شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#لیبی#حقوق بشر

تمدید مأموریت هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل در لیبی

تمدید مأموریت هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل در لیبی

شورای حقوق بشر سازمان ملل از تمدید ماموریت هیئت حقیقت‌یاب لیبی برای ۹ ماه دیگر به منظور انجام وظایف خود خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شورای حقوق بشر سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، تصمیم تمدید ماموریت هیئت حقیقت‌یاب در شرایط استثنایی‌ای گرفته شده که این هیئت از زمان تاسیس به دلیل شیوع ویروس کرونا با آن رو به رو بوده و بحران نقدینگی که سازمان ملل در آن زمان با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.

این تصمیم شامل ۴۴ نکته است و به هیئت حقیقت یاب توصیه می‌کند که در چهل و نهمین جلسه خود گزارشی از پیگیری نتایج و یافته‌های خود به شورای حقوق بشر با مشارکت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لیبی ارائه دهد.

این توصیه شامل این است که هیئت شورای حقوق بشر در پنجاهمین دور خود، گزارشی جامع از وضعیت حقوق بشر در لیبی از جمله تلاش‌ها با هدف ممانعت از تجاوزات و نقض‌های حقوق بشر و تضمین بازخواست عاملان آن ارائه دهد.

در این تصمیم از مقامات لیبیایی خواسته شده به اعضای هیئت حقیقت‌یاب اجازه ورود بلامانع به سرتا سر خاک لیبی بدون هیچ تاخیری و همچنین اجازه بازدید از مکان‌ها، حضور در نشست‌ها و آزادی بیان را بدهند و اجازه ملاقات و یا گفت‌وگو با هر شخصی که بخواهند نیز وجود داشته باشد.

تصمیم برای تمدید دوره مأموریت هیئت حقیقت‌یاب در لیبی همچنین شامل درخواست از دبیرکل سازمان ملل در خصوص این است که همه منابع لازم برای اجرای کامل این تصمیم در اختیار کمیساریای عالی قرار گیرد.

در همین راستا، نمایندگی سازمان ملل در لیبی ضمن استقبال از تمدید ماموریت هیئت حقیقت‌یاب در این کشور به مدت ۹ ماه دیگر، تاکید کرد که از فعالیت و نتایج هیئت حقیقت یاب کاملا حمایت می‌کند.

هیئت سازمان ملل در لیبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کشف حقیقت برای حمایت از خواسته‌های لیبیایی‌ها ضروری است و از تمامی طرف‌های کارآمد از جمله کشورهای عضو می‌خواهیم تا از ماموریت شورای حقوق بشر حمایت کنند.

در این بیانیه همچنین از طرف‌های کارآمد و موثر خواسته شده است که اطلاعات و هرگونه شواهد در زمینه نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر را فراهم کنند.

هیئت حققت‌یاب لیبی در ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰ با هدف ثبت و مستند سازی تجاوزات و نقض‌های قوانین حقوق بشر توسط تمامی طرف‌های لیبیایی از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاسیس شد.

انتهای پیام