شهرخبر

قرنطینه بیماران کرونایی نقش بی بدیلی برای پیشگیری دارد

کارگر آنلاین/ علوی گفت: شناسایی و قرنطینه کردن بیماران نقش بی بدیلی برای پیشگیری دارد، اما ما در اجرای قرنطینه خانگی عملکرد خوبی نداشتیم.

محمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت:  شناسایی و قرنطینه کردن بیماران نقش بی بدیلی برای پیشگیری دارد، اما ما در اجرای قرنطینه خانگی عملکرد خوبی نداشتیم و می‌توانیم جلوی موج‌های بعدی را بگیریم به شرطی که مردم و مسئولان همراهی کنند و واکسیناسیون را با قدرت جلو ببریم.

او افزود: واکسیناسیون، رعایت نکات بهداشتی، بیماریابی، تست، رهگیری و قرنطینه کردن بیماران بهترین راهکار برای جلوگیری از بیماری است و پیشگیری زمانی موثر است که موارد بیماری مثل اکنون در جامعه کم باشد. اگر واکسیناسیون به طور کامل انجام شود، ولی رعایت اصول بهداشتی را در دستور کار نداشته باشیم، همانند برخی از کشور‌های پیشرفته میزان ابتلا و مرگ و میر بیشتر می‌شود.

علوی بیان داشت: معمولا در فصل پاییز با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی و مراجعه مردم به مراکز درمانی، نمی‌توان هر علائمی را به آلرژی نسبت داد بنابران بهتر است در صورت بروز علائم ابتدا تست گرفته شود تا دیگر اعضای خانواده درگیر بیماری نشوند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: جمعیت ۳۳۶ هزار نفری کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال خوزستان و در حال حاضر ۳۲ درصد جمعیت شهری و ۳۴ درصد جمعیت روستایی دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند که آمار مطلوبی نیست. با توجه به بازگشایی مدارس از اواسط آبان ماه فرصت چندانی برای واکسیناسیون دانش آموزان نداریم.

این مقام مسئول اظهار داشت: والدین باید بین واکسن زدن و سلامت کودکان یکی را انتخاب کنند. در موج‌های آلفا و دلتا کودکان در معرض خطر قرار گرفتند و خانواده‌ها نباید وقت را از دست دهند و  هر فردی که احساس می‌کند سرماخورده بهتر است ۲ هفته بعد از بهبودی کامل برای واکسیناسیون اقدام کند، ولی اگر به کرونا مبتلا شده باید ۶ هفته صبر کند.

علوی گفت: واکسن کرونا هیچگونه عارضه‌ای برای زنان باردار و شیرده ندارد و زنان باردار از هفته ۱۲ تا ۳۹ می‌توانند نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند. جمعیت زنان باردار استان ۳۷ هزار و ۹۸۲ نفر بوده که از این تعداد تاکنون ۱۵ هزار و ۱۹۲ واکسن تزریق کردند.

او با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۹ درصد جمعیت شهری و ۴۶ درصد جمعیت روستایی خوزستان حداقل یک دُز واکسن را دریافت کردند، افزود: ظرفیت آن را داریم که تا روزی ۱۰۰ هزار دُز واکسن را در استان تزریق کنیم بنابراین از مردم درخواست می‌شود زمان دریافت واکسن را به عقب موکول نکنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران