شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خراسان شمالی

علت مرگ وحوش در استان خراسان شمالی مشخص شد

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: براساس نتیجه آزمایش ها، علت مرگ وحوش منطقه سالوک شهرستان اسفراین طاعون نشخوارکنندگان کوچک است که باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

علت مرگ وحوش در استان خراسان شمالی مشخص شد

حمید رمضانی اظهار داشت: برای مهار طاعون نشخوار کنندگان کوچک در حیات وحش استان توصیه های لازم به اداره کل حفاظت محیط زیست داده شده و در زمینه نیاز است تا نسبت به ضدعفونی کردن اطراف آبشخورها و نیز دفع بهداشتی لاشه ها اقدام محل دفن لاشه هم ضدعفونی شود.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی و کاهش علوفه در طبیعت سبب ضعف جسمانی وحوش شده است گفت: توصیه ما این است که برای بهبود وضعیت وحوش، تغذیه دستی هم در برنامه قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: استفاده از ویتامین ها و مکمل ها در آبشخورها برای تقویت ایمنی جسمانی حیوان از دیگر موارد برای مهار بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: منطقه ای که لاشه وحوش در آن پیدا شده باید قرنطینه شده و تردد وسایل نقلیه کنترل و از شکار و زنده گیری وحوش جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: واکسیناسیون دام های اطراف زیستگاه های وحوش در استان به طور ۱۰۰ درصد انجام شده است و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

بر اساس این گزارش چند روز اخیر لاشه ۱۲ راس بره میش و کل و بز توسط محیط‌بانان در سالوک شهرستان اسفراین کشف شد.

پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های استان شناخته می شود.

بخش شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال، بز، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

 

منبع: انتخاب