شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#واکسن#انگلیسی#سرمایه‌گذاری

روسیه:

ادعای «دزدیدن» فرمول واکسن آسترازنکا دروغ محض است

روسیه: ادعای "دزدیدن" فرمول واکسن آسترازنکا دروغ محض است

صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه ادعای روزنامه انگلیسی "سان" درباره اینکه گویا روسیه واکسن اسپوتینک-وی را بر اساس فرمول واکسن آسترازنکا ساخته را بی‌اساس و غیرعلمی خوانده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه به ادعای روزنامه "سان" (TheSun) چاپ انگلیس در این باره که گویا متخصصان روسی فرمول واکسن "اسپوتنیک-وی" برای مقابله با ویروس کرونا را از فرمول تهیه شده در شرکت آسترازنکا به سرقت برده‌اند، واکنش نشان داد.  

سخنگوی کرملین روز گذشته (دوشنبه) در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره گفت: «روزنامه سان انگلیس، روزنامه‌ای هرچند معروف ولی کاملاً غیرعلمی است و مسلماً مقامات روسی به مقاله چاپ شده در این روزنامه پاسخ مناسب خواهند داد.»

در مقاله روزنامه سان ادعا شده است که سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس شواهدی در اختیار دارند، مبنی بر اینکه روسیه فرمول واکسن آسترازنکا را برای تولید واکسن روسی "اسپوتنیک-وی" ربوده است.

بعد از انتشار این مطلب، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اطلاعات روزنامه سان انگلیس در این باره که گویا واکسن اسپوتنیک-وی روسی بر اساس تحقیقات انجام شده به روی واکسن آسترازنکا "Oxford/AstraZeneca" ساخته شده، خبری جعلی به نقل از منابع غیرموثق و ناشناس و دروغی محض است.

این صندوق یادآور شده است: «داستان پردازی انجام شده توسط روزنامه سان، مغایر با موفقیت بدست آمده توسط یکی از موثرترین و امن‌ترین واکسن‌های کرونا در جهان است و ما چنین حملاتی به واکسن اسپوتنیک را بسیار غیراخلاقی و کاملاً مغرضانه تلقی می‌کنیم که تنها در جهت تضعیف تلاش‌های بین المللی در راستای گسترش واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا صورت گرفته است.»  

در این بیانیه تأکید شده است: «ادعای این روزنامه انگلیسی هیچ پایه و اساس علمی ندارد، برای اینکه فرمول بندی واکسن اسپوتنیک-وی و واکسن آسترازنکا کاملاً متفاوت است. واکسن روسی بر اساس پلت‌فورم آدنوویروس انسانی ساخته شده که اثربخشی و ایمنی چنین فرمولی طی دهها سال گذشته اثبات شده است، در حالی‌که برای ساخت واکسن آسترازنکا از عامل آدنوویروس شامپانزه و نه پلت‌فورم انسانی استفاده شده است.»

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه ادامه داد که واکسن روسی اسپوتنیک-وی در میان واکسن‌های کرونا، ترکیبی منحصر به فرد داشته که در دو نوبت تزریق آن از ترکیبی ناهمگن برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود، در حالیکه واکسن آسترازنکا یک ترکیب دارویی مشابه است که دو مرتبه به بدن تزریق می‌شود.   

در اوایل ماه سپتامبر (اواخر شهریور ماه) سازمان فدرال خدمات بهداشتی و رفاه انسانی روسیه اعلام کرد که در این کشور حتی یک مورد مرگ ناشی از تزریق واکسن "اسپوتنیک-وی" گزارش نشده و این دارو به دلیل فرمول خاص خود، منجر به اختلال در انعقاد خون نمی‌شود. در حالیکه ایجاد لخته خون، یکی از عوارض واکسن آسترازنکا در برخی افراد دریافت کننده آن است.

واکسن "اسپوتنیک-وی" توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی روسیه "گامالیا" تولید شده که وزارت بهداشت روسیه آن را در تاریخ ۱۱ آگوست (۲۱ مرداد) سال ۲۰۲۰ بعنوان نخستین واکسن علیه ویروس کرونا به ثبت رساند. میزان اثربخشی این واکسن روسی در مقابل بیماری کووید-۱۹ در صورت تزریق هر دو نوبت آن، نزدیک به ۹۰ درصد است.

منبع: تسنیم