شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#عراق

تحلیلی بر افزایش آرای صدری‌ها در انتخابات پارلمانی عراق

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق، ازجمله پرسش‌های مهمی که وجود دارد این است که چرا آرای جریان صدر نسبت به انتخابات گذشته افزایش قابل توجهی داشته است؟

۱- مقتدی صدر هواداران ثابتی دارد که بیش از عملکرد به کاریزمای وی رأی می‌دهند و کاهش میزان مشارکت نیز تأثیری در اراده آن‌ها برای حمایت از مقتدی ندارد. مشارکت حدوداً 40 درصدی در انتخابات اخیر، زمینه را برای قدرت‌نمایی صدری‌ها فراهم کرد. به‌ویژه آنکه به نظر می‌رسد بیانیه مرجعیت نیز نتوانست بر مشارکت مردمی در عراق بیافزاید.

۲- استفاده از دستگاه‌هایی برای خوانش اثر انگشت و قطع مکرر این دستگاه‌ها، اخلال قابل توجهی در فرآیند رأی‌گیری ایجاد کرد و گزارش‌های متعددی نیز منتشر شد که نشان می‌داد افراد زیادی نتوانستند رأی خود را به صندوق بیاندازند. این وضعیت به سود رأی‌دهندگان جریان صدر تمام شد.

۳- از ابتدای اعتراضات اکتبر 2019 ازجمله مهم‌ترین افرادی که مورد شدیدترین حملات گروه‌های تشرینی (معترضان) قرار گرفت، مقتدی صدر و هوادارانش بودند. این روند در ماه‌های اخیر افزایش محسوسی داشت. از این‌رو به نظر می‌رسد حملات بی‌سابقه و سیل توهین و تمسخر مقتدی در فضای مجازی عراق، حامیانش را بیش از پیش برای شرکت در انتخابات تهییج کرده باشد.

۴- مسئله دیگر نیز استفاده مقتدی از کلیدواژه‌ها و شعارهایی است که در فرهنگ سیاسی عراق امروز قابلیت بسیج‌کنندگی دارد. ازجمله مبارزه با فساد، دخالت خارجی و تأکید بر استقلال عراق و همچنین چند سخنرانی اخیر مقتدی که توانست حامیانش را پای صندوق بیاورد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.