شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلودگی هوا#خوراکی#جلوگیری

خوراکی هایی که برای جلوگیری از عوارض آلودگی هوا باید مصرف کنید

خوراکی هایی که برای جلوگیری از عوارض آلودگی هوا باید مصرف کنید

آلودگی هوا یکی از مشکلات جوامع صنعتی و کشورهای در حال توسعه است که همه افراد جامعه را درگیر می کند. در عین حال افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، مادران باردار، سالمندان و کودکان بیشتر درمعرض خطر اثرات مخرب آلودگی هوا هستند. 

به گزارش بهداشت نیوز، بنابراین توصیه می شود با پیروی از یک برنامه غذایی مناسب، خطرات ناشی از آلودگی هوا تا حد امکان کاهش یابد. توصیه می شود افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند، منابع غذایی کلسیم، منیزیم، سلنیم، ویتامین C و فیبرهای محلول را در رژیم غذایی خود افزایش دهند. لبنیات کم چرب نیز به دلیل وجود کلسیم، توانایی کاهش جذب سرب و فلزات سنگین موجود در هوای آلوده دارد.

همچنین توصیه می شود مصرف سبزی ها در برنامه غذایی روزانه افزایش یابد. سبزی ها به دلیل اینکه حاوی منیزیم هستند دفع سرب را از بدن افزایش می دهند. علاوه بر این، ترکیبات آنتی اکسیدانی، رنگدانه های گیاهی و ویتامین C موجود در میوه و سبزی ها، مقاومت بدن را دربرابر آلودگی هوا افزایش می دهد.

برای دریافت مقادیر کافی سلنیم، توصیه می شود هفته ای دو بار، مصرف ماهی در برنامه غذایی افراد جامعه قرار گیرد. ضمن اینکه مصرف ماهی به دلیل اینکه منبع خوبی از اسید چرب امگا ۳ است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

دریافت کافی منابع غذایی فیبرهای محلول نظیر حبوبات، جو، سبزی ها و میوه ها، به ویژه سیب که منبع خوبی از «پکتین» است در رژیم غذایی روزانه توصیه می شود.
«زهرا حسن زاده» دکتری تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز