شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیب

آیا وقعا دانه‌‌های سیب سمی است؟

سیب می‌تواند یک میان وعده یا غذای مفید باشد، اما آیا خوردن دانه‌های آن، خطرناک است؟

به گزارش زنهار؛ سیب دارای پنج قسمت جداکننده است که تعداد دانه‌های آن در هر قسمت متفاوت است. برخی معتقدند دانه‌های سیب سمی هستند، در حالی که برخی دیگر آن را سالم می‌دانند.

بیشتر مردم از دانه‌هایی که طعم تلخی دارند اجتناب می‌کنند ، اما ممکن است گاهی اوقات یک یا چند عدد از آنها را به طور تصادفی بخورید و زحمت بیرون انداختن آن را نداشته باشید یا، فردی ممکن است آب حاوی دانه‌های پودر شده بنوشد.

این مقاله به بررسی تحقیقات علمی در مورد ایمنی و خطرات خوردن دانه‌های سیب خواهد پرداخت؛

 

خوردن دانه‌های سیب تنها در صورتی خطرناک است که فرد این کار را به دفعات زیاد انجام دهد.

سیب حاوی مقدار زیادی ترکیبات مفید از جمله آنتی اکسیدان‌ها ، ویتامین‌ها و فیبر غذایی است اما دانه‌های سیب حاوی ترکیب گیاهی به نام آمیگدالین هستند که می‌تواند اثر سمی داشته باشد.

آمیگدالین بخشی از دفاع شیمیایی دانه‌ها است. وقتی دانه‌ای سالم است بی ضرر نیست، اما هنگامی که دانه‌ای جویده می‌شود یا به نحوی آسیب می‌بیند ، آمیگدالین به سیانید هیدروژن تجزیه می‌شود. این در دوزهای بالا بسیار سمی و حتی کشنده است.

آمیگدالین به مقدار نسبتاً بالایی در دانه‌های برخی میوه‌ها، وجود دارد که شامل سیب ، بادام ، زردآلو ، هلو و گیلاس است.

مسمومیت با سیانید

خوردن یا نوشیدن ترکیبات گیاهی سیانوژنیک می‌تواند باعث مسمومیت با سیانید در انسان شود. این ترکیبات در دانه‌های زردآلو ، بادام و دانه‌های سیب وجود دارد.

علائم خفیف مسمومیت با سیانور می‌تواند شامل این موارد باشد: اضطراب، سردرد ، سرگیجه و گیجی

مسمومیت حاد می‌تواند منجر به کاهش هوشیاری ، فشار خون بالا ، فلج و کما شود و در برخی موارد کشنده است.

مقدار دقیق مورد نیاز برای بیمار شدن فرد بستگی به وزن بدن او دارد. کودکان خردسال خطر بیشتری دارند.

برای کشنده بودن ترکیبات سمی در دانه‌های سیب ، تعداد دانه‌ها به وزن بدن فرد ، تحمل آنها و نوع سیب بستگی دارد.

میزان آمیگدالین در یک سیب بسته به نوع سیب و محیط رشد آن متفاوت است.

مهم است که به خاطر داشته باشید که وقتی آمیگدالین کشنده نباشد ، مقادیر کمتر هنوز می‌تواند فرد را بیمار کند.

بنابراین خوردن چند دانه سیب بی‌خطر است. با این حال ، خوردن یا نوشیدن مقدار زیادی دانه آسیاب شده یا خرد شده می‌تواند کشنده باشد.

بر اساس یک بررسی، در سال  2015 ، میزان آمیگدالین در 1 گرم دانه سیب بسته به نوع سیب بین 1 تا 4 میلی گرم (میلی گرم) متغیر است. با این حال ، میزان سیانید حاصل از دانه‌ها بسیار کمتر است. دوز کشنده سیانید هیدروژن ممکن است حدود 50-300 میلی گرم باشد. دانه‌های سیب می‌تواند 0.6 میلی گرم سیانید هیدروژن در گرم آزاد کند. این بدان معناست که فرد برای ایجاد مسمومیت حاد با سیانید مجبور است 83 تا 500 دانه سیب بخورد.

به عبارت دیگر ، مصرف فنجان دانه‌های سیب آسیاب شده ممکن است کشنده باشد یا حداقل باعث بیماری شود. با این حال ، خوردن دانه‌ها در یک سیب مشکلی ایجاد نمی‌کند.

