کالا به این کشور آفریقایی بوده که باعث کاهش آرد شده است. این در حالی است که اتحادیه نانوایی‌های سودان درباره پایان یافتن سهمیه آرد در نانوایی‌ها هشدار داده است.

تعداد زیادی از شهروندان سودانی ناراحتی خود از این بحران و صف ایستادن‌های طولانی برای دریافت نان را ابراز داشته‌اند.

 بحران نان در این کشور یک سال پس از ارتباط با رژیم کودک کش

فیلم‌هایی که شبکه الجزیره منتشر کرده نشان از تجمع گسترده مردم در برابر نانوایی‌ها در خارطوم و دیگر شهرهای سودان برای دریافت سهمیه روزانه نان دارد. سهمیه روزانه‌ای نیز که نصیب سودانی‌ها می‌شود با کیفیت پایین همراه بوده است.

یکی از نانواها به الجزیره گفت که کمبود آرد سبب شده تا نانوایی‌ها برای روزهای طولانی به دلیل کمبود آرد و گاز تعطیل بمانند.

«ابراهیم الشیخ» وزیر صنایع سودان پیشتر به رسانه‌های محلی گفته بود که آرد موجود در خارطوم تنها برای نان یک روز کافی بوده و سودان در حال ورود به مرحله خفقان به دلیل بسته بودن بنادر است.

بحران کمبود نان در سودان به این دلیل است که از سه هفته پیش، طرفداران یکی از قبیله‌ها در شرق سودان، اقدام به بستن بنادر و راه‌های حیاتی در بخش شرقی این کشور کرده‌اند. طرفداران این قبیله خواستار انحلال دولت این کشور و تسلیم قدرت به نظامیان است.

در حالی که یک سال از ارتباط سودان با رژیم صهیونیستی می‌گذرد اما اوضاع اقتصادی سودان طی سال گذشته نه تنها بهبود نیافته بلکه با وخامت بیشتری همراه شده است. این در حالی است که سودان از طریق ارتباط با رژیم صهیونیستی قصد داشت تا فشارها و تحریم‌های آمریکا علیه خود را کاهش داده و گشایش اقتصادی ایجاد کند.

اخیرا شبکه تلویزیونی کان‌نیوز به نقل از منابع مطلع گزارش داد که دولت سودان یکی از کشورهایی است که از نتایج عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و امضای توافق سازش راضی نیست و مأیوس شده است.

در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که کاخ سفید اعلام کرد رژیم صهیونیستی و سودان، با میانجی‌گری دولت وقت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، روابط دیپلماتیک را از سر گرفته و در عرض چند هفته قرار بود هیأت‌هایی از دو طرف برای پیشبرد همکاری‌های مختلف با هم دیدار کنند.

بر اساس این گزارش، در حالی که آمریکایی‌ها نیز به سودان وعده سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در بسیاری پروژه‌های زیرساختی در سودان را داده بودند اما منابع مطلع می‌گویند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

کان‌نیوز در ادامه این گزارش گفت: «منابع آگاه به جزئیات، به ما گفتند که دولت سودان از اسرائیل مأیوس و ناراضی شده زیرا امیدوار بودند روابط و همکاری‌های گسترده‌ای در حوزه‌های کشاورزی و فناوری داشته باشند. آنها همین احساس را نیز نسبت به آمریکایی‌ها دارند».

این منابع می‌گویند در حالی که سودان انتظار داشت جلسات متعددی با مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی درخصوص وعده‌های توافق سازش داشته باشد اما در این یک سال فقط یک بار «اِلی کوهن» وزیر سابق اطلاعات رژیم صهیونیستی به این کشور سفر کرد و هیچ نشست اقتصادی یا تجاری دیگری در سودان برگزار نشده است.

کان‌نیوز در پایان این گزارش افزود که مردم سودان نیز از محقق‌نشدن وعده‌های دروغین توافق سازش ناراضی هستند، زیرا نه تنها در داخل دولت این کشور درخصوص عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اختلاف‌نظرهایی وجود داشت بلکه افکار عمومی نیز با آن مخالف بودند.

این در حالی است که «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر دولت موقت (انتقالی) سودان چندی پیش عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به نفع کشورش خوانده و بر پایبندی به توافق سازش تأکید کرد.