شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#منابع#دیوان محاسبات

رئیس دیوان محاسبات:

میزان یارانه پنهان تنها در بخش گاز دو برابر منابع عمومی کشور است

رئیس دیوان محاسبات: میزان یارانه پنهان تنها در بخش گاز دو برابر منابع عمومی کشور است

رئیس دیوان محاسبات کل کشور با بیان اینکه عدد یارانه پنهان بالغ بر یک میلیون و ۶۰۳ هزار ملیارد تومان است، گفت: این یارانه اعم از یارانه در بخش گاز، کالای اساسی است.

به گزارش مشرق، مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: دیوان محاسبات، حساب سه هزار و ۶۰۰ دستگاه را مورد بررسی قرار داده است.   بیش از ۲۷۰ تبصره تحت عنوان احکام سالانه بودجه وجود دارد که ما همه این احکام را بررسی کردیم تا مشخص شود کدام یک از این احکام اجرا و کدام اجرا نشده که این اقدامات فعالیتی زمان بر بود، اما ما توانستیم پیش از موعد مقرر گزارش تفریغ بودجه ۹۹ را به مجلس تقدیم کنیم.

وی افزود: روز گذشته رئیس جمهور بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد و مجلس شورای اسلامی می‌تواند با عنایت به این بخشنامه و همچنین گزارش تفریغ بودجه ۹۹ با نگاهی واقع بینانه بودجه ۱۴۰۱ را بررسی کند و فرصت خوبی برای اصلاح ساختار بودجه در اختیار مجلس و دولت قرار گرفته است.

بذرپاش ادامه داد: علاوه بر این ما هر دو ماه یک بار گزارش عملکرد بودجه ۱۴۰۰ را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم که مجلس شورای اسلامی در تصویب لایحه بودجه سال آینده می‌تواند این گزارش را هم مورد عنایت قرار دهد تا یک بودجه کارآمد و اثربخش در سال ۱۴۰۱ به تصویب برسد

رئیس دیوان محاسبات اظهارداشت: یک نکته‌ای که در گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه مطرح شد موضوع یارانه پنهان است.

وی تاکید کرد: یارانه پنهان موضوعی است که همیشه اعلام می‌شود و، اما توجه‌ای به آن نمی‌شود لذا اگر ما بدانیم چه میزان یارانه پنهان در اقتصاد کشور است این مسئله به برنامه ریزی‌های آتی کشور کمک خواهد کرد.

رئیس دیوان محاسبات اظهارداشت: عدد یارانه پنهان بالغ بر یک میلیون و ۶۰۳ هزار میلیارد تومان است؛ این یارانه اعم از یارانه در بخش گاز و کالای اساسی است که بخش  اعظم آن یعنی بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به گاز است؛ چه هدر رفت در شبکه و چه مصرف در شبکه و غیره، و این رقم یعنی دوبرابر منابع عمومی کشور در سال ۹۹ و  ۴۵ درصد نقدینگی در همین سال.

وی با بیان اینکه ما وقتی می‌گوییم کمبود منابع داریم بدین معناست که در برخی جاها هدر رفت منابع هم داریم بیان داشت: دستگاه‌های مجری باید به موارد هدر رفت منابع توجه جدی داشته باشند تا اصلاح ساختار بودجه انجام شود.

رئیس دیوان محاسبات اظهارداشت: هدر رفت در بخش آب در چهار سال قانون برنامه یعنی در سال‌های ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹ هفت هزار ۵۰۲ میلیارد تومان بوده است. همچنین در بخش برق طی چهارسال قانون برنامه ۹ هزار ۶۰۴ میلیارد تومان هدر رفت داشتیم و در بخش گاز شبکه نیز فقط در سال ۹۹، ۶۸ هزارو ۸۹۷ میلیارد تومان هدر رفت را شاهد بودیم و رقم کل گاز شبکه نیز ۱۲۴ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان بوده است.

منبع: میزان