با این وجود ، محققان توصیه می‌کنند از خوردن دانه‌های سیب خودداری کرده و آنها را قبل از آب میوه گیری به دلیل آمیگدالین بالا حذف کنید. دانشمندان دیگر تأیید می‌کنند که میزان آمیگدالین در دانه‌های سیب زیاد است و خوردن دانه‌ها می‌تواند باعث نگرانی شود.

بلعیدن دانه‌های کامل سیب بعید است علامتی ایجاد کند. پوشش بذر از آن در برابر آنزیم های گوارشی محافظت می‌کند و دانه‌ها می‌توانند بدون آسیب به سیستم گوارش منتقل شوند.

با این وجود ، احتمالاً ایده خوبی است که دانه‌ها را قبل از دادن سیب به کودکان خردسال یا حیوانات خانگی حذف کنید.

آب سیب چطور؟

آب سیب و اسموتی‌ها اغلب حاوی سیب خرد شده کامل ، از جمله هسته و دانه‌ها است. از آنجا که دانه‌های سیب در حین پردازش خرد می شود، می‌تواند مقداری سیانید آزاد کند که در آب میوه باقی می‌ماند.

با این حال ، وقتی محققان میزان آمیگدالین را در مارک‌های تجاری آب سیب بررسی کردند ، مقادیر بسیار کمی از آنها را مشاهده کردند. با این حال ، آنها توصیه می‌کنند از خوردن دانه‌های سیب خودداری کرده و آنها را قبل از آبگیری سیب به دلیل محتوای آمیگدالین حذف کنید.

سیب یک میوه محبوب است که حاوی آنتی اکسیدان ها ، ویتامین‌ها ، فیبر رژیمی و طیف وسیعی از مواد مغذی دیگر است. با توجه به تنوع مواد مغذی آنها ، ممکن است به جلوگیری از چندین بیماری کمک کند.

سیب‌ها دارای اشکال ، رنگ‌ها و طعم‌های متنوعی هستند و طیف وسیعی از مواد مغذی را ارائه می‌دهند که می‌تواند برای جنبه‌های مختلف سلامت فرد مفید باشد.

به عنوان مثال ، آنها ممکن است به کاهش خطر سرطان ، چاقی ، بیماری قلبی ، دیابت و چندین بیماری دیگر کمک کنند.

مواد مغذی موجود در سیب طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می‌دهد.

سیب سرشار از فیبر ، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که همه آنها برای سلامتی مفید هستند. آنها همچنین مجموعه ای از آنتی اکسیدان ها را تأمین می‌کنند. این مواد به خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک می‌کند.

رادیکالهای آزاد مولکولهای واکنشی هستند که می‌توانند در نتیجه فرایندهای طبیعی و فشارهای محیطی ایجاد شوند. اگر بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن جمع شوند ، می‌توانند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو شوند و این می‌تواند منجر به آسیب سلولی شود. این آسیب می‌تواند به طیف وسیعی از شرایط ، از جمله سرطان و دیابت کمک کند.

همچنین سیب حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها است .

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2019 به این نتیجه رسید که کوئرستین دارای اثر محافظتی عصبی است ، احتمالاً به این دلیل که از ایجاد گونه های واکنشی جلوگیری می‌کند. به نظر می رسد که به نورون ها کمک می‌کند تا زنده بمانند و به عملکرد خود ادامه دهند. بنابراین ممکن است از از دست دادن نورون های مرتبط با سن جلوگیری کند.

در سال 2015 ، نتایج یک مطالعه روی موش نشان داد که مکمل کورستین با دوز بالا ممکن است به محافظت از سلول ها در برابر آسیب هایی که می‌تواند منجر به بیماری آلزایمر شود ، کمک کند.

شایان ذکر است که در اکثر مطالعات این نوع از دوزهای بالای کوئرستین استفاده شده است که بعید است در منابع طبیعی رژیم غذایی وجود داشته باشد. علاوه بر این ، دانشمندان باید مطالعات بیشتری را روی انسان انجام دهند تا بتوانند تأیید کنند که کوئرستین باعث بهبود سلامت عصبی در افراد می‌شود.

سکته

یک مطالعه قدیمی در سال 2000 به بررسی نحوه مصرف سیب در طی 28 سال، بر سکته مغزی در 9208 نفر پرداخت.

نویسندگان دریافتند کسانی که بیشتر سیب می خورند ، کمتر دچار سکته مغزی می شوند.

سیب حاوی مواد مغذی زیادی است که ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهد. به عنوان مثال ، یک منبع معتبر در سال 2017 دریافت که افرادی که بیشترین فیبر را مصرف می‌کنند ، کمتر در معرض بیماری های قلبی عروقی ، بیماری عروق کرونر قلب و سکته هستند.

یک سیب متوسط با قطر 3 اینچ و وزن 182 گرم (گرم) 4.37 گرم منبع معتبر فیبر را فراهم می‌کند. این حدود 13 تا 20 درصد منبع مورد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال است ، بسته به سن و جنس آنها.

کلسترول

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که خوردن سیب خام سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین را در افراد سالم کاهش می‌دهد ، اما نوشیدن آب سیب شفاف تأثیر مشابهی ندارد. بنابراین نویسندگان نتیجه می گیرند که فیبر موجود در سیب است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

سلامت قلب

سیب حاوی فیبر منبع معتبر ، ویتامین C ، آنتی اکسیدان ها و پتاسیم است. یک سیب متوسط منبع معتبر موارد زیر را ارائه می‌دهد:

13 تا 20 درصد از نیاز روزانه فرد به فیبر

9-11 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C

4 درصد از نیاز روزانه فرد به پتاسیم

به نظر می رسد فیبر به کنترل فشار خون کمک می‌کند ، که ممکن است خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که در کنار سایر آنتی اکسیدان ها ، می‌تواند نقش موثری در محافظت از برخی جنبه های سلامت قلب داشته باشد. ویتامین C همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها دفاع کند.

پتاسیم به آرامش عروق خونی کمک می‌کند و خطر فشار خون بالا و عوارض قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

دیابت

در سال 2013 ، یک مطالعه جمعیتی نشان داد افرادی که در هفته سه وعده آب میوه را با همان مقدار میوه کامل ، از جمله سیب جایگزین کرده اند ، 7٪ بیشتر از افرادی که میوه نمی خورند ، دچار دیابت نوع 2 می شوند.

همچنین ، کسانی که بیشترین فیبر را مصرف می‌کنند ، خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 دارند. افرادی که از قبل دیابت دارند و از رژیم غذایی با فیبر بالا پیروی می‌کنند نیز ممکن است سطح قند خون پایین تری داشته باشند.

انجمن دیابت آمریکا خوردن میوه های تازه از جمله سیب را برای سیر شدن یک دندان شیرین و تامین تغذیه توصیه می‌کند. با این حال ، آنها به مردم یادآوری می‌کنند که مقدار کربوهیدرات موجود در میوه را حساب کنند.

سرطان

مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ممکن است از استرس اکسیداتیو که باعث آسیب سلول ها می‌شود و ممکن است منجر به بروز برخی سرطان ها شود ، جلوگیری کند. سیب منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است.

یکی از متاآنالیزهای سال 2016 به این نتیجه رسید که مصرف سیب ممکن است خطر سرطان ریه ، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را در بین انواع دیگر کاهش دهد.

بر اساس یک متاآنالیز منبع معتبر منتشر شده در سال 2018 ، فیبر همچنین ممکن است به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کند.

چاقی

طبق یک مطالعه بر روی جوندگان در سال 2019 ، سیب حاوی ترکیبات فعال زیستی است که ممکن است به ترویج باکتری های روده سالم کمک کند ، که ممکن است به سلامت افراد مبتلا به چاقی کمک کند.

نویسندگان به بررسی نحوه خوردن سیب بر میکروبیوتای روده موش‌ها پرداختند. تغییرات مشاهده شده نشان می‌دهد که مصرف سیب ممکن است به افراد مبتلا به چاقی کمک کند.

فیبر همچنین می‌تواند به فرد کمک کند تا مدت طولانی تری از منبع معتمد احساس کند و در نتیجه احتمال پرخوری او کمتر است.

نکات و دستور العمل‌های رژیم غذایی

انواع مختلفی از سیب و همچنین چندین روش مختلف برای مصرف آنها وجود دارد.

مردم می‌توانند آنها را به صورت خام ، به عنوان سس سیب ، خرد شده در سالاد ، کامل پخته ، در پای ، شیرینی و کیک ، در کاری و چاشنی ، در خلال برش خورده ، به اسموتی‌ها و به عنوان آب میوه بخورند.

برخی از انواع محبوب سیب عبارتند از:

مک اینتاش: یک سیب آبدار و قرمز با گوشت نرم و سفید و طعم تند.

قرمز خوشمزه: یک سیب قرمز ترد و آبدار.

فوجی: رنگ زرد و قرمز ، گوشتی سفت و شیرین دارد.

اسمیت: یک سیب سبز با گوشت ترد و سبز و طعم تند.

طلایی خوشمزه: سیب زرد با طعم ملایم و شیرین.